יכול להיות שאת הטור הזה צריך להתחיל מהשורה התחתונה, מהרגע המשמעותי היחיד בכל הסאגה הזו: ח"כ אביגדור ליברמן, האיש שזוכה במערכת הבחירות הזו לתואר 'המדויק מכולם' או זה שטרם נפל בלשונו או מעשיו, הכריז לפני זמן קצר שיתנגד יחד עם סיעתו לחוק המצלמות. האם בכך תם הגולל על החוק שנולד בחטא, עבר בממשלה אתמול בעיוורון מוחלט והגיע לכנסת הבוקר? אין לדעת. נתניהו, תאב שלטון ואחוז תזזית, יכול למצוא גם עכשיו איזה עריק משורות האופוזיציה, להבטיח לו על הקרח משהו שלא יקרה לעולם, ולנצח בהצבעה. 

עכשיו אפשר לחזור להתחלה -

מה זה חוק המצלמות בכלל?

בבחירות הקודמות הליכוד הצמיד למשקיפים מטעמו בקלפיות של המגזר הערבי מצלמות גוף שתיעדו את המצביעים. אחר כך גם התגאה בכך שאחוז ההצבעה במגזר היה הנמוך ביותר מזה עשרות שנים בגלל המצלמות. לכולם היה ברור שצילום הבוחרים הטיל אימה על לא מעט מצביעים ולכן הם לא התייצבו בקלפיות. אחרים טענו שמה שגרר את האדישות של הערבים הייתה התחושה שלא סופרים אותם, לא בתקשורת הישראלית וגם לא הנציגים שלהם שלעולם יושבים באופוזיציה ועסוקים מדי בענייני הפלסטינים ולא בענייני היום יום של בוחריהם. כך או כך, הערבים לא הגיעו. ראו כי טוב בליכוד ורצו לשחזר את ההצלחה אבל יו"ר ועדת הבחירות, סגן נשיאת בית המשפט העליון, השופט חנן מלצר הבהיר שהחוק יפגע בטוהר הבחירות ולא יחזק אותם. לעמדה זו הצטרפו היועץ המשפטי לממשלה וגם היועץ המשפטי של הכנסת אייל ינון.

למה הם מתנגדים?

החוק הזה נתפר מעשי חייט כך שיתאים רק למפלגת הליכוד. נכון שיתר המפלגות יכולות ברגע האחרון למצוא את התקציב להעמיד גם הן מצלמות אבל הטיעון המרכזי נגד החוק הוא שאינו ממלכתי, ואינו פועל באמת לטובת טוהר הבחירות. למה קיימת ועדת בחירות אם כל מפלגה תחליט שהיא עכשיו זו שמפקחת ועל הדרך עורכת את סרטי הצילום ומביאה הוכחות לזיופים שאין דרך לדעת אם אכן התרחשו. 

אז אחרי שכולם התנגדו, למה בעצם נתניהו מתעקש?

תעשו לכם ולי טובה ודבר אחד נוציא מהפרק - טוהר הבחירות הוא הדבר האחרון שמעניין את נתניהו והמהלך כולו לא נועד לשמור על טוהר הבחירות. איך יודעים?

1. כי בעשר שנות שלטונו הוא לא העלה אפילו את רעיון חוק המצלמות והיו זיופים בכל מערכות הבחירות. 2. גם בבחירות הפנימיות לליכוד מעולם לא עלה הרעיון של המצלמות וגם שם היו זיופים ורשימות חיסול ורשימות הצבעה. 3. כי כשבודקים את כמות הזיופים בבחירות האחרונות הם עומדים על שיעור נמוך ביותר ולא מעט מהם היו בעד הליכוד. 4. כי ועדת הבחירות המרכזית (שח"כ דוד ביטן הוא חבר חשוב בה) הגבירה את תכניות האכיפה לשמירה על טוהר הבחירות לסבב הבחירות הקרוב. 3,000 מצלמות כבר נרכשו ומיועדות לפעול במקומות בהם היה חשש לזיופים במערכות בחירות קודמות ושוטרים צפויים להיות מוצבים אחד לכל 4 קלפיות בכללי, ושוטר בכל קלפי בה היו אי סדרים או מהומות בעבר. ואחרון חביב 5. כי אין שום סיכוי שבעולם- גם אם ליברמן היה מצביע בעד החוק - שאפשר היה להעביר אותו בחקיקת בזק, לוותר בדרך מסתורית על מה שקרוי 'פרסום ברשומות' (פרסום שלוקח בדרך כלל מספר שבועות ולפני הפרסום הזה חוק אינו נכנס לתוקפו), ולעמוד בעתירות שהיו מוגשות ואולי גם יוגשו נגד החוק אם יאושר. 

אז למה בכל זאת?

מושג אחד ברור נכנס ללקסיקון של נתניהו ברביעי האחרון - 'גניבת בחירות'. זו מילת הקסם החדשה ויש לה משמעות גדולה וככל שידונו בה יותר, יקרה לטעמו של נתניהו אחד מהדברים הבאים שמטרתם אחת - להגיע למספר הנכסף של 61 מנדטים ולממשלת החלומות של נתניהו - ממשלת חסינות: 

א. הבייס הליכודי יילחץ מכך ש'גונבים לו את הבחירות', ייצא מהאדישות ויבוא להצביע (כי התחזיות מראות על אחוז הצבעה נמוך בריכוזים ליכודיים מובהקים)

ב. במקום להקשיב לעדויות שזורמות פתאום (ואפשר לשאול למה רק עכשיו) בערוצי החדשות מדי ערב ומעידים על נתניהו, האובססיה שלו לתקשורת, על בני משפחתו, על השחיתות והאישומים לשוחד, כולם עוסקים במצלמות. בכל רגע נתון נתניהו מעדיף את בוחריו או את בוחרי מתחריו עסוקים במצלמות ולא בשחיתות. 

ג. אם אפשר להבהיל את הערבים, למה לא בעצם?

ד. יצירת אויב מדומיין חדש ומובהק - היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט שמתנגד לחוק, שהגיע לישיבת הממשלה כדי להתנגד לחוק וגם הודיע שלא יגן עליו בבג"צ (ואגב כך הבהיר חד משמעית שהוא לא מתנגד לחוק שיעבור כדין, בזמן, וייתן את כלי המצלמות לוועדת הבחירות המרכזית ולא לכל מפלגה בנפרד). במה זה טוב לייצר אויב בדמות היועץ המשפטי לממשלה רגע לפני השימוע? טוב ששאלתם. הדרך היחידה לפטר את היועץ המשפטי לממשלה היא להצביע על חילוקי דעות שאינם ניתנים לגישור. זו הרי שטות ממדרגה ראשונה, היועץ שהיה גם מזכיר הממשלה הוא מינוי מובהק של נתניהו אבל לא 'מילא את התפקיד שיועד לו' כפי שממלא אותו מבקר המדינה החדש והרופס מתניה אנגלמן. לפי תקדים אמי פלמור מנכ"לית משרד המשפטים שפוטרה, שאין ספק שאם הייתה עותרת נגד פיטוריה הייתה מקבלת את עבודתה חזרה, אבל אלו אנשים שלא יילחמו על התפקיד או השררה ולכן אם נתקרב לרגע הזה, מנדלבליט אולי לא יתפטר אבל לא יילחם נגד פיטוריו. 

ה. ועכשיו הגענו לאופציה הגרועה מכולם - נתניהו מכין את הקרקע לטעון שהבחירות נגנבו והוא לא מקבל את תוצאות הבחירות. הדבר יוביל להתבצרות שלו בבלפור, לכאוס חוקתי, ואולי, כפי שהזהירה השבוע רינה מצליח באולפן שישי, לכאוס ברחובות אם תומכיו ייצאו להלחם על תפקידו. התוצאה של כאוס כזה היא אחת - נתניהו יישאר ראש ממשלת מעבר (תפקיד אותו הוא נושא כבר עשרה חודשים) עד לזמן לא ידוע. ואחריו? אלוהים יודע והוא בדרך כלל בצד של ביבי. 

בצהריים ייחל מירוץ לאשר את החוק בכנסת. אם כל הצדדים יתייצבו בכנסת, 120 ח"כים במספר ויילחמו למען הצד שלהם - חלוקת הגושים ברורה, שישים מול שישים והחוק לא יעבור. אם כאמור נתניהו יצליח לעשות את מה שהוא רגיל להצליח לעשות, החוק הזה הוא רק ההתחלה של הסוף, חגיגת דמוקרטיה כבר לא תהיה פה.