עצרו את הכל: המלך בערב הסעודית הוציא צו המאפשר לנשים לנהוג. מדובר בהישג עצום, עליו נאבקו לאורך זמן ובאומץ רב נשים רבות בתוך סעודיה ומחוצה לה. ההחלטה המרגשת הוכרזה אתמול בשידור חי בטלוויזיה ותיכנס לתוקף בחודש יוני 2018. על פי הדיווח, החל מחודש זה יוכלו הנשים באחת מהמדינות הדתיות והשמרניות בעולם להגיש בקשה לרישיונות נהיגה משל עצמן ללא צורך באישור של אפוטרופוס זכר. האופן המדויק בו תיושם המדיניות החדשה ייקבע בוועדה שהוקמה במיוחד לבדיקת הנושא ועתידה להציג את ממצאיה תוך חודש ימים.

 

זהו יום שמח לנשות סעודיה שסוף סוף אחרי שנים של אקטיביזם זוכות לראות את מאבקן נושא פרי. יחד עם זאת, החוקים הנוקשים במדינה ממשיכים להגביל את אוכלוסיית הנשים בהיבטים רבים של חיי היומיום.

 

סעודיה מתנהלת על פי הפרשנויות המחמירות ביותר של האיסלאם הסוני כשהקוראן הוא למעשה חוקתה של המדינה. בהתאם לדין האסלאמי, היא מקפידה למנוע מנשים השתלבות הוגנת בחברה. ע"פ הדו"ח הגלובלי בנושא מגדר לשנת 2016 שפורסם על ידי הפורום הכלכלי העולמי דורגה המדינה במקום 141 מתוך 144 מדינות בכל הנוגע לשוויון בין המינים. המדינות היחידות מאחורי סעודיה הן סוריה, פקיסטן ותימן.

 

לצד צהלות השמחה על האישור לנשים לנהוג, חשוב להזכיר מה נשים בסעודיה עדיין לא יכולות לעשות והרשימה, למרבה הצער, ארוכה.

 

פוליטיקה

ערב הסעודית היא מונרכיה ערבית הנשלטת על ידי בית המלוכה. חל איסור על הקמת מפלגות פוליטיות, ובחירות לאומיות אף הן לא נערכו מעולם.סמכויותיו של המלך מוגבלות להלכה על ידי השריעה ומסורות סעודיות מקומיות. המלך נדרש להשיג קונצנזוס בין משפחת המלוכה הסעודית, חכמי הדת (אין חכמות הדת) ושאר יסודות חשובים בחברה הסעודית (כולם גברים), אולם צוויו ופקודותיו אינם מושאים לתהליך אישור דמוקרטי. מה שכן יש בסעודיה זה בחירות למועצות המקומיות. עד לפני שנתיים נשים לא יכלו להצביע או להגיש את מועמדותן במסגרת הבחירות הללו. ב-2015 התרחשה היסטוריה נוספת שאפשרה לנשים, תחת מגבלות רבות, להגיש מועמדות ולבחור בעצמן.

 

אולם חלקן של הנשים מתוך כלל בעלי זכות הבחירה בבחירות קטן מאוד - מתוך כמיליון וחצי בני אדם שנרשמו בתור מצביעים, רק 130 אלף הן נשים. בנוסף לכך, ישנן 980 נשים בלבד מתוך 6,900 והסיכויים שלהן לזכות נמוכים מאוד עקב שורת מגבלות שמקשה עליהן לגרוף תומכים. אסור להן, לדוגמא, להציג את תמונותיהן בכלי התקשורת או לשוחח עם מצביעים פוטנציאליים מהמין השני, אלא בעזרת מתווכים גברים או דרך מכשירים אלקטרוניים.

 

השכלה

ילדות לא זכו להשכלה כלל משנות ה-60, עת נפתח בסעודיה בית הספר הראשון לבנות שחינך אותן להיות "אמהות ורעיות טובות". כיום מרבית הילדות מקבלות השכלה יסודית בבתי ספר נפרדים וחלקן אף מגיעות לאקדמיה ורוכשות השכלה גבוהה. רק ב-2009 נפתחה האוניברסיטה הראשונה בסעודיה המאפשרת לבני שני המינים ללמוד יחדיו.

 

ספורט

סעודיה תפסה במשך שנים רבות פעילות גופנית של נשים כטאבו ונשים שעוסקות בפעילות ספורטיבית כ"לא צנועות".לפני 4 שנים אישרה סעודיה לתלמידות לעסוק בספורט בבתי ספר פרטיים ורק לפני חודשיים הוחלט לאפשר לבנות ללמוד חינוך גופני בבתי הספר הציבוריים. ב-2012 הצטרפו לראשונה ספורטאיות סעודיות למשלחת לאולימפיאדה בלונדון. רק נשים סעודיות אמידות עוסקות בספורט ובאופן כללי, כל הנשים זקוקות לאישור של משפחתן עבור פעילות זו. לפיכך, למעט אזורים בודדים שבהם חיים זרים לא ניתן לראות נשים רצות או מתעמלות במקומות ציבוריים. בנוסף, הן גם לא יכולות להגיע לאירועי ספורט. הכניסה לאצטדיונים היא לגברים בלבד.

 

כלכלה

לנשים סעודיות אסור לפתוח חשבון בנק משל עצמן, לפתוח עסק, לנהל עסק קיים או לעבוד בשכר ללא אישור מפורש של האפוטרופוס שלהן. למעשה, אין להן כלל גישה למשאבים כלכליים. בנוסף, הנשים בסעודיה לא זכאיות לקבל ירושה שווה לאחיהן. תחת חוקי הירושה של השריעה, נשים מקבלות מחצית ממה שניתן לאחים שלהם.

 

נישואין, גירושין

זוגיות לפני חתונה כלל לא מתקיימת בערב הסעודית. החתונה עצמה היא תוצר של שידוך. נשים סעודיות לא יכולות להחליט להתחתן על דעת עצמן או להתגרש על דעת עצמן. אם הן מתגרשות, הן לא מקבלות משמורת של ילדיהן אם הם חצו את גיל 7 (לבנים) ו-9 (לבנות).

 

המרחב הציבורי

נשים סעודיות לא רשאיות לקבל תעודת זהות או דרכון ללא אישור של אפוטרופוס זכר. אסור לנשים סעודיות להופיע בציבור בלי ללבוש עבאיה באורך מלא ואסור להן להימצא עם בני המין השני (שאינם בני משפחתן) באותו חלל, למעט מספר יוצאי דופן כמו בתי חולים. המשמעות היא, לדוגמא, שנשים לא יכולות אפילו לאכול במסעדה לבדן או עם חברות. ארוחה במסעדה שאין לה אגף נפרד וייעודי למשפחה אסורה.

 

בריאות

אסור לנשים סעודיות לעבור ניתוח ללא אישור האפוטרופוס שלהן ולא משנה בנות כמה הן.

 

פלילים ומשפט

נשים סעודיות לא זוכות לקבל דיון הוגן בבית המשפט, שם "עדותו של אדם אחד שווה לזו של שתי נשים."