לאט לאט פילסה את דרכה המעצבת גליה להב, שהיתה מוכרת בישראל בעיקר בתחום עיצוב שמלות הכלה, אל עבר השטיח האדום בהוליווד. אחרי שנכנסה להיכל התהילה של שבוע אופנת ההוט קוטור בפריז, וקנתה לה שם בבירת האופנה המחויטת כמעצבת נחשבת מן המניין, היא עברה גם לשטיח האדום. בטקס פרסי גלובוס הזהב היא הלבישה את השחקנית לוסי לו בשמלה שתפסה את עיני הצלמים, ועוד לפני כן היא הלבישה את שרה סילברמן בטקס האמי, את אליסון וויליאמס, ג'ניפר לופז, סיארה, את נטע ברזילי, וכמובן היתה זו שאמונה על שמלת הכלה של ביונסה בטקס חידוש הנדרים שלה עם ג'יי זי. כן, כן. שמעתן נכון.

הסיפור של להב מעניין במיוחד, מכיוון שבניגוד למעצבים אחרים שבגיל 25 כבר עפים החוצה אל העולם הגדול, עד גיל 36 היא בכלל היתה מורה לאמנות בבית ספר וקריירת עיצוב נראתה רק חלום רחוק, או אפילו לא חלום בכלל. "עבדתי בתחום הוראת האומנות כ-15 שנים ובאמצע שנות ה-30 לחיי מצאתי את הדרך לבטא את אהבתי הגדולה לאופנה, רומנטיקה וחושניות", היא מספרת לי בראיון טראנס אטלנטי מלוס אנג'לס, בה היא שוהה בימים אלה בין טקס פרסים אחד למשנהו. "בהתחלה עיצבתי שמלות כלה וערב בתפירה עילית ומשם זה המשיך וגדל".

ביונסה מחדשת נדרים בשמלה של גליה להב

ביונסה מחדשת נדרים בשמלה של גליה להב

היו לך מקורות השראה מיוחדים?

"זה ככל הנראה הגיע קודם כל מהבית. אני זוכרת שבילדותי הייתי מהופנטת מהאופן בו אמי תפרה ועיטרה בעבודות יד, מצד אחד זה היה נראה מרגיע ומהצד השני היה בריכוז שלה משהו מאוד עצמתי ואנרגטי. בכל הילדות אהבתי לאייר איורי אופנה כך שתחום האופנה תמיד משך אותי כך שהעיסוק באופנה היה כמהלך טבעי עבורי" .

אביה היה אסיר ציון ברוסיה והמשפחה עלתה ארצה בשנת 1957, אמה עבדה כמנהלת חשבונות אך התפירה היתה תחביב גדול שלה והיא עסקה בכך מעבר לשעות העבודה, תופרת בגדים עבור בני המשפחה ולקוחות פרטיים. כשהגיעה לגיל אוניברסיטה, היתה צריכה להב להחליט אם ללכת אחרי נטיי ליבה ולפנות ללימודים בשנקר, או לבחור בדרך המעשית ולעשות תעודת הוראה. "אבא שלי אמר לי שבעיצוב אופנה אין כסף, אז הלכתי ללמוד הוראה".

עם לידת בנה הקטן, בגיל 36, היא החליטה לעזוב הכל, כולל את עיר מגוריה אשדוד, לעבור לתל אביב ולהקים עסק מאפס. כמובן אי אפשר לשכוח את החנות המיתולוגית ברחוב דיזנגוף בתל אביב שהשתלבה כמעט כמו מונומנט בלתי נשכח בנוף. החנות נסגרה לאחרונה, ועברה לבניין בן ארבע קומות ברחוב הרצל, בנוסף לחנות שנפתחה באשדוד. אבל האימפריה כבר מזמן לא חולשת רק על ישראל: "יש לנו מעל 80 נקודות מכירה ברחבי העולם" היא מספרת, "ואני רואה את העסק שלנו ממשיך להצליח בזירה הבינלאומית ומוביל אופנה וטרנדים. זו רק ההתחלה".

 
 "הבאנו מוצר סקסי שטרם נראה כמותו", גליה להב. צילום: איל נבו

"הבאנו מוצר סקסי שטרם נראה כמותו", גליה להב. צילום: איל נבו

 לפני כעשור זה קרה. שני ילדיה שנכנסו לעבוד איתה בעסק ראו מיד את הפוטנציאל מעבר לים. "הילדים שלי הם אלה שהניעו את המהלכים והיו אחראים לכל מה שקשור בפיתוח העסקי". הפריצה הבשילה לפני שש שנים, כשסרטון מתצוגה שלה הוקרן בערוץ האופנה בטלוויזיה ולאט לאט החלו לזרום פניות לעיצובים. "הבאנו שמלות כלה שונות, סקסיות, עם גב פתוח וגזרות צמודות", אומרת להב. "הבאנו מוצר סקסי שטרם נראה כמותו". באותם שנים הישראלים שהצליחו מעבר לים בז'אנר היו רק פנינה טורנה וענבל דרור, ולהב ללא ספק מציינת שהן היו אלה שפתחו את הדלת לכל מי שבא אחריהן.

לוסי לו בעיצוב של גליה להב בטקס גלובוס הזהב 2019

לוסי לו בעיצוב של גליה להב בטקס גלובוס הזהב 2019

 

שאלה שתמיד מסקרנת אותי לשאול אנשים שהצליחו מאד מעבר לים, האם זה חלום שבאיזה שהוא שלב במהלך הקריירה הרגשת שאת חייבת להגשים, או שהספיקה לך העובדה שעשית שינוי מבורך ואת עוסקת במה שחלמת תמיד?

"תראי, תמיד היה לי חלום להתפתח בזירה הבינלאומית אבל אף אחד לא הבטיח לי הצלחה. אבל ניסיתי בכוונה לנסות ולא וויתרתי, תמיד יש מורדות ועליות אבל ההתמדה במשהו טוב שיוצר ערך אמיתי מביאה להצלחה בסופו של דבר, וזה מה שקרה".

היו רגעים שכמעט נשברת ועזבת הכל?

"תמיד יש רגעי משבר ולחץ וזה מרגיש תמיד כאילו לא מספיקים לעמוד בלוחות הזמנים. אבל אני אומרת את האמת, אני לא נשברת. יש לי תכונה כזאת להיות תמיד עם ראש מורם, עם מחשבה חיובית, ובעבודת צוות אני יודעת שכולנו עושים את הכי טוב שאנחנו יכולים לעשות, וזו האמת".

נטע ברזילי בגליה להב. צילום: אברהם ג'וזף פל

נטע ברזילי בגליה להב. צילום: אברהם ג'וזף פל

בואי נשים את זה על השולחן, איך מגיעים לביונסה? והאם היא ביקשה ממך עיצוב מיוחד?

"החיבור לרוב הוא דרך המנהלים והמלבישים האישיים ופחות מול הכוכבת עצמה, זה נכון לכל כוכבת שהיא. לגבי העיצובים זה באמת מאד תלוי, יש פעמים שרואים שמלת קוטור ומבקשים בדיוק כזאת ויש פעמים שנותנים רפרנס ומבקשים ממני לעצב משהו מתוך ההשראה. כבר קרה מספר פעמים שהתבקשנו לשלוח עיצובים לנשים מאוד מפורסמות, ויכול להיות שבקרוב צפיות לנו הפתעות נוספות".

איך מגיבים כשזה קורה?

"זה כמובן לא קורה בן לילה. עם השנים ההצלחה תפסה תאוצה וגם מלבישים ברמות בינלאומיות נחשפו למותג שלי והתאהבו. יש לנו חנויות בערים הגדולות והחשובות ואנחנו מציגים בתצוגות ההוט קוטור היוקרתיות והמסוקרות בפריז שנותנים גם הצצה לדגמים הייחודיים שלנו. זה תהליך שנבנה ואנשים רואים ומתקשרים. בדרך יש עבודה מאד קשה".

ובכל זאת, מתרגשת?

"בטח, בכל פעם שדוגמנית עולה על מסלול עם שמלה שלי, או מגיעה לאירוע חשוב בעולם, זאת התרגשות ענקית. זאת היצירה האישית שלנו שנעשתה בסופו של דבר בתל אביב. גם עכשיו, אחרי אין ספור סלבריטאיות שלבשו, יש פה עדיין התרגשות מאוד גדולה עקב כל אחת שמפציעה על השטיח האדום בבגדי המותג".

 שרה סילברמן בגליה להב

שרה סילברמן בגליה להב

על אף ההצלחה הבינלאומית להב לא מתפשרת על עיצובים כחול לבן, משמע – היא משאירה את כל תהליך הייצור בישראל.

לא מובן מאליו בימינו

"כל השמלות מעוצבות ומיוצרות במשכן שלנו בתל אביב. זה משהו שמאוד חשוב לי להמשיך לייצר כאן במדינת ישראל ולא להעביר את התפירה למקום אחר".

מה שעוד לא מובן בימינו הוא פרגון מקולגות, כשאני מנסה לברר האם יש כאלה שמנסים להרים גבה אל מול הצלחתה היא אומרת "כמובן, תמיד יהיו אנשים שיאהבו יותר ואנשים שיאהבו פחות ולדעת לקבל ביקורת זה חלק גדול מהמקצוע הזה. הדבר החשוב הוא לא להיעלב ולא לקחת את הביקורת באופן אישי".

שבוע ההוט קוטור בפריז הוא סיר לחץ מטורף. איך זה נראה מאחורי הקלעים?

"מהרגע שמכריזים על המשתתפים בשבוע הקוטור הפריז מתחיל מרוץ מטורף מסביב לשעון ואלו גם השלבים האהובים עליי. החל מבחירת הבדים בירידים בחו״ל, סקירת הטרנדים, היכרות עם השוק העיצוב, שלב הסקיצה ועד של הביצוע, וכמובן התוצאה הסופית. בפעם הראשונה שהצגנו, הצגנו באולם שדיור הציגו בו יום לפנינו וההתרגשות הזאת להיות במעמד מול המותגים הכי נחשבים וגדולים בעולם שווה את כל הלחץ שלפני".

סרינה ווילאמס כמו כלה. צילום: יחצ חו"ל

סרינה ווילאמס ברמות של כלה. צילום: יחצ חו"ל

עד כמה שונה שוק האופנה מעבר לים מאשר בישראל?

"שוק האופנה בעולם מקבל הכרה לאומית, יש להם מסורות של עשרות שנים שהתפתחו. גם בישראל תחום האופנה מתחיל לקבל הכרה, אבל עדיין יש עוד זמן עד שמעצבים צעירים יקבלו כאן כבוד של ממש ויוכלו להתפרנס רק מעבודת העיצוב. אני חושבת שבישראל יש המון כישרונות ועם הזמן אנחנו הופכים בעצמנו למעצמת אופנה, עובדה שמעצבים רבים מישראל הקטנה מקבלים הכרה בזירה הבינלאומית".

איזה טיפ את יכולה לתת למעצבים בתחילת הדרך?

"לא לוותר ולעולם לא להסתכל אחורה, תמיד להיות עם ראש מורם ולהאמין בעצמך. כוח רצון, עבודה קשה, והתמדה. ההצלחה כבר תבוא ישר".