בכל בית בו יש ילדים מגיעה הנקודה בה מתחילה לרחף השאלה - האם ומתי נכון לתת לילד או לילדה טלפון חכם. בין אם אתם מהממהרים, שיציידו את הצאצאים בסמארטפון עוד טרם כניסתם לבית הספר, ובין אם אתם מהדוגלים בדחיית הקץ כמה שאפשר, כשיגיע הרגע – כדאי שתהיו מוכנים. כדאי שתחשבו איך אתם הולכים לנהל את כניסתה של הישות החדשה הזו לתוך חייכם.

אפשרות אחת היא לשחרר. להניח שזה לא בשליטתכם יותר ולזרום. אפשרות שנייה היא להיעזר בכל מיני תכנות מעקב, ניטור-הורי, אבטחה וכיבוי אוטומטי לפי שעות, ואפשרות נוספת היא למצוא את עצמכם נלחמים ורבים איתם ללא הרף על גבולות וזמן מסך. אני אישית בעניין של לדבר. באופן כללי, על הכל, וגם פה העיקרון הזה תופס. בעניין טלפונים סלולריים צריך להסביר, להקשיב ולהסכים על גבולות מראש.

כשאנחנו נתנו לטף הצעיר סמארטפון, חתמנו איתו על חוזה.‏ ממש כך. כתבנו 20 סעיפים שכיסו את כל מה שראינו לנכון, ועברנו עליהם אחד אחד. זה אפילו היה כייף כי ישבנו על גלידה באווירת חג של טקס התבגרות. הסברנו את הצד שלנו, הקשבנו למה שהיה לו להגיד - וחתמנו. שנתיים אחרי ואני יכולה להגיד שזה באמת עובד.‏ אמנם לא ב 100%, אבל בהחלט לא רע.

חלק הוא הבין מההתחלה, חלק הוא מבין עם הזמן, על חלק גם אנחנו מגלים שיש לנו עוד מה ללמוד. החוזה תלוי על המקרר ואנחנו מציצים בו מדי פעם - כתזכורת לאידאל שגם אם אנחנו לא מצליחים לקיימו בצורה מושלמת, הוא ‏מסמן לנו כיוון.‏ את החוזה שלנו ערכתי מתוך שלל גרסאות שמסתובבות ברשת, אחת באנגלית של ההאפינגטון פוסט, שנייה בעברית של נטע גורביץ' המבריקה, ובסופו של דבר יצא חוזה שמתאים בדיוק לצרכים שלנו. 

 

חלק ראשון: פרטיות

כמו כל חוזה, גם שלנו מחולק למספר נושאים עיקריים, וקודם כל יש את עניין הפרטיות. אני יודעת שזה נושא שהרבה הורים נרתעים ממנו, כאילו הטלפון הוא מקדש פרטי של הילד, ולכן את הפינה הזו סגרנו כבר בהתחלה:

  1. הטלפון הזה שייך לנו. אנחנו קנינו אותו, אנחנו משלמים עליו. למעשה הוא אצלך בהשאלה.
  2. סיסמה זה אחלה - להגן מפני אחרים. אבל אנחנו תמיד נדע אותה.

הטלפון הזה הוא עולם ומלואו, חיים שלמים של אינטראקציות, יחסים, דילמות וקונפליקטים שאסור לנו להפקיר. הרי לא הייתם נותנים לילד בן 10 לשכור דירה לבד, נכון? אז אין שום סיבה שתעדרו מהעולם הזה שבו מתרחשים דברים כל כך משמעותיים. זו זכותנו וחובתנו – לקפוץ לבקר, להציץ, לדעת מה קורה ולכוון במידת הצורך. וכן - גם להרים דגל להורים אחרים שישימו לב למשהו שנתקלתם בו באיזו שיחה, או קבוצה, או סטורי. פרטיות, הסברנו לו, זה בשיחות פנים אל פנים או ביומן אישי. לא בטלפון. הרי ברגע שכותבים משהו בטלפון, אין לדעת לאן זה יתגלגל. כתבת משהו בוואטסאפ? קח בחשבון שמחר זה יכול להיות תלוי על הלוח בכיתה לעיני כל. העיניים שלנו הן האחרונות שצריכות להטריד אותך, והן יהיו שם, מדי פעם, כשנרגיש שיש צורך. הכי על השולחן.

  1. לעולם אל תגיד, תכתוב או תשלח בטלפון דברים שאתה לא רוצה שאנשים אחרים יצטטו או יידעו. קח בחשבון שכל מילה או תמונה שאתה מעביר בטלפון ניתנים לשכפול אינסופי. אתה אף פעם לא יודע לאן זה יתגלגל. 

 

חלק שני: להישאר בן אדם 

הסעיפים הבאים נוגעים ליחסים. להתנהגות בין חברים, ללהישאר בנאדם. תזכורת לילד החמוד והנהדר שלנו שהוא כזה. ושאנחנו רוצים שהוא יישאר ככה.

  1. לעולם אל תגיד, תכתוב או תשלח בטלפון דברים שלא היית אומר פנים אל פנים. הפעל צנזורה עצמית.
  2. לעולם אל תגיד, תכתוב או תשלח בטלפון דברים במטרה לפגוע, להעליב, לשקר או להטעות אנשים אחרים. לעולם אל תשתתף בשיחות או קבוצות שבהן מתרחש אחד מהדברים האלה. תהיה חבר טוב.
  3. תמיד שים את הטלפון בצד כשאתה מדבר עם אדם אחר. אתה ילד תרבותי ומנומס. שהטלפון לא ישנה את זה.
החוזה שחתמנו. צילום באדיבות ליאת ברטוב-שדה

החוזה שחתמנו נמצא על המקרר כתזכורת יומיומית. צילום באדיבות ליאת ברטוב-שדה

חלק שלישי: גבולות ומינונים

הלאה, לסעיפים שעוסקים בסוגיית הגבולות והמינונים, מה שנקרא "זמן מסכים". זה סופר חשוב וגם הנושא שבסופו של דבר הכי קשה ליישם. גם כי ה"אכיפה" מורכבת יותר, וגם כי אנחנו לא תמיד באמת בטוחים מה הדבר הנכון לעשות. בעוד שסוגיות של זהירות ברשת, בריונות, פרטיות וכדומה הם יחסית ברורים, כאן אנחנו מוצאים את עצמנו פעמים רבות בטריטוריה מבלבלת. אז אנחנו משתדלים לפתח הקשבה למציאות בשטח ושוקלים מחדש את ה"חוקים" תוך כדי תנועה, וכן, לעיתים גם מתקשים לשים גבולות, גם לעצמנו.

  1. הטלפון לא ישן איתך בחדר. אתה תיפרד ממנו מדי ערב בשעה 20:30 ותפגוש אותו בבוקר אחרי שתגמור להתארגן לבית הספר. בלילה הוא ילך לטעינה בסלון. הדבר היחידי שנכנס איתך למיטה הוא ספר. הטכנולוגיה של ספרים מאפשרת ליהנות מהם ללא חשש מקרינה. *השעות עשויות להשתנות בימי חופש."
  2. הטלפון לא משתתף בארוחות, בנסיעות באוטו, בבילויים משותפים, בסיטואציות חברתיות. הוא לא מוזמן. נהל שיחות עם האנשים התלת מימדיים שסביבך, זה הרבה יותר מעניין.
  3. נסה להתרגל להשאיר מדי פעם את הטלפון בבית.
  4. אתה לא חייב לענות מיד. לא בוואטסאפ ולא בטלפון. אתה ילד, לא מנהל חדר מיון.
  5. אבל - לעולם אל תתעלם מהטלפון כשהמילים "אמא" או "אבא" מופיעות על המסך. תמיד ענה כשאנחנו מצלצלים או מסמסים לך. תמיד.

העיקרון והמהות מיושמים לא רע. הטלפונים בלילה בטעינה בסלון, נכנסים למיטה עם ספר, לעיתים הוא משאיר את הטלפון בבית, אין טלפונים בארוחות משפחתיות. גם בנסיעות, אנחנו משתדלים למעט בשימוש אבל מקבלים את זה שלפעמים אפשר: להשלים שיחה, לענות להודעה, לשתף עם אחרים משהו מצחיק או שיר אהוב. אבל אין התנתקות - בלי אזניות שמייצרות ריחוק, בלי להתחבר לסרט ולהפסיד הזדמנות לאינטראקציה אמיתית איתנו, או עם האח או האחות. מותר, במינון, אבל לא במקום לדבר או לריב או לבהות. מותר, אבל לא בגלל ש"משעמם" או שלא מסוגלים להסתדר בלי. מותר, במינון. מאידך, שעת הפרידה מהמכשיר בערב קצת התגמשה צפונה ועל סעיף 11 אנחנו עוד עובדים.

חלק רביעי: בטיחות ברשת

שלושת הסעיפים הבאים נוגעים לנושא שאי אפשר בלעדיו - בטיחות ברשת. הכי מפחיד, הכי מלא סכנות אבל דווקא בשל כך – הכי קל לתקשר אותו לילדים והוא מתקבל פשוטו כמשמעו.

  1. ברשתות חברתיות מותר לך לאשר רק אנשים שאתה מכיר באופן אישי.
  2. לעולם אל תמסור לאף אחד ברשת את השם המלא, את מספר הטלפון או את הכתובת שלך.
  3. לעולם אל תיפגש עם אדם שאינך מכיר באופן אישי ויצר איתך קשר ברשת חברתית. גם אם הוא אומר שהוא חבר של חבר שלך. גם אם הוא עושה רושם אמין. גם אם הוא מפורסם.
אנחנו כאן כדי לשמור עליך. איור: pedrorsfernandes, Shutterstock

אנחנו כאן כדי לשמור עליך. איור: pedrorsfernandes, Shutterstock

 

חלק חמישי: שימוש חיובי

בהמשך, הסעיפים שכונו אצלנו "השלב שאמא חופרת" והם יותר סעיפי אווירה. מה שלא הופך אותם לחשובים פחות. אז לא חייבים לחתום עליהם אבל שווה להעלות את הנושאים.

  1. אל תצלם מיליון תמונות, לא צריך לתעד כל דבר כל הזמן. תן לעצמך פשוט ליהנות מהחוויות שלך והן ישמרו בזיכרון שלך לעד.
  2. אם הטלפון ייפול לאסלה, יתרסק על הרצפה או ייעלם באורח פלא – אתה תשתתף בעלויות הנזק. אנחנו כמובן נעזור אבל אתה תצטרך לתת חלק. זה בטוח יקרה אז כדאי להתחיל לחסוך – דמי כיס, מתנות יום הולדת, עבודה.
  3. אנחנו ממליצים לך להשתמש בטכנולוגיה שאתה מחזיק ביד כדי לפתח ולהרחיב את האופקים שלך. שמע מוזיקה מעניינת ושונה ממה שכולם שומעים. צפה בסרטונים שיעשירו אותך. שחק במשחקים שיאתגרו את המוח שלך מדי פעם. לדור שלך יש גישה לאינסוף דברים כפי שלא היה בכל ההיסטוריה. נצל את המתנה הזו בחכמה.
  4. הטלפון שלך ממכר. זה הוכח מדעית. אתה תצטרך להפעיל את כוח הרצון שלך כדי לא להתמכר אליו. תזכור תמיד: 98% מהצורך שלך להיות עם הטלפון נובע מהפחד לפספס דברים, אבל ב-98% מהזמן לא קורה בו שום דבר מעניין או חשוב.

והכי חשוב - ההבנה, שזה לא פשוט, זה ממכר וגם אנחנו טועים. ושאנחנו יחד, בצד שלו, ביחד בדבר הזה.

  1. אתה כנראה תפשל, יהיו מצבים שניקח ממך את הטלפון, אנחנו נשב ונדבר על זה, ונתחיל מהתחלה. יחד אנחנו כל הזמן לומדים, אנחנו בצד שלך, אנחנו בדבר הזה ביחד.

והסעיף האחרון הוא בעצם כל העניין. משם הכל מתחיל וזו גם השורה התחתונה:

  1. אנחנו מאוד אוהבים אותך ♥

שיהיה בהצלחה!