"מתי זה בסדר לאנוס?".

זו השאלה שהעלה סקר שיצרה אישה בשם ג'קלין גודצ'יילדס. הנתונים המבהילים שמעלה הסקר הזה, ובכלל עצם קיומו תחת הכותרת המופרכת הזו, מצליחים לזעזע את הרשתות החברתיות ולהפוך את צילומו לוויראלי.

ובכן, הנה כמה עובדות שחשוב להבהיר לפני שדנים בתמונה הזו. למעשה מדובר בסקר שנערך בקרב תלמידי תיכון אי שם בסוף שנות ה-70, פורסם ב-1979, ומאז נעשה בו שימוש בכמה ספרים (הצילום המדובר הוא מתוך ספר שפורסם ב-2003 ונקרא "אלימות מינית: דעות מנוגדות"). המחקר נערך על ידי פרופ' גודצ'יילדס – פסיכולוגית שככל הנראה עבדה במרכז לחקר נשים באוניברסיטת UCLA שבקליפורניה. ובעוד שבטבלה שמוצגת בצילום התשובות האפשריות הן רק "כן" או "לא", בסקר המקורי הנשאלים סימנו את עמדותיהם על סקאלה שנעה מ-1 עד 5.

למרות זאת, נראה שהשאלה המופרכת הזו עדיין רלוונטית ומעוררת דיון סוער גם קרוב ל-40 שנה אחרי. מתי זה בסדר לאנוס? מתי "מגיע" לך לקבל סקס בלי הסכמת הצד השני? היינו רוצות להאמין שב-2018 התשובה המובנת מאליה לכולם היא "אף פעם".

סקר שואל מתי מותר לאנוס

צילום תוצאות הסקר שערכה ד"ר גודצ'יילדס ורץ ברשתות החברתיות

 

לפי הסקר המוצג, רוב הגברים הנשאלים האמינו כי ישנם מצבים בהם מותר לאנוס. 54% מהגברים הסכימו שמותר לאנוס אם "היא השלתה אותו", ואחוז זהה הסכימו עם הטענה שמותר לאנוס אם "היא עומדת לשכב איתו ואז משנה את דעתה". זאת בתשובה לשאלה שנוסחה באופן מאוד ברור: "האם זה בסדר אם גבר מחזיק בכוח אישה ומכריח אותה פיזית לשכב איתו".

ולמרות שהאחוזים בקרבן נמוכים יותר, הנתונים בעמודת הנשים מדאיגים לא פחות ואולי אף יותר. מסתבר ש-42% האמינו כי אם הן מגרות מינית את הגבר, מותר לו לאנוס אותן בכח. 32% מהן הסכימו שאם מדובר בגבר שהן יוצאות איתו כבר תקופה ממושכת, מותר לו לאנוס אותן בכח.

למעשה, למעט הסעיף הראשון אשר טוען ש"לגבר מותר לאנוס אם הוא הוציא על הבחורה הרבה כסף", בכל אחד מהסעיפים יש כ-20% לפחות מהנשים שמאמינות שלגבר מותר לאנוס בנסיבות כאלו, ושליש מהגברים לפחות (לרוב גם משמעותית יותר) שמאמינים שמותר להם לאנוס נשים בנסיבות כאלו. וזה מטריד, מטריד מאוד.

אז נכון, מדובר פה בנתונים מלפני 40 שנה. השחרור המיני בשנות ה-80, שינויי התפיסה בנוגע למגדר ולתפקידי המינים, אפילו #MeToo – כל אלה כנראה השפיעו, איכשהו, על התשובות של חלק מהאוכלוסיה על השאלות הללו. כנראה שהיום לא היה רוב לגברים שמאמינים שמותר לאנוס אישה אם היא "השלתה" אותם או אם היא שיכורה או מסטולה. אבל השאלה היא, כמה כן עדיין מאמינים שמותר לכפות סקס, על מישהי או מישהו, מתישהו?

ואולי דווקא הזעזוע מהסקר הזה, ששואל שחור על גבי לבן "מתי מותר לאנוס", יכול דווקא לעזור ולהקטין את המספרים האלה (גם בלי לדעת על כמה הם עומדים היום). כי ב-2018, שאלה כזו באמת נשמעת כבר מופרכת.

הזעזוע החברתי מהשאלה והנתונים שבאים בעקבותיה, אולי, בתקווה, יגרמו לאנשים לשאול את עצמם אחת ולתמיד – האם יש אי פעם מצב בו לגיטימי לאנוס מישהי/ו? ולהבין שלא, פשוט לא. בטח שלא באף אחת מהנסיבות הנפוצות כל כך שמתוארות בסקר הזה, ובכלל, אף פעם לא. אולי ככה נלמד מה היא הסכמה – על דרך השלילה.