מיקי חיימוביץ': "כשעברתי לערוץ 10 השוו את זה לבגידה ולזנות"
כשגברים מרוויחים סכומים גדולים אף אחד לא מרים גבה, אבל כשנשים משתכרות יפה לכולם יש מה להגיד על זה: אשת התקשורת והעיתונאית מיקי חיימוביץ', השחקנית והיוצרת ענת ברזילי והפסיכולוגית ד"ר שירלי יובל – יאיר סיפרו ללינוי בר גפן על יחסן לכסף וכמה אנחנו צריכות ממנו כדי להיות מאושרות
בשבוע שעבר התקיים בתל-אביב, כנס און לייף לנשים וכסף בשיתוף המרכז לצמיחה פיננסית של בנק הפועלים. כבכל שנה הכנס כלל הענקת פרס לאישה פורצת דרך, כשהשנה נבחרה השחקנית והקומיקאית אורנה בנאי לקבל את הכבוד במעמד מרגש. בנוסף התקיימו הרצאות ופאנלים שעסקו ביחסן של נשים לכסף, שיש שאומרים שמנהל את העולם. אחרי נשים כמובן.
לקראת סופו של הכנס המנחה לינוי בר גפן הובילה מושב מרתק עם אשת התקשורת והעיתונאית מיקי חיימוביץ', השחקנית והיוצרת ענת ברזילי והפסיכולוגית ד"ר שירלי יובל - יאיר. כולן סיפרו על המקום של כסף בחייהן, מה אחרים חושבים עליו ומה חשוב לזכור כשיש או כשאין אותו.
בר גפן פתחה בשאלה האם במרוצת השנים השתנה יחסן לכסף. חיימוביץ' ענתה שמגיל צעיר כיוון שגדלה במצוקה כלכלית, היה לה ברור שכסף זה דבר מאוד חשוב. היא סיפרה שהייתה חסכנית ושתמיד היה לה כסף. "זה העסיק אותי ברמה שברגע שנחשפתי לספרות פמיניסטית, היה לי ברור שזה אחד מהמפתחות. הבנתי שעצמאות כלכלית זה אחד הדברים החשובים ביותר, וכדי להיות אישה שיכולה להבטיח את העתיד שלה ולנהל את חייה בדרך שהיא רוצה, צריך להיות לי כסף".
ברזילי לעומתה סיפרה שאצלם זה היה הפוך ולא דיברו בבית על כסף. "אמא שלי תמיד ניהלה את הכסף בבית ואבא שלי היה אסטרונאוט... הוא היה איש מוסד והאידאולוגיה הייתה החלק העיקרי בבית. לא דיברו על כסף אבל תמיד הייתה ידיעה שצריך להרוויח כסף". ברזילי הוסיפה בקריצה שהיה לה ברור שהיא צריכה להרוויח לאו דווקא כדי לחסוך, אלא כדי לבזבז. "אני מאמינה בנהנתנות כדרך חיים. עבדתי מאוד קשה בשביל הכסף שלי אבל הוצאתי אותו על שמלה יפה או מסעדות טובות. הייתי קונה מה שאני רוצה. אני האדם החרוץ הכי עצלן שיש", אמרה.
לאחר מכן שאלה בר גפן את חברות הפאנל על האופן בו הכסף מעצב את זהותן. "בגיבוש של הזהות הגברית, כסף משחק תפקיד נורא משמעותי", אמרה. "אנחנו מודדים את הגברים על-פי כסף בשונה מנשים. לא הרבה גברים יגידו על אישה ש"אני לא אצא איתה כי היא מרוויחה רק 7,000 ש"ח". במענה לכך שיתפה הפסיכולוגית ד"ר שירלי יובל-יאיר את "הביוגרפיה שלה עם כסף". היא סיפרה כי מילדותה הכסף נתפס עבורה כדרך להשיג עצמאות בעולם. "הכסף זה תרגום של כישרון. ברמה האישית, לא התעסקתי איתו המון כנושא, אבל אבא שלי היה עצמאי והוא חינך אותי להיות עצמאית ויזמית. זה משהו מאוד תהליכי אבל היה לי ברור מגיל מאוד צעיר, ואבא שלי אמר את זה לי ולאחותי כדרך חיים להיות עצמאיות. המסר היה "תראי כמה זה נפלא". שנית, בבית היה המון כבוד ושמחה מהכישרונות שלנו והמסר היה של מימוש הכישרונות. של לעשות דברים שחשובים לנו ויחד עם זאת להיות עצמאית. תיהני מהתרגום של הכישרונות והחריצות וההשקעה, לכסף ולכוח".
בהמשך שאלה בר גפן את חיימוביץ', על המעבר המפורסם שלה מערוץ 2 לערוץ 10 בשנת 2002, מעבר שהותיר את חותמו עליה עד היום. "במקרה שלך השכר הפך לאישיו ציבורי וכל העולם החווה עלייך דיעה", אמרה בר גפן. "את עוזבת את חדשות ערוץ 2 ועוברת לחדשות ערוץ 10. מתפרסמים סכומים שגורמים לציבור להרים גבה, ואני לא זוכרת שום עיסוק קודם בכמה הרוויחו יעקב (איילון), גדי (סוקניק) או חיים יבין". "אנשים אמרו איך היא מעזה לעשות את הצעד הזה", הסבירה חיימוביץ', "איך היא מעזה לעבור מחדשות 2, ממדורת השבט והולכת אל המדבר. בטוח יש שם המון כסף ואם היא עושה את זה עבור כסף, זו בושה. איפה הערכים? היו אנשים שהשווה את זה לבגידה, לזנות. בטח שנעלבתי, נעלבתי מאוד. היו את כל הצקצוקים של איך היא עכשיו תדווח לנו על עניים כשהיא מרוויחה כזה סכום של כסף. היה איור שלי באחד העיתונים באמבטיה של מטבעות זהב, וזה דיבור שלא היה כלפי עמיתי הגברים", אמרה וניכר היה שהנושא עדיין רגיש עבורה. בר גפן ענתה לה כי לא היה נראה שהיא תוקפת את העניין באופן ציבורי ומביעה את מורת רוחה לנוכח הביקורות. "לא רציתי להתעסק בזה", ענתה חיימוביץ', "זה העליב והכעיס אותי מאוד. זה פגע בי, ועוד יותר הכעיס אותי שחברותיי הפמיניסטיות לא אמרו דבר בנושא, חוץ מיעל פז מלמד שכתבה על זה טור ועל איך אין סולידריות נשית".
אך למרות הכל הסכימו בר גפן וחיימוביץ' כי למעבר של חיימוביץ' הייתה משמעות גדולה עבור נשים אחרות. "את גאה על העובדה שזה עודד מגישות לדרוש יותר?", שאלה בר גפן. "בהחלט", ענתה חיימוביץ'. "אני גאה בזה שהגעתי למעמד כזה. למה אני צריכה להתנצל על זה?"
ואנחנו שואלות - באמת למה? צפו בפאנל המלא ובתובנות מרתקות על האופן בו אנו מתייחסות לכסף: