תכלס זה הגיוני. אם זה נראה כמו ברווז, נשמע כמו ברווז והולך כמו ברווז – זה ברווז! אם עמדה לקום פה הממשלה הכי ימנית והכי דתית אי פעם, עם 22 חברי קואליציה חרדים או חרד"לים, אז כן, הרעיון לבטל את החוק שאוסר הפרדה מגדרית, הפרדה בין נשים לגברים, בין ילדות לילדים בציבור, הוא לגמרי הגיוני ומובן וברור שהוא רק חלק קטן מהחגיגה הזו על חשבוננו, החילונים, הנשים, הרוב במדינה, כולל אלו שגם אם הם שומרי מסורת או דתיים, לא עולה על דעתם שמדינת ישראל אמורה להפוך למדינת הלכה.

 

כאן 11 פרסמו אתמול את הסעיפים שאין מה להתבלבל בהם: "בתוך 90 ימים, הממשלה תתקן את החוק, באופן שיהיה ניתן לאפשר מתן שירותים ציבוריים, לימודים, אירועים וכיו"ב באופן נפרד לגברים ולנשים, הפרדה זו, לא תהווה אפליה לפי החוק".

צילום מסך כאן 11

צילום מסך כאן 11

ההמשך לא פחות מעניין "כמו כן, תבוטל האופציה בחוק להגשת תביעה אזרחית ללא הוכחת נזק או תובענה ייצוגית בגין הפרדה על רקע דתי"

כל מי ששאל את עצמו מה כל כך רע בפסקת ההתגברות מקבל עכשיו תשובה ישירה. אם יבקשו לקיים אירוע בהפרדה מגדרית בעיר שלכם, גם אם זו עיר שרובה חילוני לפי החוק הזה שתכננו להעביר יהדות התורה, לא יהיה אפשרי לעתור לבג"צ. המשמעות? אחרי שאריה דרעי מימן כשר הפנים והשר לפיתוח הנגב והגליל מעל 300 אירועים בהפרדה מגדרית בזמן כהונתו, המספרים האלו יהיו רק קדימון לצפוי לנו.

הליכוד הכחישו כמובן את הפרסום, אבל הוא מגיע שעות ספורות אחרי שנתניהו נאלץ להתמודד עם ההכרזות של בצלאל סמוטריץ' לפיהם הוא רוצה להחזיר את המשפט בישראל לימי דוד ושלמה. "אנחנו רוצים את תיק המשפטים כדי ל'השיבה שופטינו כבראשונה"   הוא אמר לקהל שומעיו ובהם נתניהו בחגיגות יום ירושלים, "אנחנו רוצים להשיב את משפט התורה למכונו."

בצלאל סמוטריץ, מועמד מטעם איחוד מפלגות הימין לתפקיד שר המשפטים

בצלאל סמוטריץ, מועמד מטעם איחוד מפלגות הימין לתפקיד שר המשפטים

נתניהו כאמור מיהר להודיע שמדינת ישראל לא תהיה מדינת הלכה. ספק אם סמוטריץ' יגשים את חלומו להיות שר משפטים אבל פייר? אין לדעת. ראש הממשלה היה לחיץ כל כך בניסיונו להקים את ממשלתו החמישית. התיקים המשפטיים יושבים על צווארו, אף אחד מהמרכז - שמאל (בטח לא אחרי הניסיון לפתות את אבי גבאי), לא יישב איתו בממשלה אחת שתעביר את החוקים נגד מערכת שלטון החוק או אלו הפרסונליים שיחלצו אותו מכתב אישום, וכולנו יודעים שזה יהיה המצב גם אחרי הבחירות בספטמבר. הוכחה ראשונה קיבלנו אתמול כשמועמדו של נתניהו, מתניה אנגלמן, מונה לתפקיד מבקר המדינה בלי שום רקע שיפוטי או משפטי. המערכה על החלשת מערכת המשפט בעיצומה ואסור להתבלבל בזה. רגע לפני שמתחילה העונה השלישית של 'סיפורה של שפחה', המציאות המפחידה שמתוארת בה, צריכה להלחיץ כל אחד מאיתנו.

וזו קריאה לא רק לחילונים אלא לכל אישה ואיש שזכויותיהם של מי שסביבם חשוב להם. ללא הבדל אם מדובר בחילונים, דתיים או חרדים, יהודים או ערבים. המאבק הזה על דמותה של המדינה הוא של כל אחד ואחת מאיתנו ועלינו הנשים מוטל משא כבד שבעתיים - אם לא נעמוד על שלנו, החירות שלנו תלקח מאיתנו. 

ד"ר יופי תירוש, מרצה בכירה באוניברסיטת תל אביב ודיקאנית הפקולטה למשפטים במכללת ספיר כותבת היום: "חברותיי הנשים - מימין ומשמאל, מהמרכז, מהקצוות - שיקלו היטב למי תצביעו בבחירות הקרובות. חבריי הגברים, חישבו גם אתם על טובת נשותיכן. לבחור מפלגה לפי משנתה הכלכלית או הביטחונית-מדינית זה חשוב, אבל מפלגות שעומדות לבנות קואליציה על גבינו כנשים, על חשבון חירותינו, שוויונינו וכבוד האדם שלנו - אסור לנו לתמוך בהן. זה עניין אקוטי מכפי שרבות מאיתנו מסוגלות להעלות כרגע על דעתנו.

איש לא הבין למה אביגדור ליברמן הלך על חוק הגיוס בכזו עוצמה, והתשובות הברורות אינן איתנו גם כעת, אבל ברור שהוא עלה על משהו. הוא זיהה את הכיוון שאליו נושבת הרוח בממשלה הלחיצה הזו והפך לילד ההולנדי עם אצבע בסכר. זה לא הופך אותו לפחות גזען, פחות אנטי מערכת המשפט בעצמו, פחות מושחת, אבל בהחלט למי שפוקח לנו את העיניים – הנושא של הבחירות האלה חייב להיות מדינת הלכה כן או לא. האם אנחנו מצליחים לעצור את הסחף או שלא.

בבחירות החוזרות האלה שכפה עלינו ראש הממשלה נתניהו לא רק קיבלנו צ'אנס לבחור יותר טוב אלא גם קיבלנו הזדמנות להציץ, בתקווה שיודלפו עוד, בהסכמים הקואליציוניים שעליהם חתמו הליכוד עם שאר חברותיהן לקואליציה. אי אפשר יותר להגיד כולם מתפשרים כדי להקים ממשלה. עכשיו ברור מי התפשר ומי לא ואנחנו צריכים לבחור.