לאחרונה אנחנו עדות לגברים שכמו לובשים על עצמם שני כובעים – פעילים חברתיים כאלו ואחרים ביום, ומטרידנים סדרתיים (לכאורה!) בלילה. ד"ר ג'קיל ומיסטר הייד גרסת ה-2000. בארץ עלו לכותרות בהקשר הזה כמה שמות, בהם משה איבגיאלון קסטיאלוהפעיל הטבעוני שמספר נשים התלוננו עליו לאחרונה. רבים ורבות מאיתנו לא שמחו לשמוע על מעלליהם בחדרי חדרים, אבל הסולידריות הנשית כלפי המתלוננות עלתה על הכל.

 

עוד באון לייף: 

 

כמובן שהתופעה הזו לא שייכת רק לארצנו הקטנטונת. הרבה תגובות סותרות היו לפרסומים על אודות התלונות שיש על המפיק ההוליוודי הארווי ויינשטיין. מצד אחד השמועות עליו רצות כבר שנים. מצד שני, מדובר באיש שתרם רבות גם למועמדים הדמוקרטיים (ברק אובמה והילרי קלינטון למשל) וגם לקידום החינוך של הנשים באוניברסיטאות. מריל סטריפ, אחת השחקניות המוערכות בהוליווד ובכלל, אפילו כינתה אותו "אלוקים" בטקס האוסקר של 2012. ובכלל, אחרי שדונלד טראמפ אמר שהוא "לא מופתע בכלל" מהחשדות נגדו, זה אוטומטית גורם לרצות שהן יעלמו.

 

ויינשטיין עם קייטי פרי. שותקת. תמונה: Shutterstock

ויינשטיין עם קייטי פרי. שותקת. תמונה: Shutterstock

 

אבל העדויות והאשמות נגד ויינשטיין לא נעלמות, להפך – הן הולכות ונערמות. בכתבה שיצאה ב"ניו יורק טיימס" ושפוצצה את כל הפרשה, דווח על 8 נשים שידוע בוודעות כי ויינשטיין שילם להן עבור שתיקתן, בהן גם השחקנית רוז מק'גוון. נשים נוספות, בהן גם אשלי ג'אד ומגישת החדשות לורן סיון, סיפרו על המפגשים המביכים שלהן עימו ומאז עוד ועוד נשים מעזות לשבור את קשר השתיקה, ולספר על התקריות שלהן. לפני כמה שעות פורסם שעורכת הדין שלו, ליסה בלום, התפטרה. צעד שבוודאי היה לא פשוט בהתחשב בעובדה שרק באפריל פרסמה בלום כי החברה של ווינשטיין הולכת ליצור מספרה מיני סדרה.

 

רגע רגע, בואו נחזור שוב על המשפט האחרון רק בסדר קצת אחר: במקרה מי שהיתה עד לפני שנייה עורכת הדין של ויינשטיין, ואי לכך ידעה על כל התלונות והשתיקות שהוא קנה, זכתה שספר שלה יועבד על ידי ויינשטיין. לא צריך להיות חובב קונספירציות על מנת להבין את הטעם הנפגם שבדבר, ואולי העובדה הזו תעזור להבין את כל השתיקה המביכה מצד הוליווד לגבי הפרשה.

 

ויינשטיין עם מריל סטריפ. שותקת. תמונה: Shutterstock

ויינשטיין עם מריל סטריפ. שותקת. תמונה: Shutterstock

 

אמנם מספר שחקניות מהרו לצאת להגנת המתלוננות, בהם לינה דנהאם, ג'סיקה צ'סטיין וברי לרסון, אבל השחקניות בעלות עמדות המפתח שנחשבות למקורבות לויינשטיין, כמו סטריפ, ניקול קידמן וגווינית' פאלטרו, בחרו בינתיים לשמור על שתיקה. זאת למרות שדווקא שלוש השחקניות האלו ידועות כנשים שלא בדיוק מפחדות להגיד את דעתן בנושאים פוליטיים וחברתיים. מק'גוון אפילו דחקה בהן לדבר, ובציוץ טוויטר כתבה: "נשות הוליווד, השתיקה שלכן מחרישת אוזניים".

 

רבים גם הצביעו על העובדה התמוהה שתוכנית SNL ששודרה אתמול בלילה (בה השתתפה גל גדות, אבל זה כבר לעניין אחר), בחרה להתעלם מהנושא, באופן כל כך יוצא דופן ולא אופייני. אחרי הכל, כלפי ביל קוסבי הם לא היו כל כך סלחניים.

אז מה בעצם גורם להוליווד דווקא עכשיו לשבת לבד, בשקט ובחושך? יש שתי אפשרויות: פחד מפני אחד האנשים החזקים בתעשיית הסרטים, שאחראי על הצלחות וכישלונות של לא מעט אנשים. עם יד על הלב, הקריירה של מק'גוון כבר מזמן נקברה, ומי יודע אם זה לא קשור לעובדה שהיא לא פחדה לצאת נגד ווינשטיין. אז אולי היא קיבלה אלפי דולרים עבור השתיקה שלה, אבל המחיר לכך לא היה רק הטראומה שהיא עברה בגללו, אלא גם הקריירה שלה. וגם עכשיו, אחרי שווינשטיין הודיע שהוא לוקח חופש מענייניו, יש מספיק אנשים מקורבים אליו שימשיכו לקדם את האינטרסים שלו.

 

עם הלנה בונהאם קרטר. גם שותקת. תמונה: Shutterstock

עם הלנה בונהאם קרטר. גם שותקת. תמונה: Shutterstock

 

 

האפשרות השנייה היא פשוטה יותר – חוסר הרצון של הוליווד, כמו של כולנו, להאמין שגם "אחד מהטובים" יכול להיות כל כך שפל. הרי הוליווד היתה ששה לצאת בפומבי כנגד כל רפובליקני תומך טראמפ, אבל דמוקרטי פילנתרוף? זה כבר סיפור אחר. זה כבר יהיה מבחינתה כמו לתקוע מקל בגלגלים, או לירוק לבאר או כל דימוי אחר שנועד להסביר שאנשים אף פעם לא מעוניינים "לצאת רע" בעיני היריבים. להגיד שווינשטיין הוא מטרידן סידרתי, ואולי אפילו אנס, יספק לטראמפ וחבריו לא מעט נקודות זכות. אז כרגע, עדיף לשמור על שתיקה. המתלוננות שאזרו אומץ לצאת כנגד אחד האנשים החזקים בעולם הבידור יישארו עוד קצת לבד. הן הרי מחיר פעוט שעדיף לשלם כדי שטראמפ לא ימצא עוד סיבה לחיוך שבע הרצון שלו.

 

וכך, שוב הופכות הנשים לכלים משניים בהצגה הכי טובה של הוליווד. העיר שלעולם לא מפסיקה להופיע, העיר שמעניקה פרסים אוטומטית לכל סרט שמביא עוולות חברתיות, העיר שמחבקת את "וונדר וומן" כי פמיניזם זה כל כך פופולרי היום, והעיר שנשותיה יצאו להפגנות נגד טראמפ, היא גם העיר שעוד לא מוכנה לצאת נגד "אחד משלה", בעיקר כשהמחיר הוא כמה נשים שנפגעו.