צמחיה פורחת משדרגת כל חלל. בין אם יש לכם גינה, מרפסת או רק חלון עם שמש במטבח. האביב ידוע בתור העונה לשתילה, ואם אתם לא רוצים לאחר את הרכבת, הפשילו שרוולים והנה כמה דברים שאולי לא ידעתם על גינה פורחת.

שאלה ראשונה - לשתול או לזרוע?

לא חייבים ללכת למשתלה ולקנות את הצמח המוכן ולשתול. אם גם אתם בני אדם שאוהבים את התהליך וסבלניים, כאלה שרוצים לראות את התפתחות הצמח מלידתו ממש כמו תינוק, אתם יכולים לזרוע זרעים, או לקנות במשתלה במקום את הצמח המוגמר והגדול - שתיל בתחילת דרכו. ככה גם חוסכים כסף וגם תזכו לגדל "בייבי" ולהרגיש שזה ממש שלכם. מבטיחה לכם שככול שתעברו יותר עם הצמח הבא שלכם יותר תתחברו אליו, תרגישו גאווה ותשוויצו בו.

קודם כל רצוי להכין את הקרקע לפני זריעה או שתילה על ידי הוספת קומפוסט (דשן אורגני של חומרים טבעיים המתפרק לאט) ודשנים בשחרור מבוקר. לשתול ומיד להשקות. אם יש לכם אדמה מעציץ ישן חשוב מאוד שלא לזרוק אותה! תהפכו את האדמה ותערבבו אותה עם אדמה חדשה בתוספת כמות נדיבה של מים. האדמה הופכת להיות הרבה יותר פורייה בגלל כל החומרים שהיו באדמה הישנה שהפכו לקומפוסט טבעי. 

זריעה ישירה תעשה רק לגידולים עם נביטה גבוהה. בד"כ גם הזרעים יהיו גדולים יותר. לדוגמה - תירס, שעועית, אפונה, תפוחי אדמה, בטטה, בצל, פלפל, צנון, גזר וחמניות. היתרון בזריעה שאין צורך להכין שתילים והעלות נמוכה. החיסרון הוא בחוסר האחדות של הצמיחה למי שחולה סדר.

טיפים על זריעה היישר מהגינה שלי:

  • זרעים: לא חייבים לקנות זרעים, שתלו באדמה גרעיני פופקורן של פעם, אפונה ושעועית ירוקה מהסופר או את השורש של הגזר והצנון. למיטיבי לכת - קחו פאפאיה שקניתם בסופר, הוציאו את הזרעים השחורים, שטפו, יבשו, ושתלו בעציץ. לי יש מהזרעים הקטנים האלה עצי פאפאיה שמניבים פירות גדולים ומתוקים כל שנה.

  • בצל ירוק: אני אוהבת לקחת את החלק הלבן עם השורשים של הבצל הירוק ולשים במים לכמה ימים עד שיוצאים עלים ירוקים ואז אני שותלת בעציץ.
  • תפוחי אדמה: אני חותכת את התפרחת שיוצאת לאלה ששכבו זמן ארוך מדי ושותלת היישר באדמה.
  • בזיליקום: אחרי שהצמח מוציא פרחים ומתייבש, קצצו את הענפים היבשים כי הם מכילים זרעים שחורים קטנים. אספו ושתלו מחדש.
     

והנה לכם גן ירק בכלום כסף. באופן גורף עדיף לזרוע את הזרעים בעציצים קטנים או בכוסיות עם תערובת גידול, ואח"כ להעבירם לאדמה או לעציץ גדול יותר.

שתילה - לפני השתילה יש להרטיב את הקרקע או האדמה בעציץ, לעשות גומה בגודל הצמח הנשתל, ולהדק סביבו את האדמה. מיד אחרי השתילה יש להשקות ולהקפיד בימים הבאים להרוות את השתיל במים. שתילה מתאימה לצמחי תבלין, כרוב, כרובית, חסה, עגבנייה, מלפפון, חציל, קולורבי, ברוקולי ועוד. היתרון הוא האחידות בצמיחה, החיסרון בעלות.

טיפים על שתילה היישר מהגינה שלי:

  • עגבנייה: קחו עגבנית שרי מהסופר, חתכו אותה באמצע, ושתלו בעציץ כמו שהיא, השקו וחכו בסבלנות. כל פרח צהוב שיצא לצמח מבטיח בעקבותיו עגבנייה טעימה כמו שלא טעמתם כבר הרבה זמן. אגב, זה לא עובד עם פלפל כי הוא עובר הנדוס גנטי שמונע ממנו לתת פרי. אם יש לכם גינה. 

איזה ירקות מתאים לשתול באביב? עגבניות, פלפל, תבלינים, חצילים, מלפפונים, קישואים, דלעת, תירס ובצל. אגב, את צמחי התבלין אני שומרת דווקא בעציצים, על אדן החלון במטבח כדי שיהיו זמינים לשימוש.

ואיזה פרחים נכון לשתול בעונה זו? בחרו פרחים חזקים ועמידים באקלים הישראלי, וכאלה שלא צורכים הרבה מים. הנה כמה דוגמאות שהצליחו אצלי: חמנייה, בולבינה, פטוניה, צמחי וינקה, גרניום, טנגס וכובע נזיר. תכנון ועיצוב מראש יבטיח שהגינה תהפוך לפינת חמד.

 

טיפים על פרחים היישר מהגינה:

  • כובע הנזיר: פרח יפייפה שפורח בצבע כתום. איפה שלא תשתלו אותו, הוא ישריש. בסוף הפריחה הפרחים הופכים לזרעים לבנים. אספו אותם, שימו בקופסה ושימרו לזריעה עד לאביב הבא.

  • קקטוסים: אם אתם לא בקטע של להשקיע יותר מדי אבל רוצים ירוק בעיניים, לכו על הקקטוסים שהפכו ללהיט בשנים האחרונות. פריחת הקקטוסים מתחילה במרץ ומסתיימת ביוני כך שאפשר עוד להספיק. ככל שהקקטוס יותר קוצני, סימן שהוא עמיד יותר לתנאי מזג אוויר. את הקקטוס הכי קל להרבות, פשוט חתכו עלה מצמח האם, שתלו באדמה וחכו בסבלנות.

ועכשיו השאלה הגדולה - כמה להשקות ומתי?

אז לפני הכמה ואיך, הנה כמה דברים שלא ידעתם על הצינור שאתם משקים בו את הגינה, בין אם זה לגינה או למרפסות. מסתבר שגם על הצינור צריך לדעת כמה דברים חשובים. 

לא רבים יודעים אבל צינורות הגינה עלולים להכיל חומרים רעילים שנמצאים בהרבה צינורות המיובאים מסין ותורכיה, ואשר אסורים למכירה בעולם אבל לא בישראל, היות ובישראל אין תקן והנושא פרוץ. חשוב לדעת - פלסטיק כחומר גלם הוא קשה וקשיח, אך במהלך ייצור חפצים ומוצרים, משתמשים בשמנים ובחומרים שונים לריכוך ולגמישות הפלסטיק. אותם חומרים מוספים זוהו כבר לפני עשרות שנים כרעילים ומסרטנים במיוחד, מה שנקרא בשפה המקצועית "פתאלאטים". ה-PVC שהוא החומר העיקרי בפלסטיק אינו רעיל, ומה שהופך אותו לרעיל הם המרככים והשמנים. צאו והבינו שזהו הצינור שאיתו אתם ממלאים את הבריכות לילדים, משפריצים על הילדים בקיץ, הילדים שותים מהצינור ועוד. בעצם אתם מנגישים להם רעלים בצורה הישירה ביותר. אמא'לה. צינורות אלו עם החומרים הרעילים אסורים לשווק ומכירה בארה"ב ובאירופה, אצלנו הם זמינים לכל דורש, במיוחד למי שהמחיר הוא המרכיב היחידי בשיקולים.

אז יש מפעל בארץ, ייצור כחול לבן - טרפלקס Terraflex שמייצר צינורות ללא חומרים רעילים, עם תו תקן אמריקאי FDA ותקן אירופאי (לשם הם מייצאים), והוא אטרקטיבי במחירים ובנגישות. בטרפלקס מבטיחים גם אחריות של 5 עד 7 שנים, שזה ממש לא מעט זמן עבור צינור, והם פה בצפון הארץ בקיבוץ רשפים.

אז איך בוחרים צינור?

  • קודם כל מדדו את האורך הרצוי לכם, והוסיפו לו לפחות 2 מטר. זאת כדי לא למשוך את הצינור עד הקצה, פעולה המפעילה לחץ חזק על החיבור של הצינור לברז שזו הנקודה החלשה במערכת. 
  • בדקו בעצמכם את איכות הצינור. קפלו אותו ובדקו שאין לו פס לבן בקיפול. הפס הלבן פירושו שערבבו את הפלסטיק עם גיר כדי לייצר לצינור משקל שתחשבו שזה צינור איכותי.
  • בדקו שהצינור גמיש, גמישות היא ערבות לאיכות ולאורך חיים ארוך במיוחד של המוצר.
  • אין דבר מעצבן יותר מאשר צינור שהתקפל בזמן ההשקיה ויש צורך לחזור לברז, ואז הוא מתקפל במקום אחר. פניתי לחברת טרפלקס וביקשתי המלצה לצינור איכותי וטוב לאדם פשוט כמוני שכולה רוצה להשקות את הגינה. ההמלצה הייתה על "גן ירוק" העשוי מחומרים איכותיים ללא רעלים, מחזיק לאורך זמן ארוך במיוחד ועמיד בתנאי מזג האוויר והחום שלנו בגלל הציפוי אנטי UV שמגנים עליו. איך תזהו שזה לא זיוף? הצינור בצבע ירוק עם הפס הצהוב. אני רכשתי וממליצה בחום!
  • למקצוענים יותר שמחפשים צינור סופר איכותי, לכו על הצינור הצהוב האיכותי, שמכיל 5 שכבות ולכן חזק יותר ועמיד ללחץ של זרם חזק במיוחד. הצינור הצהוב נחשב לעמיד ביותר בשוק!
  • אם יש לכם מרפסת או גינה קטנה, לכו דווקא על הצינור הקפיצי ("קפיצינור"), שמגיע לכל פינה במרפסת, גם לניקיון וגם להשקיה. בנוסף, בניגוד לזיופים שמגיעים מסין ה"קפיצנור" שומר על גמישות וקפיציות לאורך שנים. אם נתקלתם בצינורות דומים שלא נשארו קפיציים זה כי יש המון חיקויים זולים בשוק שמהם כדאי להיזהר.

לצינור מומלץ להוסיף אביזרים כמו אקדח אצבע עם 7 מצבים, ומחברים לצינור וממנו. הקפידו תמיד לסגור את המים אחרי גמר ההשקיה כדי לא לייצר לחץ על החיבור של הצינור לברז, ולנסות לשים את האביזרים במקום מוצל ולא בשמש.

באתר של טרפלקס יש מחירים זולים במיוחד כי מדובר בחנות המפעל - כלומר מהמפעל ישירות ללקוח בלי פערי תיווך. בנוסף, לאור פתיחת האתר החדש של החברה הם מציעים מבצעים לכבוד השקת האתר (הכול ב20% הנחה - שווה!). https://terraflex.co.il או בטלפון 03-6167673.

ועכשיו.. הגענו לכמה ואיך: כמה משקים ומתי?

אהרון האגרונום של קיבוץ גליל ים, ממליץ להשקות בהתאם לאקלים ולעונות, בהתאם לצמח וסוג האדמה. וכמובן לא לשכוח דשן שמכיל את יסודות ההזנה החשובים בתהליך הצמיחה של הגידולים, ושמירה על לחות האדמה.

  • הקיץ הוא לא סיבה להשקות יותר. השקיה מרובה מדי תוביל לריקבון של השורשים, עקבו אחרי ההוראות.
  • בקיץ עדיף להשקות בבוקר לפני שהשמש חזקה מדי. במנות גדולות יותר ובמרווחי זמן גדולים ליצירת צמחים עמידים וגדולים.
  • סחלבים - את הסחלבים משקים פעם בשבוע וביום קבוע. אני שמה אותם מתחת לברז במטבח, משקה ומרווה ברוחב לב, ומשאירה אותם לעמוד כרבע שעה לפחות עד שכל המים מגיעים לקרקעית. אז, אני מטה מעט את העציץ כדי שהמים יצאו החוצה, ומחזירה לחלון לשמש. התוצאות מדברות בעד עצמן.

 

ומה אם אני רוצה גן פורח אבל לא בא לי להשקיע. רוצה לקנות דווקא ועכשיו?

יש פתרון לכל. האתר "שוקבוק" מאפשר לכם להזמין שתילים, פירות וירקות. הבת שלי הזמינה וההזמנה הגיעה ארוזה, מסודרת, ועם צמחים, ירקות ופירות יפים טעימים ובריאים. לא מדובר בחנות, כי אם התארגנות של 450 חקלאיים בכל הארץ שמשווקים את הסחורה הטרייה שלהם דרך האתר ישירות אליכם. את הצמחים אתם מקבלים מהמשתלה הכי גדולה בארץ "חישתיל" יצרנית של שתילים שמוכרת רק לאנשי מקצוע ולא לפרטיים אלא אם הזמנתם דרך האתר. ל"שוקבוק" 7 משאיות שאוספות את המוצרים ממשקים בכל הארץ, ומחלקות לנו, מהקריות שבצפון ועד מדרשת שדה בוקר בדרום. אם בא לכם להזמין, כנסו לאתר, עשו רשימה והחליטו ע"פ הטבלה מתי תרצו שההזמנה תגיע. החקלאי קוטף את מבוקשכם לפי התזמון של ההזמנה כדי שנקבל סחורה טרייה שזה עתה נקטפה הישר מן השדה. היש מושלם מזה?

 

 

להשיג באתר "שוקבוק" - https://www.shookbook.co.il

רוב הצילומים בכתבה צולמו בחצר ביתי ללמדכם שיגעתם ומצאתם - תאמינו.

בקיצור חברים וחברות, אפשר הכול ושום קורונה לא תעצור אותנו.