אני משערת שגם לכן נשמטה הלסת כשצפיתן בגרסה החדשה של פנינה רוזנבלום ל"תמיד אישה". השיר שהפך לקאלט וביקש לייצג את ישראל באירוויזיון 1983, מוגש כעת במעטפת אלקטרונית ומעודכנת, כשמעבר לעיבוד המוצלח יש קליפ, וואו איזה קליפ.

רוזנבלום, שאכזבה בענק בשבוע שעבר כשהגנה על אייל גולן בכנסת בעת שקיבל את "אות הזמר העברי", צעקה לעבר המפגינות האמיצות שגולן לא אשם וצריך להניח לו. היום, במוד רגוע הרבה יותר, היא נראית מככבת בווידאו עמוס מסרים פמיניסטיים ומעצימים וברפרור בלתי מתנצל ל-BDSM. הקליפ, המחזק דימוי של אישה חזקה ועצמאית, מעביר מסר הפוך למעשה המכוער שעשתה רוזנבלום בכנסת, כשהתפרצה לבמה והשתיקה בצעקות אלימות את המפגינות, שבסף הכל באו למחות בהתאם לזכותן במדינה דמוקרטית.

אך למרות האכזבה מרוזנבלום, אנחנו בוחרות להתעסק בצד החיובי של הקליפ, ולציין את חמשת המסרים הפמיניסטיים והמעצימים שמוטמעים בסרטון, בין אם פנינה מודעת לכך ובין אם לאו.

1. אני לא משרתת: "לא אמרתי שאבשל לך, לא הבטחתי שאכבס לך"

פנינה. צילום מסך מתוך "תמיד אישה" של פנינה רוזנבלום

הבית השני של השיר נפתח במילים שמפרות את ההבטחה המיושנת של אישה שהיא גם יפה וגם אופה. אם לימדו אותנו שזה מה שכל גבר רוצה, כלומר מישהי שתדע לעשות הכל, רוזנבלום מבטלת את החוזה הבלתי כתוב הזה. אתה מצפה שאהיה גם חברה, גם מאהבת, גם אמא, גם סקסית, גם קרייריסטית, גם בשלנית וגם לשמור על בית מבריק ומצוחצח? לא נראה לי. ולא סתם המסר המעצים חבוי בביטול מטלות הבית. כשהבדיחה העבשה של "השקפת העולם של האישה היא מחלון המטבח" עדיין מצחיקה חלק מהאנשים פה, צריך להזכיר לגברים שההלצה הזו פגת תוקף. העובדה שאישה בוחרת שלא למלא את ציפיות החברה הפטריארכלית ממנה, לא אומר שהיא פחות אישה ופחות שווה.

2. גיל הוא רק מספר: אישה מבוגרת עם גברים צעירים

רונזבלום בת 63. היא לא מתביישת בגיל שלה ולא התביישה בו, ואת חגיגות ה-60 שלה קשה לשכוח. הגיל של רוזנבלום נוכח בצורה ברורה בקליפ, למרות שאפשר לבקר ולומר שהיא מתאמצת בצורה קיצונית להסתיר מה שהשנים עושות  – בעיקר קמטים – אבל גם בבחירה להישאר צעירה במראה יש אמירה פמיניסטית. אני אראה איך שבא לי. ולא רק זה, אני אצא עם מי שבא לי. המוסר הכפול שלנו ביחס לגבר שיוצא עם אישה צעירה, לעומת אישה שיוצאת עם גבר צעיר, זועק. אנחנו כותבות על זה כתבות, מרימות גבות ומסננות הערות עוקצניות כשאנחנו רואות מערכות יחסים בין נשים מבוגרות לגברים צעירים. כמובן שהפליאה מגיעה בעקבות אותו יחס שונה בין גברים לנשים, והעובדה שרוזנבלום מוקפת גברים בני 25 לכל היותר, מחזקת את המסר שגיל הוא רק מספר, ואם יש משיכה, הסכמה ורצון הדדי – למה שקשר בין שני בגירים עם פער גילאים גדול יפריע למישהו?

3. אני לא מונוגמית: אישה אחת עם הרבה גברים

זה מסר חמקמק, אבל הוא קיים. אפשר לחשוב שקבוצת החתיכים שמקיפה את פנינה שם רק כדי להיות רקע יפה, אבל לנו נראה שהאינטימיות שיש בין כולם – בין אם בג'קוזי או בסאונה, מרמזת על אפשרות שרוזנבלום לא שומרת אמונים לגבר אחד. כשפוליאמוריה הפכה לדבר הכי מגניב בשנת 2018, להימצא במערכת יחסים עם יותר מאדם אחד היא בחירה לגיטימית ולא הזויה. העובדה שחבורת הגברים מעריצה את רוזנבלום הופכת את כל העסק להרבה יותר מעניין, ויש רק לקוות שסגידה לנשים יהיה הטרנד החזק של 2019, ולא רק בין שולטות לנשלטים.

4. אני לובשת מה שבא לי: גם בגיל 60 את יכולה ללבוש ביקיני

רוזנבלום ידועה כמי שלובשת מה שבא לה, לא משנה מה אופנתי או מה אומרים שמותר או אסור. שמלות אקסטרווגנטיות, נצנצים, פאייטים, נוצות ובדים שקופים, כולם היו הכנה למה שפנינה מקדמת בתמונות פפארצי בלתי נשכחות – ביקיני. בגד הים בעל שני החלקים הפך לסמל של ממש להצלחה. את צריכה להיות רזה כדי ללבוש ביקיני, וכמובן שצעירה. כשנשים מעל גיל 30 מתביישות ללכת עם גופיות כדי שלא יראו את הזרועות - כי לימדו אותן לשנוא את "המידלדל" כבר בגיל 20, רוזנבלום הולכת גם עם ידיים משוחררות וגם עם בטן חשופה. בכך היא מוכיחה שגם אם אמרו לנו שביקיני זה לנערות בלבד, ומחלקת "השלמים" היא המחלקה הראויה לאישה אחרי לידות, אנחנו פשוט לא צריכות להקשיב, וללבוש מה שבא לנו.

5. אני יכולה להיות גם וגם וגם: זה שאני משקיעה במראה החיצוני לא אומר שאני חפץ

למרות שיש מי שיכולים להתייחס לרוזנבלום כאל קרבן של המערכת, מי שמשועבדת לתעשיית היופי והרזון ולא משלימה עם תהליכי ההתבגרות הטבעיים, צריך לומר שיש גם הרבה עוצמה בבחירה שלה לעשות מה שהיא בוחרת, על אף הביקורת הציבורית. רוזנבלום מטפחת שנים את תדמית אשת העסקים הממולחת והמצליחה, בשילוב עם מראה חיצוני ללא רבב, כמעט מושלם. השילוב הזה מאתגר אותנו מחדש בקליפ הנוכחי. הרגילו אותנו לחשוב שאישה יפה ומתוקתקת היא כנראה נבובה וריקה, או מנגד שאישה משכילה וקרייריסטית וודאי לא משקיעה במראה החיצוני. ב"תמיד אישה" רוזנבלום נראית מדויקת כרגיל, אבל גם עוצמתית, עצמאית ובלתי מתנצלת. תישארי עם הגרסה הזו פנינה, היא הרבה יותר טובה ממופע האימים שלך בכנסת.

כל התמונות לקוחות מתוך הקליפ "תמיד אישה" של פנינה רוזנבלום. מילים ולחן: פנינה רוזנבלום, הפקה מוזיקלית: דור דקל עיבוד: דור דקל וגיא קחלון.