החתן בן 50, הכלה בת 12. זה נורא, אבל זה לא משפט שלא נתקלתם בו מעולם נכון? ומה אם נספר לכם על מצב הפוך בו החתן הוא קטין בן 12, והכלה היא אישה בוגרת בת 50?

נישואי קטינות הם רעה חולה שעדיין מתרחשת בעולם, ולא רק במדינות ערב או באפריקה - גם באירופה אחוז הילדים המעורבים בנישואים הולך ועולה בשנים האחרונות (כן, גם בגרמניה ובאנגליה). בארה"ב, כ-200 אלף קטינים נישאו בין השנים 2000-2015 – 87% מתוכן קטינות.

ובכל זאת, מרגיש שהתופעה הזו נשארת בזווית העין, בעיה של אחרים גם כשהיא מתרחשת בתוך גבולות המדינה, בערים הגדולות ביותר ובבית השכן בכפר, עד כדי כך שרבים אף לא מודעים לכך שגם הנערה שגרה בבניין ליד עלולה להישלח בחופשת הקיץ שלה להתחתן בפקיסטן עם גבר המבוגר ממנה ב-20 שנה לפחות.

אבל מה הייתם עושים אם חתונה כזו היתה נערכת מול עיניכם? מה אם החתונה תיערך בלב ניו יורק הליברלית והמתקדמת, ממש בטיימס סקוור?

כוכב היוטיוב קובי פרסין החליט לבדוק את זה. הוא ערך את צילומי חתונתם של כלה בת 50 וחתן בן 12 ברחובותיה הראשיים של העיר הגדולה.

צילומי החתונה לא נערכו לקראת חתונה ממשית. למעשה, הכלה והחתן היו שחקנים שביימו יחד עם פרסין את הסיטואציה והסתובבו כך במשך שעתיים, כדי לבדוק את תגובותיהם של העוברים ושבים במעין ניסוי חברתי מצולם.

נישואי קטינים, צילום מסך

בלב ניו יורק הליברלית. צילום מסך

 

בסרטון בן 6 הדקות שפרסין יצר, ניתן לראות מגוון של תגובות מהמוני האנשים על פניהם. מעט מאוד מביניהן מניחות את הדעת.

מעטים ראו לנכון להתערב ולדבר עם החתן והכלה, לשאול אותם על טיבה של הסיטואציה. רק אישה אחת בסרטון הטיחה בפני הכלה האשמות של ממש (דקה 02:30). "סליחה, בן כמה הוא?", שאלה את הכלה, וכשזו ענתה "12", שאלה "איפה אמא שלו?". "יש לי אישור מההורים שלו", ענתה הכלה. "אוקיי, זה מגעיל בכל כך הרבה רמות. למה אפשר לצפות כשיש ממשלה מושחתת?".

אבל מרבית האנשים בחרו שלא להתערב. רובם הסתפקו במבטים שונים, קצרים ונבוכים או ממושכים, סולדים, נדהמים או סתם מבולבלים. אחת שאלה את הכלה "האם זה חוקי", והסתפקה כשהשחקנית ענתה 'כן'. מעטים בסרטון שאלו את הכלה על הגילאים שלהם, איפה ההורים של החתן, האם הוא מאושר ורוצה להתחתן.

נישואי קטינים, צילום מסך

צדיקה בסדום. צילום מסך

 

עם זאת, החלק הכי עצוב בניסוי החברתי הזה הוא האנשים שכן בחרו להתערב – אבל רק כדי להתבדח על הסיטואציה, להפוך אותה ל"דאחקה", ולא ראו בה בעיה ממשית. חלק זרקו לעברם הערות 'מצחיקות', אחר ביקש להצטלם איתם ובירך אותם.

בדקה 03:30, שני חברים שואלים את הזוג שאלות על הנישואין המבויימים. הם התבדחו והחליפו כיפים, ואז התעניינו בכנות במצבם, שאלו בני כמה הם והאם ההורים שלו בסדר עם זה. כשהכלה סיפרה שהם מאושרים, השניים שאלו את הילד האם הוא באמת מאושר. כשהילד המשיך להרכין ראש ולא להגיב אליהם, הם המשיכו לצחוק ולפרגן ואף להגיד לכלה "אנחנו מכבדים את זה", ולילד "אתה הגבר, אחי".

פרסין לא קיבל את התגובה הזו של שני עוברי האורח. הוא רדף אחריהם ושאל אותם למה הם בסדר עם זה שחייו של הילד הזה נלקחים ממנו, ו"מה אם זו היתה אחותך הקטנה שהיתה מתחתנת עם גבר מבוגר". כצפוי, הם פחות אהבו את הרעיון.

נישואי קטינים, צילום מסך

אתה "מכבד" את זה? צילום מסך

זהו לא הניסוי החברתי הראשון שפרסין עורך בטיימס סקוור, ולא הפעם הראשונה שהוא מתעסק בנישואי קטינות. לפני שנתיים, הוא ערך ניסוי דומה עם שני שחקנים נוספים – גבר מבוגר כחתן ונערה בת 12 ככלה. במקרה שלהם, התגובות היו הרבה יותר נחרצות, ופרסין משתמש בחלק מהתגובות שקיבל בניסוי שערך אז כדי להדגים עד כמה שונה הסיטואציה: "אם נקרע לשוטרים אני בטוח שייכלאו אותך", "היא קטינה, אתה לא יכול לעשות את זה", "אתה סוטה וחולה".

נכון, ברור שזה לא ממש אותו הדבר. המצב שפרסין ביים הפעם, בו ילד בן 12 מתחתן עם אישה בת 50, הוא משמעותית נדיר יותר מהמצב ההפוך – בארה"ב, ובכלל. כאמור, 87% מהקטינים אשר התחתנו בארה"ב בין 2000-2015 היו בנות. ואלו לא רק המספרים שהופכים את הסיטואציה המבויימת בטיימס סקוור לכזו שקצת יותר קשה להאמין לה – הרעיון שילד בן 12 ייאלץ להתחתן עם אישה מבוגרת לא לגמרי מתיישב עם יחסי הכוחות הקיימים בחברה, כשבנישואי קטינות לרוב יש אינטרס משפחתי והילדה היא סוג של 'קלף מיקוח' או אף 'תשלום'. כן, זה קורה גם לילדים בנים, אבל אפשר להבין את אלו שישבו והביטו במבט המום או מטיל ספק, כלא מאמינים למה שקורה מול עיניהם.

ועדיין, מטריד לחשוב שחתונה כזו בלב ניו יורק היתה יכולה לעבור בשקט. מטריד לחשוב שיש מי שחושבים שזה לגיטימי, ש'מכבדים את זה' כפי שאמר אותו בחור בסרטון – כשבפועל, בדיוק כפי שאומר פרסין עצמו, ברגע בו קטינים נכנסים לחיי נישואין נשללת מהם הזכות לחינוך ראוי ולהזדמנויות שוות, הילדות שלהם נלקחת מהם, וזה בכלל לא משנה אם מדובר בילד או ילדה.

נישואי קטינים וקטינות חייבים להפוך לבעיה חד משמעית בחברה שלנו, כזו שאין מה 'לכבד' בה או להשאיר אותה כבעיה של אחרים, זרים. בתקווה, סרטונים כמו זה של קובי פרסין, שתוך שלושה ימים צבר קרוב לרבע מיליון צפיות, יעזרו למטרה החשובה הזו.

הסרטון המלא: