אחת לכמה זמן, כשמתפרסמת ביקורת שלילית קשה על מסעדה או ספר או סרט, צפה ועולה נחירת הבוז: "מי צריך כיום מבקרים? יש חוכמת ההמונים!". הפנטזיה לפיה אנחנו צועדים בעזרת האינטרנט והטכנולוגיה לעולם דמוקרטי יותר, שבו כל קול בעל אותה משמעות, היא יפה ומשכנעת. מדי פעם צצים לה תימוכין כשמישהו בפייסבוק מציף ביקורת קטלנית על שירות שקיבל והביקורת שלו מופצת באלפי עמודים של משתמשים אחרים ומסבה לזמן מה נזק לעסק הסורר. אבל בגדול – זה פשוט לא עובד ככה. נכון, ההמונים קיימים, אבל המונים גם אפשר להמציא ואנחנו חיים בעולם שבו את המאסות ניתן להביא ביושר, אבל גם במרמה והפרת אמונים. זה רק דורש קצת כסף, אפילו לא הרבה מדי.

קחו למשל את "ארצה", חברת ההפקה שמפיקה את התכנית שלנו, "על המשמר". היא ממקומת בדרום העיר במבנה נחמד עם גזוזטרה מקסימה. החלטנו להפוך את הגזוזטרה הזו לבית קפה ולהתחיל לשווק אותו להמונים. בית הקפה כמובן לא קיים באמת, רק השולחן הקבוע של מעשני המערכת מול נוף מהמם של כביש סואן וחנויות תאורה, אבל זה לא הפריע לנו להשיג בתוך שבוע 1100 לייקים, ביקורות חיוביות ואחלה יחסי ציבור. זה רק עלה לנו בשכירת שירותיו של "מנהל מוניטין", מיקי אטיאס, שהודיע לנו כבר בשיחה הראשונה: "אני לא צריך אפילו לראות את בית הקפה שלכם כדי לשווק אותו כאיכותי ולוהט". יוזרים פיקטיביים נקנו, הלייקים זרמו והנה אנחנו בדרך להצלחה.

אלא שאנחנו ביקשנו רק לרכוש יחסי ציבור חיוביים. לו היינו משקיעים יותר יכולנו גם להרוס את המתחרים די בקלות ואף לגייס לשם כך את גוגל ופייסבוק: לרכוש תגובות שליליות, דירוגים פיקטיביים ופוסטים מנאצים. ענקיות הרשת מקדמות ("חשיפה אורגנית") את מי שזוכה לתנועה חיובית ומורידות את החשיפה למי שמדורג שלילי ונמוך. "חוכמת ההמונים" המתופללת שלנו היא בסך הכל עוד דרך לחזק את החזקים. כדאי גם לזכור שלא רק ההמלצות שקריות והיוזרים פיקטיביים, לפעמים התרמית מסוכנת ממש: בעוד שהרגולציה מחייבת בכלי התקשורת הממוסדים לכתוב מתחת לדמותו של שחקן במדי בית חולים "המציג אינו רופא" – הרשת מלאה בהמלצות על טיפולים רפואיים מרופאים שאינם רופאים ומומחים שאינם מומחים לכלום זולת להונאה. לך תתחיל לתפוס את כולם.

וזה נהיה עסק די מוצלח גם בתוך קבוצות פייסבוק שקמות סביב חיבה או עניין לנושא מסויים – אתרי תיירות, הורות, קולינריה ועוד. הנה, למשל, דין עובדיה, מדריך טיולים ישראלי מצויין בברלין. כמו נותני שירותים רבים אחרים, גם דין נסמך על החוויה החיובית של לקוחותיו שתעבור מפה לאוזן ותספק לו את הלקוחות הבאים. אלא שבקבוצת פייסבוק של חובבי ברלין הודיע לו מנהל העמוד חד משמעית: "אם תשלם לנו – תקבל חשיפה חיובית, אם לא – נדאג למחוק כל ביקורת טובה עליך ולהעיף מהקבוצה משתמשים שיחמיאו לך".

אז מה עושים? המלצה ראשונה (ולא קיבלתי עליה תשלום...) היא לבדוק בעמודי עסקים ברשתות החברתיות את העמוד השני ולא הראשון. העמוד הראשון תמיד יראה את מה שהושקע בו כסף – את הביקורת הטובות והלייקים. בשני כבר מתחילה להתגלות האמת. המלצה נוספת: כן לסמוך על מבקרים מקצועיים. יתכן שהם צודקים, יתכן שהם טועים, אבל אם הם פישלו, הרי שיש לכם כתובת לתלונות.

**********

התכנית על המשמר תשודר הערב ב 21:00 בתאגיד הציבורי, "כאן 11".

העתיקו קישור שתפו בפייסבוק שתפו במייל שתפו ב-Whatsapp