את אדי גנדלר מנכ"ל CDI  בנגב, מרכז החדשנות הדיגיטלית בבאר שבע, אנחנו פוגשים ברכבת של השעה 9:00. גנדלר מגיע ממודיעין לכיוון באר שבע ואחרי שנים שנהג להשתמש באירופה רק ברכבות, הוא מקפיד לאמץ גם את הנוהג בארץ. "אני נוסע בעיקר ברכבת, באופן עקרוני" הוא אומר, "זה הרבה יותר נח. לרכבת יש כמה יתרונות, אתה מתעייף פחות, אפשר לעשות בה עוד דברים כמו למשל לעבוד. זה מאד משמעותי למי שרוצה לקרוא, לפתוח מחשב וגם לנוח. תחבורה ציבורית באירופה מאד משוכללת וזו הנורמה אנשים נוסעים פחות ברכב".

צילום: בני גם זו לטובה

תחנה בלב אזור החדשנות

מרכז החדשנות הדיגיטלית הוקם בפארק התעשיות המתקדמות בבאר שבע ומשתרע על שטח של 2000 מ"ר. המיקוד במרכז הוא בתחום הבריאות הדיגיטלית, וקידום החדשנות בתחומי הרווחה ובעתיד יתעסק גם בתחום החינוך והערים החכמות. כרגע החזון של גנדלר שנמצא בתפקיד בחצי השנה האחרונה היא להפוך את המרכז, למרכז המוביל במדינה לגיל השלישי. "יש לנו הרבה תכניות חדשות איך להגיע לשם ובינתיים רובה שלה חממת הסטרטאפים שנמצאת אצלנו כבר נמצאים בשלבים של פיתוח מתקדם של מוצרים שעוזרים לבני הגיל השלישי. המיקוד בתחום הזה נובע מכיוון ששמנו לב שרוב הכסף וההשקעות הולכים אוטומטית למקומות קצת יותר אטרקטיביים: סייבר וצעירים, שזה בסדר גמור כמובן, אבל לעיתים קרובות זה מגיע על חשבון הרווחה, יש פחות השקעה בשכבת הגיל הזה שזקוקה לתקציבים בתחום המוגבלות, פתרון של בעיות נגישות או התמודדות עם בדידות. אנחנו יכולים להקל על שכבת הגיל הזאת את החיים ולו כי הטכנולוגיה כבר קיימת, לא מדובר בלנסות להגיע לירח, ועם קצת מאמץ והשקעה, וזה בדיוק החזון שלנו, אנחנו יכולים להקל על חייהם של המבוגרים בצורה משמעותית". 

צילום: בני גם זו לטובה

נגישות ונוחות

"קרבה למרכז תחבורה או עורק תחבורה ראשי הוא קריטי ברמה של התפתחות של מדינה" אומר גנדלר. "יש מונח שקשור גם ליכולת לייצר חדשנות בצורה מהירה ושינוי בצורה מהירה שקוראים לו "להזיז מוחות". זה הדבר הכי מהיר בחדשנות בלהדביק מקומות בחדשנות, זה לא המפעל או התשתיות הכבדות זה פשוט להזיז את האנשים הנכונים ואחד מהם זה תחבורה נוחה אחרת הם פשוט לא יבואו. וכאן הרווחנו כפליים, עם תחנת הרכבת שממוקמת ממש חמש דקות הליכה מהמתחם".

צילום: בני גם זו לטובה

גנדלר סבור שלא רק מה שהם עושים הוא זה שיביא את הגאולה לבני הגיל השלישי אלא שיש צורך בשיתוף פעולה ממשלתי וזה המסר שחשוב לו להעביר הלאה. "אני חושב שהנושא של זקנה ושל כל מה שקשור לרווחה ובריאות דורש שותפות של המון גופים. כאן חשוב לי לציין שהתברכנו בראש עיר שיודע לחבר את השוק הפרטי, השוק הציבורי והמגזר השלישי ולרתום אותם למשימה משותפת ולחזון משותף. זה בשיתוף העורק המרכזי והנגישות של הרכבת זה מפתח קריטי להצלחה. ואני לא באר שבעי, אבל הגעתי לכאן באמת מתוך שליחות".

צילום: בני גם זו לטובה

העולם, כידוע לנו, מזדקן בקצב מאוד מהיר, ולדבריו, ישנו גידול עצום בכמות היזמים שמזהים את הפוטנציאל בקהל הגיל השלישי ומציעים פתרונות חדשניים: במת התקשורת של הסבים-סבתות עם הנכדים או פלטפורמת טלוויזיה חכמה המאפשרת לקיים קשר רציף בין המטופל למשפחתו, פתרונות לחולים סיעודיים ועוד.

אנחנו נפרדים מגנדלר בתחנת באר שבע צפון, שם הקרון כמעט מתרוקן וכמה עשרות אנשי הייטק פוסעים לכיוון פרק התעשיות. אנחנו ממשיכים לבאר שבע מרכז – שם ממש ליד תחנת הרכבת יש חומוס ששמענו שאסור לפספס.

צילום: בני גם זו לטובה