מה שהתחיל כביפ שגרתי על גובה קודי קופון בין כוכבניות הרשת מעיין אדם ודניאל עמית, התפתח לשיח רחב ועמוק יותר כאשר הסטייליסטית דורין אטיאס בחרה להגיב לעניין בתכנית הרדיו שלה. "את קוראת לעצמך משפיענית? איפה אתן בזמן אמת? חוץ מלז**ן לאנשים את הארנק, רק קודי קופון. אתן מוכרניות הכי זולות, אתן לא משפיעניות. להשפיע זה דבר גדול. הן גם מעיזות לקרוא לעצמן בשמות כל כך מפוצצים, איפה אתן כשצריך אתכן? ידוע שאנשים שיש אחריהם חצי מיליון עוקבים – רוצים לשמוע את דעתם. אל תקראי לעצמך משפיענית, את סוחרת בשוק."

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Ifat Hilleli Avraham (@ifathilleli)

אטיאס עוררה את זעמן של משפיעניות הרשת, והגולשים והגולשות עברו ממצב של פיצול בין מחנה אדם למחנה עמית, לפיצול בין מחנה אטיאס למחנה המשפיעניות. כאילו אין ימין ושמאל יותר. ביקורות אינסופיות הושמעו ברחבי הרשת מאז חמישי האחרון, בין אלו שהסכימו עם אטיאס לבין אלו שצידדו במשפיעניות, לבין אלו שגרסו כי הוויכוח מיותר או כאלו שהסכימו עם כל הצדדים. אך זה לא באמת משנה אם אנחנו מלאות ביקורת כלפי אותן משפיעניות רשת, כי בסופו של יום – האחריות היא אך ורק שלנו. לפני שאנחנו בוחרות ובוחרים צד, כאילו היה הדבר הכי חשוב בעולם, כדאי שהביפ הזה יציב לנו מראה על האופן בו אנו מתנהלות ברשת.

באינסטגרם שלנו כבר ביקרתם? לחצו כאן לעמוד שלנו!

הרי מה הופך את אותן משפיעניות לכאלו אם לא קהל העוקבים הענק שלהן – שהוא בעצם אנחנו? אנחנו אלו ששמנו את הכוח בידי נשים שהן בשר ודם בדיוק כמונו. אנחנו אלו שבחרנו לבקש מתכון לפסטה עגבניות הכי שגרתית ופשוטה כאילו אין גוגל בעולם, אנחנו בחרנו להתמכר לסטורי הבנאלי והמשמים שלהן כאילו היה הלו"ז של נשיא ארה"ב, אנחנו בחרנו להאדיר את טירוף החבילות האינסופי כאילו אין יוקר מחייה בישראל, אנחנו אלו שהפכנו סטורי של קפה סטנדרטי ורגיל למדי כמשהו שמצריך המלצה ומתכון של בחורה ספציפית אחת כאילו אין בריסטות בעולם. אנחנו בחרנו לשים כוח אדיר והרבה ממון בידיים של נשים רגילות לגמרי, אז על מה בדיוק אנחנו זועמות?

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by ערב טוב עם גיא פינס (@erevtov)

וזה לא שאין משפיענים ומשפיעניות שבוחרים להשמיע את קולם ברשת. דפדוף קצר בפיד יראה לנו את תקווה גדעון שלא פעם השמיעה ביקורת כלפי הלך הרוח במדינה, את רותם סלע שבאופן קבוע משמיעה את דעתה מבלי לחשוש. את עדן פינס שרק לאחרונה נשאלה בריאיון לגיא פינס על מעבר לחו"ל והשיבה "עם איך שהמדינה נראית, אולי", את מיה דגן שרק אתמול הזמינה את קהל העוקבים והעוקבות שלה להצטרף לשביתה שמתכוננת להתקיים בשני הקרוב, או את טליה עובדיה שבאופן קבוע מדברת על האופן בו אנחנו יכולים להפוך את העולם למקום טוב יותר, ומקפידה לשתף את ההתנדבויות הרבות שלה בבתי החולים. לקהל הציני זה ייראה כמו יח"צ טוב, או רכיבה על גל, אך בפועל- אלו הדברים שחשוב שנראה בפיד שלנו, לא "קרם לחור של הת*ת ב700 שקל" אם לצטט את אטיאס. גדעון, סלע, פינס, דגן ועובדיה הן כמובן רק דוגמאות. ונכון, הן גם מפרסמות קודי קופון, אין סיבה שנתעלם מכך שמדובר בגורם הכנסה. אך אם יש לנו בעמוד אחד אישה שמדברת ערכים חשובים וגם הנחות- אז למה לא?  

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Maya Dagan | מיה דגן (@mayadagan)

נוח לנו לחשוב שהצרכן הישראלי לא פרייאר, והנה הגיעה סערת המשפיעניות והוכיחה לנו כמה אנחנו כן. נהגנו לחשוב שאנחנו כקהל בוחרות לעקוב רק אחרי מי שנותן לנו 'ערך מוסף' אך הצצה קטנה בפיד של כולנו תראה לנו כמה אנחנו צופות בגרסה אינסטגרמית של ערוץ הקניות 24/7. נוח לנו להעביר ביקורת על משפיעניות הרשת אך אנחנו אלו שראויות לביקורת. במחי לחיצת כפתור פולואו הענקנו לנשים רגילות למדי את הכוח להאביס אותנו בפרסומות, להמליץ על מוצרים מדף מסרים שכולן מקריאות בזו אחר זו, ועוד אמרנו 'טעים לי, תנו לי עוד'. אז שנייה לפני שאנחנו מתעייפות מסערת המשפיעניות ועוברות לביפ המיותר הבא, כדאי שזו תהיה נקודת המפנה באופן שבו אנו צורכות תוכן, ובעיקר באופן בו אנו מתפתות לרכישות סתמיות שלא משרתות אותנו.

זה הרגע לעצור להתבונן בתוך עצמנו, ולמעשה באופן שבו הפיד שלנו מורכב ולשאול את עצמנו במה X משתת אותי? איזה תוכן Y מעניקה לי? מה הערך המוסף שאני מקבלת מZ? הגיע הזמן שנבין שהפולואו שלנו הוא כוח, שהרכישות שלנו הן כוח, ונדע להשתמש בו בתבונה. סערת המשפיעניות צריכה להיות מה שיגרום לנו להשתמש בכוח שלנו כצרכניות, ולהשתמש בכוח של בועת הפילטר, ולייצר לעצמנו מרחב שמעודד קצת יותר תוכן תכל'ס שרלוונטי לחיים שלנו, ולא מרחב שכולו פרסומת אחת גדולה.