בואו נדבר ריאל פוליטיק. נרגיע את העצבים החשופים, העלבונות, הלב הגועש ורטט היד שרצה על המקלדת ונחשוב מה באמת טוב לישראל בעת הזו. מה המטרה הגדולה באמת, מה באמת חשוב? וכשחושבים על זה, למרות מופע הצביעות אמש בבית הנשיא, נדמה שאין חולק על מה חשוב באמת - צריך להנמיך את הלהבות, לפייס בין הצדדים, להוריד את הטונים, ולבנות יחד עתיד משותף, שפוי, שנותן ביטוי לכל אחד, אבל לא על חשבונו של האחר. במרכז שמאל יקפצו מיד ויגידו, זה יכול לקרות רק אם ביבי יירד מכס המלכות, וסביר להניח שהם צודקים אבל כדי שזה יקרה, כדי ששלטונו יסתיים אחת ולתמיד, צריך לעבור דרך ביניים, ודרך הביניים היא ממשלת אחדות עם נתניהו. 

כן, זה לא פופולרי להגיד את זה, בטח לא למי ששייך למחנה המרכז שמאל, אבל מטרת העל היא לא לסיים את שלטון נתניהו, מטרת העל היא לשמור על ישראל דמוקרטית, ועל מוסדות שלטון החוק שלה. בבחירות האלה, להבדיל מהקודמות, זה בדיוק מה שקרה. העם אמר לנתניהו 'עד כאן', אתה לא תחרב את הדמוקרטיה הישראלית וממשלת חסינות שתפטור אותו מענייניו המשפטיים כבר לא תהיה לו אבל צריך גם להבחין בניאונסים, בניגוד למה שהפיד ברשתות החברתיות מראה לחלקכם, העם לא אמר לנתניהו ללכת הביתה. לא מיד. בואו נספור יחד ותראו שאני צודקת - גוש נתניהו הוא גוש הימין כולו, שכל מי ששם בקלפי פתק של אחד מהמפלגות שלו, למעשה שם פתק נתניהו. אי אפשר להגיד את אותו הדבר על גוש השמאל, בטח לא על הרשימה המשותפת. בוחריה לא הלכו לקלפי ואמרו לעצמם הבחירה שלי היא למען גנץ. מכאן שלגנץ יש למעשה פחות מנדטים שהתכוונו בהצבעתם שהוא יהיה ראש הממשלה. 

דווקא הצעד האמיץ של הרשימה המשותפת להמליץ על שלושת הרמטכ"לים למרות שיש להם טענות כרימון נגד צה"ל מראה שהם החליטו לפחות לעצמם מה חשוב יותר. מבחינתם חשוב יותר שנתניהו ילך הביתה, מבחינתם הם יכולים וצריכים להיות שותפים, ובעיקר הם יודעים - רק שמירה על שלטון החוק תאפשר להם להמשיך להשתתף במשחק הדמוקרטי כפי שעשו עד היום. בלי בג"צ גם זכות הבחירה שלהם לא תהיה מובנת מאליה. אז הם סתמו את האף והמליצו על גנץ. 

ועכשיו גנץ ולפיד וחבריהם צריכים לעשות את אותו הדבר - לצאת מהקוקפיט, לסתום את האף, וללכת יחד עם נתניהו. אין דבר שישראלים בכלל ואנשי ימין בפרט שונאים יותר מאשר שמישהו יגיד להם איך הם צריכים לפעול או במי לבחור. הם בחרו בנתניהו. בראש של לא מעט אנשי מרכז ושמאל וגם אצלי עוברת המחשבה 'איך אתם יכולים לבחור בו?', 'איך אתם לא רואים שהוא הורס את המדינה?', 'איך אתם לא רואים שהוא פוגע בשלטון החוק, מסית ומפלג?', ו'איך אתם יכולים לבחור במי ששלושה כתבי אישום מונחים לפתחו?'. ובכן, הם יכולים. ומותר להם. וזה בסדר גמור שהם יחשבו אחרת ויאמינו שדווקא הוא האיש הנכון בזמן הזה. וצר לי לבשר לכם אבל עוד בחירות לא ישנו את המחשבה הזו של מי שבחר נתניהו. הם באמת בחרו בו. פעמיים בתוך חמישה חודשים. לחשוב שאחרי שהיועץ יכריז על הגשת אותם כתבי אישום הם או מפלגת הליכוד תחשוב אחרת זו נאיביות או טמטום. בלי ליברמן בפעם הקודמת היו להם 60 מנדטים, בלי ליברמן בבחירות הנוכחיות יש להם 55 מנדטים, זה לא גרף יורד, אין יותר מאיפה לחצוב מנדטים מה גם שליברמן בגרסא הנוכחית הוא בתכלס ליברמן גם של הגרסאות הקודמות - הוא לא בעד שלטון החוק או בג"צ, לא איש שלום או איש שמאל והוא פוסל בפועל 40% מהאוכלוסיה, משמאל ומימין, וגם החלום לשאוב לו את המנדטים- לשני הגושים- ייגמר בתיקו. ההתעקשות עכשיו אחרי שהקלפים לטובתכם על 'רק לא נתניהו', תשאיר אותו ראש ממשלת מעבר עד מאי- יוני שנה הבאה ואין לדעת כלל איך הקלפים יסתדרו בבחירות שלישיות. אולי אותו דבר, אולי לטובתו, אולי לטובתכם אבל לא במספרים גדולים. אלו הגושים, זו המדינה, זה מה יש ועם זה צריך להסתדר. 

אז מה עושים עכשיו?

ההצעה של הנשיא ריבלין לא כזו איומה כפי שמנסים לתאר אותה. ממשלה של שני גושים שווים, מימין ומשמאל, בין אם מדובר רק בליכוד  וכחול לבן, ובין אם כל אחד מביא עוד כמה מפלגות לווין. זה יאפשר לשמור על שלטון החוק והדמוקרטיה, זה יאפשר להתחיל לצאת מהבוץ הכלכלי, זה יאפשר להתמודד עם האתגרים הביטחוניים, וכן, זה ישאיר אותנו עם נתניהו במגרש הפוליטי (פחות כמה שרים איומים במיוחד והקצנה גוברת). נכון, יש שם גם תיקון חוק הנבצרות כזה שיאפשר לגבירה להישאר בבלפור כמה שתחפוץ במהלך השנתיים כהונה של נתניהו גם אם יהיה נבצר, אבל מה זה שנתיים לעומת העתיד של כולנו? אתם פוחדים מהפרת הבטחת הבחירות שלכם? אם תביאו לכך שבבחירות שלישיות לנתניהו יגדל הרוב, איש בציבור לא יסלח לכם. אם תעשו ממשלת אחדות איתו, ותאפשרו להליך המשפטי להתנהל במקביל אתם תצאו המבוגר האחראי. זה שזוכר שאדם הוא חף מפשע עד שהוכח אחרת, שהדמוקרטיה יותר חשובה ושישראל באמת לפני הכל.