על רקע הספירה לאחור לקראת בחירות האמצע בארצות הברית בנובמבר הקרוב, פרשנים פוליטיים רבים כבר הכריזו על 2018 בתור עוד "שנה של נשים". דבר כזה קורה אחת לתקופה, אם כי בתדירות נמוכה משמעותית פחות בהשוואה, נניח, לליל ירח כחול.

אני זוכרת את שנות ה-90 המאוחרות, כשזכיתי במינוי הציבורי הראשון שלי כתובעת הכללית של אריזונה. ארבע נשים נוספות רצו וזכו אז בתפקידים הבכירים ביותר במדינה - מושלת, מזכירת המדינה, מזכירת האוצר והממונה על הנחיית הציבור [משרה ברמת המדינה באריזונה, המקבילה לתפקיד שר החינוך; י.ה]. אבל ראוי לציין שהניצחונות שלנו הגיעו אחרי שורה של שערוריות פוליטיות שהתרחשו באריזונה במהלך "מאה של גברים".

נפוליטנו בקמפיין הבחירות של הילרי קלינטון ב-2016. צילום: Gage Skidmore

נפוליטנו בקמפיין הבחירות של הילרי קלינטון ב-2016. צילום: Gage Skidmore

התקשורת עטה על האירוע הזה שנתפס כשיגעון חריג וכינתה אותנו עד מהרה "חמש המופלאות". הופענו בתכניות טלוויזיה כמו The Today Show ובמגזינים People ו-Time. לצערי הרב אני יכולה לומר היום שאם זה היה קורה שוב - וזה לא קרה שוב - חמש נשים שיזכו בעוצמה פוליטית משמעותית באותה מערכת בחירות עדיין תחשבנה לעניין מיוחד.

אפילו היום, נשים מאיישות פחות מ-20% מהחברים בעלי זכות ההצבעה בבית הנבחרים האמריקני, ו-23 מתוך 100 הסנאטורים של ארצות הברית הן נשים. נכון לעכשיו ישנן רק שש נשים במשרת מושלת. בראשה של קליפורניה, שבאופן יוצא דופן מיוצגת על ידי שתי נשים סנאטוריות, מעולם לא עמדה מושלת. באריזונה היו ארבע - אני הייתי השלישית - יותר מכל מדינה אחרת בארצות הברית.

אבל במהלך "שנת הנשים" הנוכחית מתעוררים בכל זאת מספר סימנים מעוררי תקווה. במישיגן, למשל, המצביעים יראו לראשונה בנובמבר הקרוב רשימת מועמדות דמוקרטית שמורכבת רק מנשים, בכל רחבי המדינה.

אחרי שאמרנו את כל זה, הייתי רוצה להציע כמה עצות שנוסו בפועל בקמפיינים בעבר לנשים שישקלו להתמודד למשרה פוליטית בעתיד הקרוב, או הלא מאוד רחוק. גברים, גם כן, עשויים להרוויח מהעצות הללו. אך מצד שני, במענה לשאלה שהוצגה לי במהלך קמפיין הבחירות, מעולם לא שמעתי על גבר שנשאל "האם אתה מתמודד בתור גבר?"

הנה כמה טיפים שכדאי למועמדות, ולמועמדות פוטנציאליות, לזכור:

1. בצעי הערכה עצמית כנה ומלאה ושאלי את עצמך למה את רוצה לרוץ. אי אפשר לזייף תשוקה ואם תנסי לעשות זאת, המצביעים יראו דרך הזיוף וגם את כנראה לא תהיי מרוצה. את צריכה להיות מוכנה להתחייב באופן מלא למרוץ ולמשרה ותזדקקי גם לתמיכת המשפחה והחברים הקרובים שלך.

2. תהיי ריאלית בהערכתך את מחירי המרוץ, אבל גם אל תהיי יותר מדי שונאת סיכון. הנקודה האחרונה הזו היא חשובה במיוחד. נשים נוטות לקחת פחות סיכונים מגברים, וזה מהווה לפחות חלק מהסיבה שהן גם נושאות בפחות תפקידים ציבוריים. זה צריך להשתנות.

3. שמרי על צוות קמפיין רזה. את תצטרכי שלושה אנשי מפתח: מנהל קמפיין, ראש מערך גיוס כספים ומנהל תקשורת. במהלך המרוץ הראשון שלי, פעלנו מתוך משרד קטנטן, מרוהט בשולחן קלפים, כמה כסאות מתקפלים ושני קווי טלפון. בנינו את עצמנו משם.

צריכות לקחת יותר סיכונים. צילום: Shutterstock

צריכות לקחת יותר סיכונים. צילום: Shutterstock

4. וודאי שיש לך תשובות טובות לשתי שאלות: מדוע את מתמודדת? מה את מתכננת לעשות? בעוד שהפרטים תלויים בתפקיד עצמו, ליבת התשובות שלך צריכה לסוב סביב התשוקה שלך, והיכולות שלך, לעזור לבוחרים שלך. את צריכה לרוץ על החוזקות שלך, ולא רק בתור האלטרנטיבה ליריב שלך, שאת זהותו יתכן שכלל לא תדעי עד שתסתיים הבחירה המוקדמת במפלגתו.

5. אל תשכח את הדברים המהנים שיש בהתמודדות בקמפיין, כי יש הרבה כאלו. נשים במיוחד נוטות לברוח מהתמודדות בגלל שהן דואגות מכל השליליות שיש בפוליטיקה. השליליות אכן ישנה, אבל גם ההזדמנות להכיר כל כך הרבה אנשים שבכל מקרה אחר לא תהיה לך ההזדמנות לפגוש. את גם זוכה להכיר כך טוב יותר את העיירה, העיר, המחוז או המדינה שלך. אני זוכרת שפעם אחת, במהלך המרוץ למשרת התובעת הכללית של אריזונה, התקיימה תהלוכת עגלות גולף בקהילת הגמלאים של סאן סיטי. הופענו מגרש חניה של חנות מכולת, והיו שם מה שנראה כמו מאות עגלות גולף מקושטות. אבל זו הייתה כבר תחילת הקיץ, והיה חם מאוד. אז הנה אנחנו, עולים ויורדים במורדות רחובותיה הנטושים של סאן סיטי בתוך עגלות גולף מקושטות, מנופפים ומחייכים. אני פשוט התחלתי לצחוק בקול רם. את חייבת להיכנס לאווירה במצבים כאלה.

ג'אנט נפוליטנו היא נשיאת אוניברסיטת קליפורניה ולשעבר מושלת אריזונה ומזכירת המחלקה לביטחון המולדת בממשל אובמה.

 

לכתבה בפורבס ישראל

לכתבות נוספות בפורבס ישראל: