אחד הטרנדים הכי חזקים בשנה החולפת היה הצבעים בשיער. האינסטגרם, הפינטרסט ושאר הרשתות החברתיות מוצפות בדוגמאות לשיער בצבעי הקשת וברעיונות שעד לפני כמה חודשים בכלל לא עלו על הדמיון, וגם ברחובות אפשר לראות יותר ויותר נשים מתהדרות בתסרוקת צבעונית ומרעננת. רבות מהמצטרפות לטרנד מתחילות כבר בגילאי העשרה, ואמנם כעת הרשת שלחה לעברנו את המצטרפת הצעירה ביותר שמתהלכת עם שיער בצבעי קשת: תכירו את לירה בת ה-6, שביקשה מאמא שלה שיער של חד קרן, וזה מה שקיבלה.

עוד באון לייף: 

ילדה עם שיער צבוע

רצתה שיער של חד קרן, וקיבלה. מתוך עמוד האינסטגרם של מרי תומאסטון

מרי תומאסטון, אמא של לירה, היא מעצבת שיער מפלורידה שמתמחה בתסרוקות מהסוג החביב על קהילת אינסטגרם, לרוב עם כמה שיותר צבעים בשיער, בעירבובים מיוחדים ובשילוב צמות ואזורים מגולחים. תומאסטון מספרת בעמוד האינסטגרם האישי שלה שבתה הקטנה לירה ראתה את היצירות של אמה וכבר שנים מתחננת ל"שיער חד קרן" צבוע משל עצמה, עם חלק קטן מגולח בצד. בחודש שעבר האם נכנעה לתחנוני הבת, וצבעה את השיער הבלונדיני שלה בטורקיז, כשהיא ממלאת את ההוראות גם בנוגע לחלק המגולח שעוצב עם שמש קטנה בצבעי סגול וצהוב. התוצאה? ילדה קטנה ומתוקה שנראית כמו דמות מצויירת והגשימה חלום.

אלא שלא כולם רואים את השיער מהאגדות של לירה כחלום מתוק. תומאסטון העלתה כמה תמונות של הילדה בתספורת החדשה, וזכתה בעקבותיהן גם לביקורת ולסיקור תקשורתי. חלק מהמגיבים טענו שהצבע עלול להיות מסוכן לילדה: "אם זה לא צבע זמני, את יכולה לגרום לנזק בלתי ידוע לבריאות ולהתפתחות של הילדה המאוד צעירה הזו", כתבה מגיבה אחת. אחרים התמקדו דווקא בזמן שבו לירה נדרשה לשבת בשקט בזמן הצביעה: "כמה זמן הילדה הקטנה הזו היתה צריכה לשבת כדי להשלים את זה! למה? לפעמים אנחנו שוכחים שהן אמנם קטנות אבל לא בובות קטנות". אחרת הצטרפה, "אמת. למה שתעשי כזה דבר לילדה קטנה?".

לצבוע שיער בגיל 6

"זה הכל רעיון שלה. היא ביקשה כבר זמן מה, בסוף נכנעתי". צילום מסך מהאינסטגרם של תומאסטון

תומאסטון מיהרה להגיב ולהשתיק את הקולות המודאגים. "אל תדאגו חברים, זה ירד בשטיפה. היא לא נפגעה בתהליך. רק אומרת את זה כי נראה שיש אנשים שמתקשים לקבל את זה שצבעתי לילדה שלי את השיער. זה שיער, הוא יצמח חזרה!". היא טוענת שאפילו ווידאה מול בית הספר של לירה שאין בתסרוקת הפרה כלשהי של קוד הלבוש. היא מספרת שכל העיצוב נבע מרעיונות של הילדה, ושהעיצוב הוא רק דרך נוספת לאפשר לה להביע את עצמה. באופן טבעי, היא מושפעת מעבודתה של אמה ושואבת ממנה השראה. באחת התמונות שהאם העלתה לאינסטגרם, לירה מחייכת אל המצלמה עושה שרירים, ובכיתוב צויין שהיא אמרה – "אני מרגישה נהדר!".

ילדה עם שיער צבוע

ניכר שהילדה מרוצה עד מעל ומעבר. צילום מסך מעמוד האינסטגרם של מרי תומאסטון

כשהביקורת החריפה, גם הטונים של האמא עלו: "הייטרים יקרים, יש לי מטרה משונה שכזו לגדל ילדים עם ביטחון עצמי, שמכירים ומרגישים חופש לביטוי עצמי. אז כשבתי ביקשה שיער כחול, אמרתי לה עד כמה אני אוהבת את הבחירה שלה וכמה שהיא יפה. אני לא יודעת איך אתם מגדלים את ילדיכם, אבל תשמרו את דעותיכם הלא מוזמנות לעצמכם בנוגע לגידול הילדים שלי. דבר אחרון, אני לא יודעת מי לעזאזל מעצב את השיער שלכם ואם בחרתם במעצבים גרועים בעבר, אבל אתם שוגים ב-100% אם אתם מניחים שהשיער של בתי נפגע בתהליך הזה. כמעצבת מנוסה עם רישיון אני יכולה להבטיח שהוא לא. תשאירו את השליליות שלכם מחוץ לעמוד שלי בפעם הבאה".

קשה לומר שאיכות הצבע והשפעתו על בריאות הילדה, או הזמן בו היא נאלצה לשבת בשקט במהלך התהליך, אלו הבעיות היחידות והמהותיות בנוגע לצביעת השיער כבר מגיל צעיר כל כך. אולם בניגוד למקרים בהם הורים לוקחים את ילדיהם לנקב את אוזניהם כבר בגיל כמה חודשים, כאן הילדה הביעה רצון ברור לצבוע את שיערה ואפילו עיצבה אותו בעצמה. אפשר לומר שגם אם מדובר בעניין בעייתי וחופש שלא בטוח שצריך לתת לילדים כבר בגיל צעיר כל כך, לפחות ניתן להתנחם בכך שהדבר נעשה בצורה האידאלית – בבית, על ידי האמא, עם חומרים בטוחים לשימוש ועל פי משאלתה המפורטת של הילדה. ובסופו של דבר, התוצאה באמת נראית כמו חלום.

ומה אתם אומרים?