אתמול התקיים בישראל הסבב השני של הבחירות לרשויות המקומיות, ברשויות בהן לא הושג רוב מיוחד של 40% לטובת אף אחד מהמתמודדות והמתמודדים. הבחירות הללו היו ללא ספק משמעותיות מבחינת נשים רבות בארץ, שהתמודדו על קולות הבוחרות והבוחרים במספרים שלא נראו כמותם בישראל. כן, אפשר לומר שהייתה כאן מהפיכה, אבל אפשר גם לומר שהיא רק בחיתוליה.

לשבע הראשות החדשות שכבר כולנו מכירות בעל-פה, אבל נזכיר בכל זאת - ד"ר עינת קליש-רותם בחיפה, ד"ר עליזה בלוך בבית שמש, ד"ר גלית שאול במועצה האזורית עמק חפר, טל אוחנה בירוחם, אושרת גני גונן במועצה האזורית דרום שרון, שושי כחלון כידור בכפר יונה ורותם ידלין במועצה האזורית גזר, מצטרפות היום עוד שתי ראשות חדשות. בפרדס חנה-כרכור נבחרה הגר פרי יגור ובקדימה-צורן נבחרה קרן גרין. יעלה מקליס נבחרה לקדנציה נוספת ביהוד-מונוסון לאחר שהתמודדה בסיבוב השני מול יוסי בן-דוד.

מיהן ראשות הערים החדשות?

הגר פרי יגור

הגר פרי יגור. צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של הגר פרי יגור

זכתה לתמיכה של עינת קליש-רותם. הגר פרי יגור. צילום: איילת זיק אל

בת 40, נשואה ואם לאחת. גדלה בפרדס חנה-כרכור. בעלת תואר ראשון במדע המדינה ולימודי האסלאם והמזרח התיכון ותואר שני במדע המדינה ולימודים עירוניים ואזוריים, שניהם מהאוניברסיטה העברית בירושלים. מתכננת ערים ומגשרת, ופעילה בזירה המוניציפלית יותר מעשרים שנה. פרי יגור ערכה את תכניות המתאר לערים מודיעין, גבעתיים, אזור, קרית ים ועוד, ניהלה את מחלקת תכנון והיטל השבחה בחוף הכרמל והייתה עוזרת מקצועית למנכ"ל עיריית ירושלים. היא הצטרפה למועצת פרדס חנה-כרכור בבחירות הקודמות והייתה חברה בוועדות לתכנון ולבניה, ביקורת ועוד.

 

קרן גרין

קרן גרין. צילום: רויטל מיקלס

ניצחה בפער קטן. קרן גרין. צילום: רויטל מיקלס

בת 45. נשואה לחן ואמא לנועה ואייל. נולדה וגדלה ברמת השרון. עורכת דין במקצועה, משמשת כיועצת משפטית בחברת KONE (לשעבר ישראליפט), בעלת תואר שני במשפטים עם התמחות במשא ומתן וגישור. עבדה בלשכה המשפטית של הכנסת, במשרדי לוביסטים ובחברות ציבוריות ופרטיות. כיהנה כדירקטורית בחברות שונות. חברת מועצה משנת 2013 וכיהנה כיו"ר ועדת חינוך, יו"ר הנהגת ההורים ויו"ר ועדת כספים וכוח-אדם במתנ"ס. הייתה חברה בוועדות שונות במועצה. בנוסף גרין לוקחת חלק בקבוצת רוכבות שטח באופניים, "נשים רוכבות בטבע".

הזכיות של אתמול מעמידות אותנו עם תשע ראשות חדשות ועוד חמש שהציבור נתן בהן את אמונו פעם נוספת. בנתניה ממשיכה לכהן מרים פיירברג, בגני תקווה ליזי דלריצ'ה, באור יהודה עו"ד ליאת שוחט, במועצה האזורית יואב ד"ר מטי צרפתי-הרכבי וכאמור יעלה מקליס ביהוד-מונסון. בסך הכל יש בישראל 14 ראשות רשויות מקומיות, מתוך 257 רשויות. מדובר ב-5.4% נשים בראש, לעומת 94.6% של גברים. כשמסתכלים על המספרים האלה תמונת המצב המתקבלת לא משמחת במיוחד, אבל צריך לזכור ששינוי לוקח זמן ויש לשער שבבחירות הבאות כמות הנשים תגדל משמעותית.

שתי מגמות שצפויות לקרות בבחירות הבאות בשנת 2023 שקשורות לנשים, הן יותר רשימות של נשים בלבד, וכן שיבוץ נשים במקומות ריאליים יותר ברשימות המעורבות. באשדוד רשימת "הלביאות" שרצה תחת הסלוגן "תודה לעסקנים, הגיע זמן הלביאות" הביאה הישג מרשים וזכתה בשני מנדטים עם שיטת רוטציה חדשה ומרעננת, שקוראת תיגר על הסדר הפוליטי הישן. לצידן רצו רשימות נשיות בתל-אביב כמו "הלו – רשימת הנשים של תל-אביב" או "תושוות  سكان" שהדגישו מאוד את הפן המגדרי.

ועל אף המודעות המגדרית הארצית, ברבות מהרשימות ששובצו יותר נשים, הן לא מוקמו במקומות ריאליים. כלומר, השלישייה הראשונה, שזוכה למרבית תשומת הלב בבחירות הייתה גברית ברובה, או כללה אישה אחת בלבד. מעטות הרשימות שהציבו שתי נשים בראש, במספרים 1 ו-2, והיה נראה שבחלק מהמקרים מדובר בנשים שנמצאות ברשימה רק כדי לומר "יש לנו נשים".

נשים הן לא עוד טרנד, הבוחרות והבוחרים היו ערים למקרים כאלה ונקווה שהביקורת הציבורית על כך תישאר ערה. מכאן, נקווה גם כי בבחירות הבאות ידרשו הנשים עצמן להיות מוצבות במקומות גבוהים יותר ולהשפיע באמת מתוך המועצה ולא רק מתוך הסיעה. אחרי הכל, זה תלוי רק בנו. בבחירות המקומיות 2018 הוכחנו שאפשר לייצר שינוי, ועתה פנינו נשואות אל הבחירות הארציות, שככל הנראה יתקיימו מהר משחשבנו. בהצלחה לנו!

גילוי נאות: הכותבת חברה בסיעת "עצ - עוצמה לקדימה צורן" בראשות קרן גרין.