ערב לפני יום הולדתה הראשון של בתה, אישה בשם פרנסי (שסירבה להזדהות בשמה המלא) הרגישה נוסטלגית במיוחד. היא בחרה לשתף את התרגשותה בקבוצה לאימהות ניו-יורקיות עם תמונה עוצמתית מהלידה הביתית שלה, אך כמעט מיד פייסבוק בחרו להסיר את התמונה ולחסום את פרנסי בטענה שהיא עוברת על החוקים שלהם עם "תוכן מיני". נשמע לכם מוכר? ברור. נשמע מרגיז? בטח. אבל לפני שאתם משחררים את העצבים, כדאי שתעיפו מבט בתמונה ותבחרו את הצד שלכם בדיון על הפוסט מעורר המחלוקת:

לידה ביתית

נכון, זו תמונה מאוד גראפית. כזו שבקלות מעוררת תגובה בכל אחד, בהרבה מקרים גם תגובה קיצונית. אבל אם נעמיק מבט רגע, האם התמונה הזו לא מתעדת רגע בלתי יאומן של פלא נשי עוצמתי? כמו שאפשר לראות, הלידה התרחשה בבית, ומבלי עזרה של אף אחד. פרנסי חילצה את התינוקת מהרחם הישר אל ידיה – לבדה ובכוחות עצמה. וגם בפעולת השיתוף של התמונה, היא ביקשה לשתף את התחושות המעצימות ולהשתמש בהן כדי לעודד נשים נוספות. לצד התמונה היא כתבה, "איפה אני מתחילה? אני נפעמת. אני אסירת תודה. אני חסרת מילים. אני קשוחה. אני כל כך שמחה שהתינוקת שלי בת שנה, ואני פשוט לא מאמינה". היא גם לא האמינה כשפייסבוק הסירו את התמונה בדיוק שעה אחרי שעלתה לקבוצה הפרטית "NYC Birth", שמונה פחות מאלף חברים.

התמונה שממחישה את האמת מאחורי

הלידה

תמונה שצילמה אחות של יולדת הפכה לויראלית ולמקור השראה עבור נשים רבות ברחבי העולם 

לכתבה המלאה

"התגובה הראשונה שלי היתה, 'ברצינות? אתם צוחקים עליי?'. ידעתי שזה אפשרי, אבל התמונה הזו היתה ברשת כבר שנה לפני שהעלתי אותה שוב, והיא זכתה לפידבק חיובי בלבד". פייסבוק, מצידם, טוענים שהתמונה מפרה את החוקים שלהם ושהיא מכילה "תוכן מיני". לפחות החלק הראשון של הטענה נכון, כי החוקים שלהם אוסרים כל תמונה שמציגה איברי מין, ישבנים או פטמות של חזה נשי. רק אחרי קמפיין שנוהל מולם ב-2014 הם הוציאו מהכלל תמונות של צלקות מכריתת שד ושל הנקה.

 

פרנסי לא התעצבנה מהסרת התמונה, שכן היא הבינה שבאמת מדובר בתוכן גרפי. אבל חברותיה לקבוצת היולדות הניו-יורקית, ובראשן מקימתה קים סאן, הזדעמו על הצעד הפולשני הזה של פייסבוק. "אני בכנות מתוסכלת מהמהלך הזה של לבייש אישה בהסרת תמונתה פשוט כי יש לך את הכוח לעשות זאת. תמונה שאישה העלתה כדי להתגאות בלידתה, ביופי של גופה ובאומץ שלה, שזכתה לתגובות כל כך חיוביות ומהללות, בקבוצה פרטית שכל חברותיה הן כאלו שביקשו להצטרף אליה", היא אמרה. "זוהי ממש ההגדרה של איך מחלישים אישה". וכן, זו עמדה אחת שעולה מהתמונה הזו, לצד קשת רחבה של תחושות ודעות שיכולות לנבוע ממנה. אבל רק לשם הדיון המעניין הזה היה כדאי שפייסבוק תאפשר לתת במה גם לתמונות כאלו, ולא תמהר להעלים אותה מבלי לחשוב על כל הנסיבות.