בדרך כלל, מעמד האישה בעולם הערבי הוא ידוע. בסעודיה ומצרים, ומדינות אחרות בהם הגברים מובילים את המאבקים הפוליטיים ובכלל, גברים הם בפרונט, בקדמה. ואילו באיראן המצב שונה. כשהתחלתי את הראיונות עם האיראנים, הגברים דיברו והנשים שתקו ועמדו בצד. לאחר מכן כשפניתי אליהן גיליתי את הסוד של נשות איראן. הנשים באיראן, כחלק מהתרבות הפרסית שהיא בשורשה תרבות שהיא לא ערבית ואפילו לא תרבות אסלאמית - הן מובילות. אפילו לפעמים יותר מהגברים.

אם נסתכל על ההפגנות שיש ברחובות איראן, הנשים הן תמיד מקדימה, מובילות את המאבק. הנשים מתנגדות למשטר והן יעד מודיעיני של משמרות המהפכה שרואות בנשים איום. וכך, בסדרה של מפגשים עם נשים איראניות התחלתי לראות את העוז והאומץ של הנשים הללו להתעמת עם המשטר, למסור את נפשן אפילו עד מוות, וכמובן להגיע למרתפי החקירות ולעבור עינויים אכזריים ביניהם אונס שיטתי - ממש ככה. גם בהודעות לעיתונות של המשטר, וגם בהודאות של נשים, כולם מצהירים שהאונס הוא חלק משיטה של השפלה ושבירה בחקירה אצל האיראנים.

צביקה יחזקאלי. צילום באדיבות חדשות 13

צבי יחזקאלי. צילום באדיבות חדשות 13

בפרק השלישי בסדרה, שישודר הערב (ג') בחדשות 13, פגשתי את סקינה, אישה איראנית שבעלה הואשם בריגול. סקינה עברה יחד עם בעלה מסכת התעללויות במשך שנים בבתי כלא עד שהם ברחו, והיא מספרת באומץ על אותם העינויים. בנוסף אליה פגשתי את אמירה, רופאת שיניים שטיפלה בכל הקצינים הכי בכירים במשמרות המהפכה עד לרגע בו חשדו שהיא מרגלת והחלו להעביר אותה מסכת של ייסורים. אותה אזרחית איראנית סיפרה על העינויים שחוותה על בשרה ועל אלו שהיא ראתה בתור רופאה של משמרות המהפכה.

צביקה יחזקאלי ב"סלאם איראן". צילום באדיבות חדשות 13

צבי יחזקאלי ב"סלאם איראן". צילום באדיבות חדשות 13

סיפור אחר שנשמע כאילו מסרט ריגול הוא של פאטימה, היא אשתו של אמיר, בת למשפחה ממשמרות המהפכה שהצליחה לברוח עם בעלה כנגד כל הסיכויים מכיוון שבסופו של דבר ליבה הלך עם נשות איראן ולא עם המשטר שמדכא אותן. והסיפורים האלו הן לא מובנים מאליו כלל. נשות איראן, נמצאות תחת משטר שמדכא נשים ובכל זאת, בשונה מכל מדינות ערב,  הן עומדות בחוד החנית של המהפכה נגד האייתולות.

את כל הרשמים הללו הבאתי בפני נדא' אמין, והגעתי לצפות יחד איתה בעדויות. נדא' אמין היא פעילה איראנית חצי יהודייה, מצד אביה. היא הגיעה לישראל לפני שנתיים כשהיא ברחה מאיראן. כשהיא צפתה בכל הראיונות היא סיפרה שיש כאן תמונת מראה מאוד מדויקת למצב הנשים באיראן. החלום שלה הוא לחזור יום אחד לאיראן ולנקום באלו שעינו ואנסו אותה.

סיפורן המלא של נשות איראן  מההפגנות ועד לחדרי החקירות: