חמש נשים נעמדו השבוע בקדמת הבימה והכריזו על הצטרפותן לפוליטיקה. הן אולי לא מוכרות בכל בית בישראל, ושמן אינו מהדהד ברשתות החברתיות, אבל לכל אחת מהן רקורד מרשים בעשייה המקצועית והחברתית שלהן. והצטרפותן מבורכת, גם כשלעצמה, גם כמודל חיקוי לנשים אחרות שמהססות להצטרף לפוליטיקה, וגם כדי להפוך את נוכחות הנשים בשדה הפוליטי למובן מאליו לכלל החברה בישראל, בוודאי כאשר לכנסת עדיין מתמודדות שתי מפלגות שבהן אין זכות כניסה לנשים והן במודע ובכוונת מכוון על טהרת הגברים - יהדות התורה וש״ס.

משמעות הצעד הזה היא ההבנה של ראשי המפלגות - כולם גברים - המתיימרות להציג תפיסה ערכית-אידיאולוגית ליברלית, שבלי נשים כבר אי אפשר. שב-2021 נשים לא יכולות להיות קישוט חסר משקל ברשימות, שלא די ברטוריקה שהפכה כה פופולארית במשבר הקורונה, שנשים הן מנהיגות טובות ויעילות יותר להתמודדות עם המגיפה. לא די בתשלום מס שפתיים, יש ללוות את ההצהרות גם במעשים בשטח. פחות מזה לא יקרה. פחות מזה לא ישכנע את המצביעים בכלל ואת המצביעות בפרט.

הישראלי והישראליות: מימין עו"ד עינב קאבלה, קארן טל,  פרופ' קרין נהון, רון חולדאי ועדי צברי

הישראלי והישראליות: מימין עו"ד עינב קאבלה, קארן טל, פרופ' קרין נהון, רון חולדאי ועדי צברי. צילום לנס הפקות

וכך עמד רון חולדאי, שרק הרגע הקים מסגרת פוליטית חדשה בשם הישראלים, והציג לראווה ארבע נשים שהחליטו להצטרף למפלגה שלו. פרופ׳ קרין נהון, עו״ד עינב קבאלה, קארן טל ועדי צברי. ״איוש נשים בעמדות מפתח,״ הכריז חולדאי, ״הוא תנאי בל יעבור.״
גם יאיר לפיד, יו״ר ״יש עתיד״ התהדר ברכש חדש, השרה לשוויון חברתי, מירב כהן, החליטה לפרוש מכחול לבן המתפרקת ולחבור ליאיר לפיד. לפיד כיבד אותה במסיבת עיתונאים משותפת, מחווה לא מובנת מאליה. ועוד השבוע, הודיעה מרצ על רכש חדש משלה, ג'ידא רינאווי זועבי, שתוצב ברביעייה הראשונה ברשימה לכנסת הבאה.

מרב כהן צילום אלעד גוטמן

השרה לשוויון חברתי מרב כהן צילום: אלעד גוטמן

ועכשיו מגיע, כמו שאומרות בספורט, המאני-טיים של ההצהרות האלה להפוך למעשה.
ברצף הבחירות הבלתי נגמר והתזזיתי, ותחת מגבלות הקורונה ההולכות ומחריפות, איבדה הפוליטיקה הישראלית את שאריות הדמוקרטיה המפלגתית שלה וכרגע נראה שרק במפלגת העבודה הנעלמת עדיין מחויבים לערוך פריימריז. כל שאר המפלגות נאלצות להסתפק בדבר המנהיג.
יאיר לפיד כבר ״הוכיח״ את עצמו כמי שיודע לזהות, לסמן ולהעלות נשים ראויות, חזקות, חכמות לקדמת העשייה הפוליטית, אבל גם כמי שיודע להיפרד מהן בלי לתת דין וחשבון לאף אחד ואחת, גם אם הן טובות, מוכשרות, ואפילו אם לא נתפסו כמי שפעלו באופן עצמאי בניגוד לעמדתו של ראש המפלגה. למעשה, רק ח״כ קרין אלהרר שרדה במפלגה מתחילת הדרך. כל השאר התחלפו מסיבות כאלה ואחרות. וברשימה לכנסת בבחירות הקודמות היו ברשימה רק 3 נשים מתוך 15 חברי יש עתיד.
הצטרפותה של מירב כהן מבורכת, בעיקר משום שכשרה בממשלה היא פעלה באופן אינטנסיבי ומבורך בתחומי פעילותה וזכתה למחמאות מכל העוסקים בתחום הזיקנה. אבל לא די בכך. כדי לצעוד לשנת 2021 יצטרך לפיד להנהיג מדיניות קצת יותר שוויונית במפלגתו.
מבחנו של חולדאי יהיה בשיבוץ הנשים ברשימה. כדאי שחולדאי ילמד ממה שקרה בימינה באחת ממערכות הבחירות הקודמות, כאשר נפתלי בנט ואיילת שקד התהדרו בכך שמחצית מהעשרייה הראשונה הן נשים, אבל אבוי, ביום הבוחר התברר שהמפלגה לא הצליחה להביא את מספר המנדטים שניבאו לה הסקרים, וכך נותרו רוב הנשים בחוץ והמפלגה ״השוויונית״ נותרה עם אישה אחת בלבד - איילת שקד.


ולכן, כדי שזה לא יקרה, יצטרך חולדאי להחליט על מנגנון שלא יאפשר לזה לקרות, מנגנון הקרוי ריצ׳רץ׳: גבר-אישה-גבר-אישה לכל אורך הדרך. והשאלה אם הגברים שהצטרפו בינתיים למפלגתו של חולדאי - אבי ניסנקורן ודן הראל - יצניעו את האגו שלהם ויהיו מוכנים להיות מספר שלוש וחמש, או שלחולדאי יהיו ״אילוצים״ שידחקו את הנשים לתחתית העשיריה הראשונה.

השאלה אם מפלגתו של גדעון סער, שהציבה במקום השני את יפעת שאשא-ביטון תשכיל לשבץ נשים ראויות במקומות ריאליים נותרה פתוחה.

מרצ כבר נעמדה על קו המירוץ עם הרביעייה הכי מגוונת שיש, אחרי שצירפה לשורותיה את ג׳ידא רינאווי למקום הרביעי, כאישה שנייה.

ג'ידה רינאווי זועבי, מקום רביעי במרצ, מנכ"לית אגודת הידידים של ביה"ח פדה- פוריה. לשעב מנכ'לית מייסדת של מרכז אינג'אז לקידום הרשויות הערביות

ג'ידה רינאווי זועבי, מקום רביעי במרצ, מנכ"לית אגודת הידידים של ביה"ח פדה- פוריה. לשעב מנכ'לית מייסדת של מרכז אינג'אז לקידום הרשויות הערביות

וכמובן, מרב מיכאלי, שניהלה בחודשים האחרונים מאבק בביורוקרטיה מאובקת של מפלגה נעלמת, שעבר דרך בית משפט שחייב פריימריז והיום מכריזה על מועמדותה לעמוד בראשות המפלגה. אם תצליח, תהיה האישה היחידה בראשות מפלגה, ואז תצטרך לחצוב את דרכה כדי לממש את הניצחון הזה גם בקלפי

והשאלה, כמובן, אם ההצהרות הנהדרות האלה יחזיקו מים גם אם וכאשר מי מהמפלגות האלה תצטרף לקואליציה ויתאפשר לה למנות מינויים גם סביב שולחן הממשלה והקבינט וגם בתפקידי מפתח במנגנוני קבלת ההחלטות.
אז ראשי מפלגות יקרים: המבחן אינו בדיבורים, לא במחוות, לא במסיבות העיתונאים, לא ברטוריקה. המבחן הוא בעשייה. ואנחנו נהיה שם כדי לבדוק.