נדמה לנו שאנחנו צעירות מתמיד אבל הגיל הביולוגי שלנו אומר את שלו. הגוף שלנו משתנה סביב ולאחר הפסקת הווסת אבל וזה אבל גדול- לעיתים ניתן לראות חלק מהתופעות בשנים שקודמות להפסקת הווסת. השינויים שקורים לנו בגוף קשורים לירידה ברמת ההורמונים, כמו אסטרוגן, הורמון של בלוטת התריס T3 ואחרים, שינוים אלה גורמים לתופעות של גיל המעבר כמו יובש בנרתיק, הפרעות שינה, שינויים במצב הרוח, שלפוחית רגיזה או דליפת שתן ועוד.

איך אפשר להתאים את התזונה לגיל 40 פלוס? הירשמו עכשיו לכנס zoom של און לייף עם ד"ר אולגה רז ואורחות נוספות

ממוצע הגיל של הפסקת הווסת בימינו בישראל הוא50-52 שנה, אבל קיימת שונות גדולה בין נשים, ויש כאלה שאצלן זה קורה כבר בגילאי +40.  הווסת יכולה להפסיק בבת אחת או להתמהמה במהלך תקופה של מספר חודשים, עם הפסקות ארוכות בין ווסת לווסת.  במקרים אלה ניתן לבצע בדיקת דם להורמון FSH ואסטרוגן, שיקבעו האם מדובר במנופאוזה, או לא. כפי שאמרנו, השינויים הפיזיולוגיים מתחילים לעתים כמה שנים לפני הפסקת הווסת – בתקופת פרה-מנופאוזה.

אני עולה במשקל ואוכלת אותו הדבר

בין התופעות השכיחות של גיל המעבר ולפניו – היא העלייה במשקל,  גם ללא שינוי בהרגלי האכילה.  הסיבות לכך טמונות בשינויים ההורמונליים, בירידה בחילוף החומרים ובשינוי בפיזור השומן בגוף, מאזור הירכיים אל הבטן העליונה. לא פעם אני שומעת מהמטופלות שהגיעו לגיל המעבר תלונות, כמו: "אני אוכלת אותו הדבר ועולה במשקל", או "פעם סבלתי מהשמנה בירכיים ועכשיו מהבטן הגדולה". תופעה מעניינת אחרת, שגם לה יש קשר לעלייה במשקל היא עלייה בצריכת מתוק גם בקרב הנשים שלא אהבו מתוק קודם וזה קשור לירידה ברמת הסרוטונין שאופיינית לגילים אלה.

גם נשים בגילאי ה-40 מתלוננות לא מעט על עלייה במשקל, אבל ברוב המקרים ללא קשר לתקופת המעבר ולשינויים הורמונליים משמעותיים. האמת היא שעם הגיל ישנה נטייה לעלות במשקל ומופיע קושי מסוים לרדת, אפילו אם גילאי ה-40 נחשבים צעירים.  הסיבה היא ירידה מסוימת בקצב חילוף החומרים, כמו גם שינויים תלויי-גיל אחרים, אבל אלה הגילאים שבהם אפשר לתקן את המצב בדרך כלל בקלות יחסית ולהוריד את הקילוגרמים שהתווספו.  זה הזמן ללמוד לאכול ולהפסיק לעשות דיאטות כדי לא להגיע לגילאים הבעייתיים בעודף משקל, שאז יהיה יותר קשה להוריד אותו .

האם עלייה במשקל בגילאי 40+ היא הכרחית?  לאו דווקא

כדי למנוע את העלייה במשקל ואף לרדת צריך לבנות תוכנית תזונתית שמתאימה למצב החדש.  חשוב להבין שהתהליך יהיה יותר ממושך והדרגתי, וכדאי לקחת בחשבון מראש שכנראה לא ניכנס שוב לשמלה שלבשנו לחתונה.  לעתים המטרה העיקרית היא לשמור על המשקל הקיים ולא לעלות.

הירשמו עכשיו לכנס האון ליין "40 פלוס: זה הזמן שלכן" ותוכלו לשמוע את ד"ר אולגה רז עם הפתרונות לעלייה במשקל בגיל 40 פלוס

 

ד"ר אולגה רז, מומחית לתזונה ודיאטה, מרצה בכירה באוניברסיטת אריאל

 

כיום יודעים שעם הגיל כדאי לשקול כמה ק"ג יותר מאשר כמה ק"ג פחות, גם בריאותית וגם אסתטית. ירידה מוגזמת ומהירה במשקל עלולה לגרום לפירוק מואץ של השריר (תופעת פירוק השריר שמתרחשת עם הגיל נקראת סרקופניה) והעצם (אוסטאופניה ואוסטאופורוזיס)  ולצניחת עור הפנים והצוואר.  דיאטות דרסטיות ומהירות גם אינן מספקות כמות נדרשת של אבות מזון חיוניים, כולל ויטמינים ומינרלים. לא קל לקבל את זה, הרי אנחנו אוהבות לקבל הכול כאן ועכשיו, ולכן לא פעם אני מסבירה למטופלות בגיל המעבר ואפילו לפניו שלרדת במשקל צריך באיטיות ובהדרגה, שזה לוקח זמן ושכדאי להתאים את הציפיות למצב. יש הרבה אבני נגף בדרך, אך בגישה נכונה, בהבנה ובסבלנות, תוכנית תזונתית נכונה ואישית מאפשרת השפעה מיטיבה על המשקל ועל הבריאות.

 

להרשמה לכנס "40 פלוס זה הזמן שלכן" שיתקיים ב-1.7 דרך אפליקציית zoom

 

***

לא מעט נשים חשות כלואות בביתן היום יותר מתמיד. לקריאת תמרורי האזהרה שכתבו בפורום מיכל סלה כנסי ללינק הבא 

חיה בזוגיות אלימה? מחפשת אזן קשבת? התקשרי עכשיו לקו החירום של ל.א לאלימות ואון לייף 6724* 24/7 בכל השפות. אנונימיות מובטחת