מארק צוקרברג שוב מסתבך. אחרי שכבר הואשמה בעבר כי היא עוברת על החוק בכך שהיא מאפשרת פרסום מפלה בתחום הדיור, ונאלצה להסיר 5,000 קטגוריות שמאפשרות התאמה אישית של פרסומות למשתמשים כדי למנוע אפליה, פייסבוק מואשמת כעת בכך שהטכנולוגיה שלה מאפשרת הדרת נשים.

התנועה לזכויות האזרח בארה"ב (ACLU) הגישה תלונה לוועדה לשוויון תעסוקתי בתואנה כי מערכת המודעות של פייסבוק מאפשרת למעסיקים לטרגט מודעות חיפוש עובדים על בסיס מין – דבר שהוא לטענתם לא חוקי. התלונה מתמקדת ב-10 מעסיקים שונים שפרסמו מודעות דרושים בפייסבוק לתפקידים כמו מכונאי, מתקן גגות, ומהנדס אבטחה, והשתמשו במערכת הטרגוט של הרשת החברתית כדי לשלוט במשתמשים שיקבלו את המודעה. בכך למעשה מנעו אותם מעסיקים מנשים לקבל מודעות כאלו ואחרות. פרסום מהסוג הזה הוא עברה על החוק הפדרלי שאוסר על מעסיקים ומגייסים להפלות מועמדים על בסיס מין.

צילום: shutterstock

צילום: shutterstock

עורכי הדין המעורבים במקרה אמרו שזיהו כי קיימת אפליה בעזרת קבוצת פיקוח של עובדים שחיפשו עבודה באמצעות חשבונות הפייסבוק שלהם. אותם משתמשים קיבלו מגוון של מודעות לחיפוש עובדים שפייסבוק ייעד אליהם. פייסבוק מאפשרת ללחוץ על כל מודעה כזו ולבדוק מדוע היא התקבלה. "הגילוי הנאות" של המודעות הבעייתיות הראה כי אותם משתמשים קיבלו אותן משום שהן היו גברים, לעתים קרובות בטווח גילאים מסוים ומאזור מגורים מסוים. כך לדוגמא סוחר רהיטים מנברסקה שפרסם מודעת חיפוש עובדים כתב כי הוא מחפש אנשי צוות כדי "להרכיב ולהכין סחורה למשלוח", וייעד אותה לגברים בגילאי 18 עד 50 שחיו או היו לאחרונה ליד העיר פורט וורת' שבטקסס. החוקרים התמקדו במודעות שנאספו בין אוקטובר 2017 לאוגוסט 2018.

יש שיגידו שמדובר בכלי לגיטימי שעוזר לסנן מועמדים (או במקרה הזה מועמדות) שמלכתחילה לא מתאימים לעבודה מסוימת. אבל האם ניתן באמת לקבוע באופן גורף שאין אישה שמתאימה לעבוד בעבודות כפיים לדוגמה? "כאשר מעסיקים בתחומים שנחשבים גבריים פונים רק לגברים זה מונע מנשים לפרוץ את תקרת הזכוכית הזאת ולהשתלב בתחומים כאלה", אומרת גלן שרווין, מה-ACLU, "בנוסף, גם אנשים א-בינארים שבוחרים לא להזדהות על פי מגדר יופלו במקרה כזה. בנוסף, בגלל שהמודעות יועדו לגברים בלבד, לא רק שנמנע מנשים להיחשף למשרות הספציפיות במודעה, הן גם לא הגיעו לעמוד של המעסיק ונחשפו ליתר המשרות וההזדמנויות בחברה שפרסמה את המשרה".

דובר פייסבוק העולמית התייחס לתלונה ופרסם הצהרה בעניין: "אין מקום לאפליה בפייסבוק, המדיניות המחמירה שלנו אוסרת על כך, ובשנה האחרונה חיזקנו את המערכות שלנו כדי למנוע ולהגן מפני שימוש לא נכון".

למרות הראיות הברורות, לא ברור אם אכן ניתן להסיק מסקנות נרחבות על אפליה גורפת ברשת החברתית מכיוון שהאפשרות לטרגוט לפי מין עובדת גם בכיוון ההפוך. כלומר, ייתכן באותה מידה שהיו גם מודעות לחיפוש עובדים שכוונו לנשים בלבד. בנוסף, אם משתמש לוחץ על מודעה מסוימת כדי לראות למה היא טורגטה הוא יעודכן מדוע הוא באופן ספציפי ראה את המודעה, אבל לא יקבל פרטים על כל הקהל של המודעה.