הסרט "החיוך האטרוסקי" הוא סרטם של זוג במאים ישראלי שהם זוג גם בחיים, מיכל ברזיס ועודד בן נון שזכו לעבוד עם ארתור כהן שהפיק את סרטם הראשון, ושהשחקן המקסים והמדהים הזה בריאן קוקס המשחק בו את התפקיד הראשי. זוג הבמאים הישראלי היה מועמד לפרס האוסקר האמריקאי על סרטם "איה" בשנת 2014.

 

בריאן קוקס הוא שחק אמריקאי סקוטי, שחקן שיקספירי מוערך, שגילם עשרות תפקידים על המסך ועל במות התאטרון, ביניהם בסרטים "רד" ו"המטפלת" שהוקרנו בישראל. בריאן מגלם בסרט את רורי מק'ניל, זקן, רטנן ועקשן שחי באזור נידח בסקוטלנד עם נופים קסומים ובדידות נוראית. שגרת חייו מתחילה עם עלות השחר בטבילה באגם כשהוא ערום לגמרי, בחיטוב עצים ועבודת כפיים בחווה, ובערב במקום היחיד בו הוא פוגש אנשים, בילוי בבר עם כל תושבי הכפר. אבל לא אחד עקשן כמו רורי שבמקום להתחבר לאנשים הוא בוחר לריב עם כולם, בעיקר להתחרות עם אחד התושבים מי משניהם ימות ראשון. 

לרורי אין הרבה צפיות משארית חייו, הוא יודע שהוא חולה וכדי לנצח בתחרות הוא נוסע לבדיקות בסן פרנסיסקו שם גר בנו אותו לא ראה למעלה מ-15 שנים וגם לא היה איתו בקשר. במפגש עם הבן הריחוק והניכור שולטים. אין שפה משותפת, אורח החיים של העיר, המירוץ אחרי הכסף של בנו ואשתו זרים לו. אבל ישנו פרמטר אחד שמשנה את המשוואה - הנכד החדש. התינוק מפיך בחייו של רורי חיות חדשה ויוצק לתוכם תוכן חדש וחיוניות. הוא לפתע הופך רלבנטי ויש צורך בו, שינוי ששוזר בסיפור בסצנות אנושיות מרגשות ומלאות הומור. 

שם הסרט "החיוך האטרוסקי" לקוח מהפסלים המפורסמים של ארונות הקבורה האטרוסקים כאשר הדמיות מפוסלות על הארונות הן בעלות חיוך מסתורי המרמז על תקוה וחיים שאחרי המוות. הסרט הוא על פי ספרו המעולה של חוזה לואיס סמפדרו. חוזקו של הסרט הוא לא רק בסיפור שממס ללבות, אלא בניואנסים הקטנים של החיים, בשינויים שאפשר לעשות גם בגיל מבוגר , וכמובן במשחק הנהדר של בריאן קוקס ושאר השחקנים, זהו סרט שהחיוך לא ירד לכם מהפרצוף לכל אורכו בדיוק כמו החיוך של הפסלים האטרוסקיים. עולם הולך ונעלם. מומלץ בחום רב

 

 

עולה לאקרנים ב4.7 בסינמטק.