אפשר לסיים שבוע כזה בהתרגשות על ההתגייסות של נערות בכל הארץ כדי להשתתף שוב במחאת המכנסיים הקצרים. אפשר לשמוח שכשהאתרים הגדולים (בראשם YNET שהביא את הסיפור לראשונה) וכלי התקשורת מקפידים לסקר את מחאתן, והשאגה שלהן מהדהדת בין כותלי בתי ספר רבים - אל תמשטרו אותנו! אל תחשבו שאנחנו אובייקטים מיניים עבור בני כיתתנו או חמור מכך עבור המורים הגברים בבית הספר. 

אבל אני מודה שאני מסיימת את השבוע הזו בתחושת חמיצות. אלו שאמורות להיות הראשונות שם עבור התלמידות האלה הן אותן מורות ומנהלות בתי הספר ולצערנו, בכל אחד מהמקרים שמדווחים לנו, היו אלו מורות ומנהלות שבחנו בסרגל המחמיר ביותר את אותן ילדות ונערות. אחווה נשית לא הייתה פה. גם לא ניסיון לחשוב או להפעיל שיקול דעת.  לאיזה מודל אתן מנסות לחנך אותן? שמישהו אחר יכול להכתיב להן מה ללבוש ומה לעשות? שדין תלמידות אינו דין תלמידים? שהן הופכות אובייקט מיני ברגע שלבשו מכנסיים קצרים?  גרוע מכך, זה החינוך שאתן רוצות לתת לתלמידים שלכם? שניתן לכפות ולהחליט על ולבחון בעיני סרגל את המכנסיים של תלמידה אחרת ולהחליט מה ראוי לה ומה לא ראוי? כשזה החינוך אז באים אחר כך נערים צעירים וחושבים שיש להם זכויות ובעלות על בנות זוגן, וזה קורה הרבה יותר מדי פעמים. נכון, מקרה קיצון כמו עמית אלמוג שבגיל 21 חונק את החברה שלו מאיה ווישניאק ז"ל למוות אין רבים לשמחתנו אבל שיהיה לכן ברור לכל אחת ואחת מכן - השורשים של ההתנהגות הזו נעוצים בהתייחסות שאינה שוויונית לבנים ובנות בכותלי בית הספר ואחר כך בצבא. בגיל 21 צעיר ישראלי ראה ונתן ידו למשטור צעירות בנות גילו כל כך הרבה פעמים (והפורנו לא באמת עוזר לייצר תפיסה אחרת כשכל ילד מכיתה ה' ומעלה צופה בפורנו) שהוא יכול ממש כמו אלמוג לחשוב שלרצוח את בת הזוג ולהרוס את חייו שלו על הדרך, זו התנהגות סבירה או משהו כזה. 

הילדים שלי לומדים בבית ספר שאף מורה לא תחשוב אפילו למדוד להן את אורך המכנסיים עם מנהל בית ספר יקר שלא ייתן ידו לשום רעיון נואל כזה בכלל לעלות. צוות המחנכות כולל חילוניות ודתיות אבל זה פשוט לא עולה על דעתו של איש. 

בת השבע שאולצה להישאר בתחתונים בבית הספר

בת השבע שאולצה להישאר בתחתונים בבית הספר

אני יודעת שיש עוד אלפי מורות ומנהלות כאלה אבל זה פשוט לא מספיק. כי אז באה המורה האיומה הזו מפתח תקווה, ונותנת לתלמידת כיתה א' להסתובב בתחתונים כי היא לא לבשה תלבושת לפי הכללים והורסת לא רק את התמימות של התלמידה האומללה שלה אלא גם את זו של האחרות 

"למה היא עשתה לה את זה?" שאלה בת העוד לא 9 שלי כולה רותחת. 

וזו שוב מורה ממשטרת. האישה הזו לא ראויה ללמד בשום בית ספר אבל גרוע מכך היא שייכת לבית ספר שלא הייתי רוצה שהילדים שלי או ילדים אחרים ילמדו בו כלל. כל מורה או מנהלת שנתנו לדבר כזה לקרות ראויים לגנאי. ילדה בת 7 עם שמלה עם סמל ביה"ס לא צריכה בכלל לשמוע מהמורה שלה שזו לא תלבושת ראויה. אם יש משימה חשובה באמת לשר החינוך החדש יואב גלנט הוא להעביר שיעור באזרחות לכלל המורות והמנהלות בישראל והנושא הראשון בו יהיה כבוד האדם וחירותו. כבודה של הילדה הזו נרמס ולא צריך תעודת הוראה או להיות עורך דין כפי שמיהרה המורה להביא בשביל לדעת את זה. בית ספר שאין בו מדרג טיפול בבעיות שמחייב קודם כל פנייה להורים ורק אם הבעייה חוזרת שוב ושוב פעולות נוספות, הוא בית ספר בבעייה קשה ואנחנו כחברה בבעייה קשה כשיש כל כך הרבה בתי ספר כאלה, יסודיים ועל יסודיים.

ולסיום אי אפשר שלא לשים לב לכמות הבלתי נגמרת של טוקבקיסטיות שיוצאות נגד הנערות והוריהם. "מה פמיניסטי במחאה הזו" כתבה אחת מהן, אחרת כתבה "עצוב שבנות חושבות שהדרך לקבל תשומת לב ולהיות מקובלות היא ללבוש כמה שפחות ולהחפיץ את עצמן."  אלו לא קולות בודדים גם אם נרצה להתייחס אליהן ככה. נשים לצערנו לוקחות על עצמן לא אחת את תפקיד מיישמות כללי הגברים השמרניים. אנחנו רואים את זה סביב העולם כולו וגם פה. 

ארכיון ONLIFE עמוס בכתבות על מחאת המכנסיים הקצרים. מצאתי כתבה כזו מ-2015 אחרי שילדה בת 6 נשלחה הביתה. בשנת 2018 דיווחנו שוב על תופעת מסדרי צניעות. בשנה שעברה התגייסנו והובלנו קמפיין שלם נגד התופעה הזו. עלינו ועל כל הורה לא משנה אם או אב להבהיר חד משמעית לילדיו וגם למורות ומנהלות בית הספר- הימים האלה חייבים להסתיים! משרד החינוך קבע כבר לפני שנתיים שעל כל בית ספר לקבוע לעצמו תקנון שמכבד את תלמידיו. מכבד, לא משפיל, לא מבזה ולא רומס. 

**

חיה בזוגיות אלימה? מחפשת אזן קשבת? מתלבטת אם זה גם מצבך ואם מסוכן לך בבית? התקשרי עכשיו לקו החירום של ל.א לאלימות 6724* 24/7 בכל השפות. אנונימיות מובטחת