כשלוין קיפניס כתב את: חנהל'ה ושמלת השבת, הוא לא תיאר לעצמו שיום אחד, הסיפור הנפלא הזה כבר לא יהיה רלוונטי ואולי אפילו בבחינת אסור. לפני מספר שבועות המדינה הזדעזעה בעקבות האונס המזעזע של בת ה-7 בבנימין. כל הורה נחרד מהמחשבה שהדבר עלול היה לקרות לילדתו הקטנה. לפני כשבוע התוודענו שוב לפרשת אונס נוספת - הפעם של ילדה בת 11. מספר ימים לאחר מכן כבר התפרסמו ידיעות אודות אונס בקפריסין בו על פי החשדות מעורבים 12 נערים ישראליים, ואם זה לא הספיק, אתמול התוודענו למקרה המחריד בו ילדה סוממה במסיבת בר מצווה של חבר מהשכבה.

כל סיפור כזה שנחשף מעלה בנו ההורים תהיות ופחדים לגבי ביטחונם של הילדים - מה אפשר לעשות? איך בכל זאת, נוכל להבטיח את שלומם של ילדנו? והאם זה בכלל אפשרי? כמו כל נושא אחר בהורות, הכל מתחיל ונגמר בנו, ההורים. כדי להבטיח את שלומם של הילדים, מוטלת עלינו האחריות ללמד אותם לשמור על עצמם ולהיות חשדנים וזהירים. ריכזנו עבורכם מספר כלים וכללים שיעזרו לכם לשמור עליהם. בזמנים אחרים הכללים הבאים אולי היו נראים מגוננים מידי אבל כיום, ובעיקר על רקע הפרשיות האחרונות, חשוב להיות מעורבים ומודעים:

משחק הפעמון

שחקו איתם את משחק הפעמון. תסבירו לילדים שלכולנו יש פעמון מיוחד בתוך הראש. הפעמון הזה שותק ברגעים שנעים לי, כמו: כשאחד ההורים מחבק אותי, כשסבתא נותנת לי נשיקה, כשהכלב שלי מלקק אותי. לעומת זאת, כשקורה לי משהו לא נעים, הפעמון מצלצל. זה קורה למשל כשמישהו שנצמד אליי בתור, מישהו שאני לא מכירה נוגע בי, מישהו שאני לא מכירה קורא בשמי ועוד. שחקו עם הילדים. תארו להם סיטואציות ותנו להם להתחבר לרגש, תנו להם לזהות מה קורה להם.

בחרו לכם סיסמא

כדי להימנע ממקרה שבו ניגש מבוגר זר לילד ואומר לו: "אמא שלחה אותי לקחת אותך הביתה", דברו עם הילד ובחרו יחד סיסמא, שתהיה ידועה רק לכם ולו. אמרו לו, שאם יגיע אדם זר לאסוף אותו מבית הספר ויגיד שההורים שלחו אותו, שישאל אותו "מה הסיסמא?"

צילום: shutterstock

צילום: shutterstock

איברים פרטיים

למדו את ילדכם מהם האיברים הפרטיים בגופו. הסבירו לו שהאיברים הפרטיים הם אלה המכוסים בבגד ים.

גבולות

הרבה פעמים כשילדים מבטאים חוסר רצון ואומרים: "לא", "לא רוצה", "לא בא לי", וכדומה אנחנו עונים: "אין לא רוצה", "אין לא בא לי", ומבלי משים אנו פוסלים את הרגש הזה, אפשרו לילדים להביע חוסר רצון, אפשרו להם להגיד לא. תנו להם את ההרגשה שזה בסדר, שמותר להם להגיד גם לא.

סודות

דברו איתם על סודות. הסבירו להם שיש סוד טוב וסוד רע. סוד טוב הוא כשעושים משהו טוב למישהו בהפתעה: מסיבת יום הולדת, עוגה, מסיבת הפתעה ועוד. תנו להם לחשוב על עוד סודות טובים במשפחה. סוד רע הוא סוד שמישהו פגע בנו ואמר לנו לא לספר - חבר שעשה לנו משהו רע בביה"ס, אדם זר שפגע בנו, בן משפחה שניסה לעשות לנו משהו לא נעים. משחק הפעמון יכול לעזור פה. חשוב לסכם עם הילדים: סוד רע מספרים תמיד!

שימרו על ערוץ תקשורת פתוח

תנו לילדכם את ההרגשה שהוא תמיד יכול לבוא ולספר לכם, לשתף אתכם בכל מה שקרה לו ואתם תמיד תהיו איתו. תתמכו. תעזרו, ותאמינו לו. אמרו לו שאתם איתו לא משנה מה קרה.

חשוב מאוד:

  • אל תרשמו את שם הילד במקומות גלויים: ילקוט, כובע, מעיל, בקבוק שתיה, וכו'.
  • במידה וילדכם חוזר הביתה ואין אף אחד בבית, דברו איתו שלא ילך עם המפתח ביד. שיוציא את המפתח רגע לפני שהוא צריך לפתוח את דלת הבית. ילדים שהולכים עם המפתח תלוי או ביד - עלולים למשוך תשומת לב מיוחדת.

 

**הכותבת הינה מדריכת הורים ומנהלת יחידת גנים במכון אדלר, בעלת ניסיון של 25 שנה בניהול גני ילדים לגילאי שנה עד 6, וגני ילדים פרטיים. מפתחת התכנית 'אדלר בגן'.