העשור האחרון שהגיע אתמול אל קיצו היה מלא ברגעי העצמה נשית. נושאים חשובים כמו שכר שווה ושוויון מגדרי, ותנועות עולמיות חשובות כמו Me too ו -Times up, הובילו לשינויים חברתיים עצומים. נשים רבות העלו לסדר היום נושאים חשובים כמו חינוך הדורות הבאים, שינויי אקלים, ואלימות והצליחו לסחוף אחריהן המונים. היו כאלו שנשאו נאומים בלתי נשכחים שנכנסו לספרי ההיסטוריה. אתר ה- independent, התחקה אחר אותם נאומים מעוררי השראה וריכז 10 ציטוטים חשובים ובלתי נשכחים מדברים שנשאו נשים בעשור האחרון.

מלאלה יוספזאי

מלאלה יוספזאי (היום בת 22) זכתה בפרס נובל לשלום בגיל 16, בעקבות מאבקה למען זכויות נערות בפקיסטן שם אסרו אנשי ארגון הטאליבן על נשים ללמוד בבתי ספר. בשנת 2013, היא נאמה בוועידת האו"ם בניו יורק ודיברה על החשיבות העצומה שיש להשכלה וחינוך.

"ילד אחד, מורה אחד, עט אחד וספר אחד יכולים לשנות את העולם. חינוך הוא הפתרון היחיד. חינוך לפני הכל". אסיפת הנוער של האו"ם, ניו יורק, 2013.

צילום: shutterstock

צילום: shutterstock

פטרישיה ארקט

ב-2015 פטרישה ארקט זכתה בפרס האוסקר כשחקנית המשנה הטובה ביותר על תפקידה בסרט "התבגרות". בנאום הזכייה שלה התמקדה בזכויות הנשים בתעשייה הנוצצת ובכלל לשכר שווה. הדברים שנשאה סחפו אחריה את הקהל וגרמו למריל סטריפ, שהתחרתה איתה על פרס באותה הקטגוריה, ולג'ניפר לופז שישבה לצידה בקהל, לעמוד על הרגליים ולהריע לה:

"אני מקדישה את הפרס הזה לכל אישה שאי פעם ילדה, לכל משלמת מיסים ואזרחית של האומה הזאת, ולכל מי שלחמה על זכויותיו של אדם אחר - זה הזמן שלנו עכשיו, אחת ולתמיד, להילחם על שיווין זכויות גם עבורנו. לדרוש ולקבל שכר שווה אחת ולתמיד". טקס פרסי האקדמיה, 2015.

גרטה טונברג

היא חצתה את האוקיינוס ביאכטה קטנה כדי להגיע לועידת האו"ם בניו יורק ונזפה במנהיגי העולם מעל בימת הנואמים. היא סחפה אחריה כבר מיליוני ילדים, וגרמה לנשיא ארה"ב לפחד ממנה. גרטה טונברג, בת 16 בלבד, מובילה מחאה עולמית נגד התחממות כדור הארץ, ודורשת ממנהיגי העולם, בלי מורא ומעל כל בימה אפשרית, התגייסות אמיתית מלאה ומידית לכלכלה מעוטת פחמן, שתאפשר למתן את שינויי האקלים ולהשאיר אחרינו כדור ארץ שניתן לחיות בו. בוועידת האקלים האחרונה היא נאמה למיליונים שנשאו אליה עיניים:

"גנבתם את החלומות שלי ואת הילדות שלי עם המילים הריקות שלכם, ואני עוד אחת מבנות-המזל. אנשים סובלים, אנשים מתים. המערכות האקולוגיות שלנו מתמוטטות, ואנחנו בתחילת הכחדה המונית, וכל מה שאתם יכולים לדבר עליו זה כסף וסיפורי אגדות על צמיחה כלכלית - איך אתם מעזים?". ועידת האקלים של האו"ם, ניו יורק, 2019

 

גרטה טונברג. צילום: shutterstock

גרטה טונברג. צילום: shutterstock

מישל אובמה

האישה הראשונה הייתה ידועה בזמן כהונת בעלה כנשיא העולם החופשי, כפורצת דרך בעצמה. אובמה נהגה להתבטא בחופשיות בנושאים רבים בהם נשות פוליטיקאים העדיפו לשמור את דעותיהן לעצמן ולא חששה מביקורת. ב-2013 נאמה אשת הנשיא באוניברסיטת קנטאקי ושטחה את משנתה בנוגע להבדלי מעמדות ופערי תרבות:

"בין אם זה היה בתקופה שהייתי עורכת דין, חברת סגל באוניברסיטה, מנהלת עמותה או אפילו כגברת הראשונה, אף פעם לא ביקשתי מאדם שראיינתי הסבר על תוצאה או ציון שקיבל בכיתה, ומעולם לא נתתי הערכה גבוהה יותר למישהו רק כי למד במוסדות נחשבים. מה שכן ניסיתי לבחון זה איזה אדם אתה. האם אתה עובד קשה? האם ניתן לסמוך עליך? האם אתה פתוח להשקפות אחרות? האם ויתרת על אינטרסים אישיים כדי לעזור לאחרים? והאם מצאת דרך לתרום למדינה שלנו, בין אם זה במדים או בין אם זה למען הקהילה שלך?". אוניברסיטת מזרח קנטאקי, קנטאקי, 2013

הילרי קלינטון

למרות שהילרי קלינטון לא נכנסה (עדיין) לדפי ההיסטוריה כנשיאה הראשונה של ארה"ב, אין ספק שהיא אחת מהנשים שהכי השפיעו על העשור האחרון. בנאום שנשאה בוועידת נשים בניו יורק הדגישה מדוע למרות שאנחנו חיות בעידן בו נשים עושות היסטוריה, יש עדיין דרך ארוכה לעבור:

"כל הראיות מראות לנו שלמרות המכשולים העצומים שנותרו, מעולם לא היה זמן טוב יותר בהיסטוריה להיוולד נקבה. אבל הנתונים מובילים גם למסקנה נוספת: למרות כל ההתקדמות הזו, אנחנו פשוט לא שם עדיין". ועידת נשים בפסגה העולמית, ניו יורק, 2015.

גלוריה סטיינם

בשנת 2017, הציפו מאות אלפי נשים את רחובות וושינגטון כמחאה על בחירתו של הנשיא טראמפ. הצעדה שקיימו נחשבת לאחד האירועים הגדולים ביותר למען נשים בארה"ב בשנים האחרונות. בין מגוון הנואמות החזקות שעלו לבמה באותו אירוע, התבלטה אחת, גלוריה סטיינם מובילה ודוברת התנועה הפמיניסטית האמריקאית, שעומדת בחוד החנית של המאבק כבר מסוף שנות השישים:

"אנו כאן ובעולם פועלות למען דמוקרטיה עמוקה שאומרת שלא נהיה שקטות ולא נהיה נשלטות. אנו פועלות למען עולם בו כל המדינות מחוברות וקשורות זו בזו. אלוהים יכול להיות בפרטים הקטנים, אבל האלה נמצאת בקשרים. אנחנו מאוחדות האחת עם השנייה, אנחנו מסתכלות זו בעיני זו, לא מלמעלה". מצעד הנשים בוושינגטון הבירה, 2017

אמה ווטסון

השחקנית הבריטית הצעירה מונתה על ידי האו"ם לשגרירה של רצון טוב לענייני נשים, והובילה בשנת 2014 את קמפיין "HeForShe" מטעם הארגון, שנועד לעודד גברים ונערים לפעול למען שוויון מגדרי. בנאום באותה שנה בחרה לדבר על האופן השגוי בו אנשים תופסים את המאבק החשוב שלה ושל אחרות:

"הבנתי שהמאבק למען זכויות הנשים הפך לעתים קרובות מדי לשם נרדף לשנאת גברים. אם יש דבר אחד שאני יודע בוודאות, זה שזה צריך להפסיק". האו"ם, ניו יורק, 2014

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Thank you to everyone who worked so hard on my British Vogue cover. ❤️🌸🌺

A post shared by Emma Watson (@emmawatson) on

אופרה ווינפרי

אופרה ווינפרי עשתה היסטוריה כשזכתה בשנת 2018 בפרס מפעל חיים בטקס גלובוס הזהב, והייתה האישה השחורה הראשונה שקטפה את הפרס. בנאום מרגש ועוצמתי שנחשב לאחד הטובים שידע הטקס, התייחסה ווינפרי להיותה אפרו-אמריקנית והן להיותה אישה, ופיזרה מסרים של העצמה נשית:  

"אני רוצה שכל הבנות שצופות בנו עכשיו יידעו שיום חדש באופק! וכשהיום הזה סוף סוף יגיע זה יהיה בזכות הרבה נשים נפלאות, רבות מהן נמצאות בחדר הזה הלילה, ובזכות כמה גברים פנומנליים, שנלחמים קשה כדי לוודא שהם יהפכו למנהיגים שמובילים אותנו לזמנים בהם אף אחת או אחד לעולם לא יצטרך לומר שוב me too". טקס פרסי גלובוס הזהב, קליפורניה, 2018.

אמה גונזלס

במרץ 2018 ניצלה אמה גונזלס, אז בת 18, מטבח בבית-ספרה והפכה בין לילה לפני המחאה נגד מדיניות נשיאת כלי הנשק בארה"ב. בעצרת מחאה שהתקיימה אחרי האירוע הקשה הישירה הצעירה מבט לאומה ודרשה מהנשיא טראמפ להתחיל לפעול:

"אנחנו מדברים עבור אלו שאין להם מישהו שמקשיב להם, עבור אלו שעדיין לא יכולים לדבר על זה, ועבור אלו שלא יכולים לדבר יותר לעולם. אנחנו מתאבלים, אנחנו זועמים, ואנחנו משתמשים במילים שלנו בעוז ובייאוש בגלל שזה הדבר היחיד שעומד בינינו לבין העובדה שדבר כזה יקרה שוב".

אמה גונזלס. צילום מסך

אמה גונזלס. צילום מסך

טראנה בורק

טראנה בורק היא פעילה אפרו-אמריקאית לזכויות האזרח שייסדה את תנועת Me Too בשנת 2006. בורק החלה להשתמש  בביטוי "גם אני" (Me too), כדי לקדם מודעות חברתית לתופעה של אלימות מינית, הטרדות ותקיפות מיניות. עם חשיפת פרשת ההתעללויות המיניות של המפיק ההוליוודי הארווי ויינשטיין ב-2017 הפך "Me too" מביטוי לתנועה עולמית עוצמתית שסוחפת אחריה נשים ברחבי העולם. בורק שזכתה באותה שנה בפרס אשת השנה של מגזין טיים, דואגת לשטוח את משנתה מעל כל במה אפשרית:

"כל כך הרבה ממה שאנחנו שומעים על תנועת Me Too הוא על שחקנים אידיבידואלים רעים או מושחתים, ועל התנהגות בודדה. אנחנו צריכים להכיר בכך שאנשים שנמצאים בעמדה של כוח מקבלים פריבילגיות, וזה מותיר את אלו חסרי הכוח פגיעים יותר. מורים ותלמידים, מאמנים וספורטאים, אוכפי חוק ואזרחים, הורה וילד: כל אלו מערכות יחסים שיכולות להיות בהן חוסר איזון עצום של כוח. אנחנו מעצבים מחדש את חוסר האיזון הזה על ידי כך שאנחנו מציפים ומדברים עליו, ועל ידי כך שאנחנו יוצרים מקום בטוח להוציא את האמת לאור. אנחנו צריכים לחנך את עצמנו ואת הילדים שלנו מחדש להבין שכוח ופריבילגיה לא תמיד צריכים להרוס ולקחת - אפשר להשתמש בהם כדי לשרת ולבנות. אנחנו צריכים גם לחנך את עצמנו מחדש להבין באופן חד משמעי שלכל בן אנוש יש את הזכות לעבור את החיים האלה באנושיות וקבלה". Ted Women, קליפורניה, 2018.