לפני כעשר שנים פיתחה איריס כגן חכמון את "רשת נשים" של עיריית ראשון לציון: המודל פועל לצמצום פערים מגדריים וליצירת קהילה שווה מובילה ומעורבת. ברשת הנשים חברות כיום מעל ל-5000 נשים, בכמה וכמה פורומים שונים ומגובשים והעבודה שהן עושות משפיעות גם על המדיניות העירונית של העיר. המודל הווה השראה לעיצוב למודל "עיר לכולן" שפותח על ידי ארגון "איתך-מעכי, משפטניות למען צדק חברתי" שפועל כיום כתכנית מתווה לעבודת היועצות לקידום מעמד האישה ושוויון מגדרי ברחבי הרשויות המקומיות בישראל. המודל הזה כבר פועל בשתי עיריות נוספות, טייבה ועכו.

כתבת און לייף טליה לוין,  את כגן -חכמון במהלך כנס " עיר לכולן -בוחרות 2019 - " של עיריית ראשון לציון, און לייף, עמותת איתך-מעכי וקואליציית ארציות 2019.

"זה היה תהליך של למידה" אמרה כגן על הרגע בו החליטה להקים את "רשת נשים", "כשנכנסתי לתפקיד לא הייתה לי הבנה עמוקה לגבי מוקדי  אי השוויון ,מהסלון בביתי הכל נראה ממש בסדר, חלוקת התפקידים והאחריות עם בן זוגי שאיפות ילדיי וההתמקמות שלהם במרחב ,החברים ...אך ככל שהעמקתי לחקור וללמוד, הבנתי שישנם פערים עצומים ושאנו לוקים בבורות ובחוסר ידע בנושא  . למרבה הצער גיליתי  שדברים רבים היו שקופים לנו בהתנהלות היומיומית של חיינו  , אנחנו לא רואים את העובדה שנשים משתכרות פחות מגברים ב40% על אותה משרה ,שאנו פועלות בשתי משרות כשאחת מהן שקופה, שרובינו  מועסקות במקצועות שירותיים שהשכר בגינם נמוך יותרועוד ועוד

ככל שהעמקתי לחקור הבנתי שהצורך לפתור את הבעיה הזו לא יהיה במהלך נקודתי. אלא דווקא במהלך גדול ומקיף שאין ביכולתי לעשותו לבד".

 

 

איך בעצם פועל המודל?

"כשנכנסתי לתפקיד כבר היו שני מרכזים פעילים - מרכז זכויות נשים עירוני , ומרכז אימון לנשים.                 מתוך ההבנה שעל מנת לקדם נשים אני זקוקה לבנות מודל פעולה שיהיה מושתת על תמיכה בנשים על קידום ופיתוח מנהיגות על הטמעת חשיבה מגדרית בכל פעילות הרשות ועל שינוי זירת התעסוקה  והפיכתה למכבדת צרכי משפחה פיתחנו יחד  את מודל "רשת נשים" והפכנו אותו למודל קהילתי שבסופו של דבר עובד כאורגניזם אחד יחד עם הרשות".

סיפרת שזה לא היה חלום שלך להקים רשת נשים , אלא שלפתע מתהליך שהתהווה ,התחולל הנס.

היה לי ברור שעל מנת לקדם נשים אני זקוקה למודל קהילתי המושתת על מנהיגות נשים מובילה שפועלות במערך שטוח ללא היררכיה  שבה יש מנהלים ועובדים זוטרים, היה לי ברור שהמודל חייב להיות מושתת על העקרונות שכולנו שוות מנהיגות ומעורבות בקהילה ,שזה צריך להיות ארגון קהילתי פמיניסטי ושהמודל צריך להיות פתוח ובצמיחה כל הזמן.

אחת הדוגמאות לצמיחה של פורום היא ההתפתחות של פורום עסקים שעל מנת לאתר את אותן בעלות עסקים  בעיר פשוט עשינו תחרות עסקים בבעלות נשים והזמנו אותן להגיש מועמדות לבחירת עסק השנה בפרמטרים של צמיחה מעורבות ויצירתיות ,להפתעתנו הרבה, נרשמו 100 נשים מדהימות שלכל אחת מהן היה סיפור מרגש לאיך בכלל פתחה את העסק שלה ומה היתה הסיבה לכך שכיום היא עצמאית החל ממחלה קשה עבור דרך פיטורין  וכלה בלידת ילד חדש למשפחה . מתוך כלל הנרשמות הקמנו פורום עסקים לקידום נשים בעסקים ובקריירה ,שכיום מונה 3000 בעלות עסקים. ומבחינתי אלו  הנסים שמתרחשים כל יום מחדש".

אפרופו מעגלים, המודל של הרשת הוא מודל סגור או מתפתח?

"מדובר ממש מודל מתהווה. אם בעבר עסקנו בשני תחומים זכויות וצמיחה הרי שהיום הרשת מונה 8 פורומים שעוסקים בהעלאה למודעות של נושאים מגדריים בחינוך במגוון בהסברה ובהכשרה של נשים להשתלב בחיים .כמו כן פותחו ברשת כעשרה מיזמים לתמיכה בנשים על רצף החיים בזמן לידה בעיתות משבר בעת מחלה קשה ועוד. אחת הדוגמאות המרגשות קרתה לי ממש אמש היתה שנערה שנתמכה עי צוות מנהיגות מיזם  " ביקור המלאכית " שדואגות שלא תהיה אף אישה בודדה בעיר ,ביקשה להיפגש איתי . כשראיתי אותה בפעם הראשונה היא היתה על כסא גלגלים ,אמש נכנסה לחדרי צועדת על שתי רגליה  כולה זוהרת, והציעה לי מיזם חדש לטובת קידום נשים בעלות צרכים מיוחדים וכך יוצא שהמעגלים רק הולכים ומתרחבים

קידום שוויון כמתנת חתונה

"אנחנו עוסקות בתחומים מגוונים", שיתפה כגן, "כשאנחנו מאפשרות לנשים להכיר בכישורי המנהיגות שלהן ומייצרות עבורן מרחב תומך למימוש החלומות שלהן  , הן הופכות להיות יזמיות. אחת היוזמות שגיבשנו ברשת הייתה קורס ייחודי שיאפשר לזוגות צעירים בעיר להתוודע אל האפשרות לנהל חיים שוויוניים ולהציב את הערכים של שיחה מקדמת שיתוף ואחריות בלב ליבה של מערכת היחסים שלהם

עיריית ראשון לציון שמאמינה בקידום שוויון תעניק מתנה לזוגות הצעירים "קורס מבשלים זוגיות" בשנה הראשונה לנישואיהם

 

איריס כגן וטליה לוין. צילום: בני גם זו לטובה

איריס כגן וטליה לוין. צילום: בני גם זו לטובה

 

אילו אתגרים עומדים בפניכם?

"החלק המשמעותי כיום הוא להטמיע את החשיבה המגדרית בכל המנהלים ברשות .  אחד הפורומים הפעילים ברשת הוא  פורום נשים דת ומסורת, החברות בפורום העלו סוגייה חשובה להן שעזרות הנשים בבתי הכנסת לא מוצבות ברוב המקרים מול ארון הקודש ואף ממוקמות בקומה עליונה ולא נגישה כל כך . עבודת השם עבורן היא דרך חיים , ואיתור פתרון הלכתי ורגיש לצורכיהן יאפשר לרבות מהן לפקוד את בית הכנסת הן למדו את הנושא וגילו שבמקומות שונים אף נמצאו פתרונות הולמים שעומדים בכל התקנים האורתודוקסים של כל הרבנים, וכך אנחנו מביאות את הידע הזה אל מנהל הנדסה בעיר ואל  מי שאחראי על שירותי הדת בעיר במטרה להעלות למודעות ולהציע פתרונות לתיקון העוול ".

בואי נדבר על תכניות לעתיד. מה עוד נמצא בקנה של "עיר לכולן"?

קידום מיזם מבשלים זוגיות שיכשיר זוגות לזוגיות שיוויונית , קידום זירת תעסוקה מכבדת צרכי משפחה , קידום  יזמות נשית  והשתלבות בין 50 הערים הפועלות בכיוון זה (מדרגdell) ,להטמיע חינוך מגדרי  מגן ועד יב ולהטמיע חשיבה מגדרית בכל תוכניות העבודה ברשות