מאז יום ראשון הרשת סוערת. שר פיטנס (סנדה) מי שנחשבת לגורו הכושר הישראלית, והפכה להיות סוג של קונצנזוס מאז ששיתפה את סיפור הלידה המטלטל שלה, עשתה כנראה את אחת הטעויות הגדולות שאישה בתחומה יכולה לעשות. כוהנת הכושר התכוונה להעלות סרטון הומוריסטי על השמנה בעקבות הסגרים וההכרח במכוני הכושר אבל בפועל צילמה סרטון חסר רגישות בו המתעמלות שלה נראות מעוותות ומנופחות והיא מהצד השני נראית נחרדת מהמראה שלהן.

התגובות כידוע לא איחרו להגיע, ובצדק: "יותר מדי זמן פנוי יש מאז שנסגרו כל הסטודיואים וחדרי הכושר", כתבה דקל זרד, בעלת מותג בגדי הספורט במידות גדולות everybody שפועלת לקדם דימוי גוף חיובי, "אז שר פיטנס החליטה לעשות סרטון תדמית. לא, מצחיקות שאתן, לא לעצמה, היא מסודרת עם תוכניות תחקיר לא שיווקיות בכלל על הסיפור האמיץ שלה. הפעם הסרטון הוא על הלקוחות שלה. או ליתר דיוק, הלקוחות השמנות שלה. אלה חסרות הסטייל שלבושות בפיג'מה, שתוקעות בגטים, חסרות המודעות שחושבות שהעלו "רק שני קילו". אין לי מילים לתאר את האכזבה מהאישה הזו שדאגה לסחוף בסיפור העצוב עם הסוף השמח ולהבהיר לכולן שרק בריאות וכל השאר שטויות".

יותר מדי זמן פנוי יש מאז שנסגרו כל הסטודיואים וחדרי הכושר אז שר פיטנס החליטה לעשות סרטון תדמית. לא, מצחיקות שאתן, לא...

פורסם על ידי ‏‎Dekel Zered‎‏ ב- יום ראשון, 6 בדצמבר 2020

שדרן הרדיו לירון תאני כתב: " שר פיטנס - הרזייה וחיטוב הגוף חושבים שבאדי שיימינג ושמנופוביה זה מצחיק. זה טוב לעסקים. הם ירוויחו את הכסף ולא ישלמו את המחיר. ההערכות מדברות על כ־400 אלף ישראלים שסובלים מהפרעות אכילה, 5 אחוזים מהאוכלוסייה. הפרעות האכילה השכיחות הן אנורקסיה נרבוזה, בולימיה נרבוזה, אכילת־יתר כפייתית ותסמונת אכילה לילית. התחלואה הפסיכיאטרית שמלווה את הפרעות האכילה מתבטאת בהפרעות במצב הרוח, דיכאון, חרדה, כפייתיות והפרעה פוסט־טראומטית. התמותה מהפרעות אכילה קשורה בעיקר באנורקסיה: ב־5 אחוזים מהמקרים המחלה תסתיים במוות. הפרעות אכילה גורמות גם לבעיות גופניות".

הבלוגרית נעמה עמית הקדישה סדרת סטוריז לנושא ותקפה: "עם הפרסום מגיעה האחריות הגדולה. תזכרו את זה גם כשזה לא נוח".

"זה התחיל מדיאטה פשוטה כשגבריאלה הייתה בכיתה ט'. חברה התחילה והציעה לה להצטרף, וכיוון שהן תיכננו איך בסוף הדיאטה,...

פורסם על ידי ‏‎Liron Teeni‎‏ ב- יום שני, 7 בדצמבר 2020

ואלו רק חלק קטן מהתגובות. המאמנת, שלא ציפתה לכאלו הדים, הייתה המומה מהביקורת שקיבלה, מחקה את הסרטון ושחררה התנצלות רפויה בתוכנית הבוקר של ניב רסקין. בהמשך היא החליטה לצאת למתקפה נגד המבקרים: "מהבוקר אני מזועזעת מהתגובות הקשות על סרטון סאטירי ותמים- שנעשה בהקצנה בכדי להמחיש מצוקה קיימת: שרבות מאיתנו, מתקשות לשמור על אורח חיים בריא ללא המסגרת- ולהחזיר לסדר היום את הדיון על חדרי הכושר (ולא! אני לא עושה שם פרצוף של נגעלת אלא אני עושה פרצוף של מופתעת). כעת, אני מפנה את תשומת ליבכן לשנאה ולשיח הביריוני שהתפתח ושואלת אתכם-  האם ראוי לאחל מוות לאמא לשני ילדים ולהצטער שהחלימה? האם ראוי לאחל לי להצטרף לאימי עליה השלום - בשמים? האם ראוי להגיד שהחיידק לא סיים את עבודתו..? איבדתם את זה לגמרי".

גם לצידה של סנדה התייצבו תומכים שטענו שהמתקפה נגדה יצאה מכלל שליטה ושבסך הכל מדובר בהומור. "נשבר לי הלב כמה שנאה. אוהבת אותך", כתבה נטלי דדון. "בשבילי את דמות להערצה. אוהב אותך מאוד לא עשית שום דבר רע, תמיד יהיו אנשים שלא מבינים הומור, לא צריך להתייחס אליהם, את בנאדם שהציל חיים של עשרות אלפי אנשים בישראל ואת זה אף אחד לא ישכח לך", כתב כוכב הרשת והמעריץ סמיון גרפמן. "כמה שנאה ורוע לא מסוגלת להכיל את כל זה, רק מי שמכיר אותך יודע שאת האדם עם הלב הכי גדול שיש", כתבה עדי בוזגלו, מי שבעצמה מתמודדת עם הפרעות אכילה, כפי ששיתפה בעבר.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by SHER Fitness/שר פיטנס (@sher_fitness)

האם הביקורת נגד שר פיטנס אכן הייתה מוגזמת? התשובה היא לא. סביר להניח שכוהנת הכושר באמת לא התכוונה לרע, אבל כוכבות רשת למיניהן, שחקניות, ובעיקר נשות מקצוע מהתחום חייבות להבין שיש להן אחריות גדולה. במיוחד כשעוקבות אחריהן כל כך הרבה נשים. אם פעם זה "היה בסדר" ונחשב חביב ומקובל לצחוק על נשים כדי להניע אותן לפעולה, היום זה לא מקובל ובטח שלא בסדר.

כוכבת רשת בסדר הגודל של שר פיטנס חייבת שתהיה לה רגישות לנושא, על אחת כמה וכמה שהיא בעצמה עוסקת בתחום ונחשפת לנשים שמתמודדות עם בעיות משקל ובעיות של דימויי גוף. לא ברור איך היא לא חשבה על זה בעצמה, וזה בעיקר קצת מרגיש שמי שעשתה את הסרטון היא מלכת הכיתה היפה ולא אשת מקצוע. אם את רוצה לעזור לנשים להרגיש טוב עם עצמן את לא יכולה לבייש את הגוף שלהן, גם אם זה נעשה בכוונה טהורה. יש כל כך הרבה מורכבויות בנושא, לאישה שלא מרגישה בנוח עם הגוף שלה קשה אפילו להביא את עצמה להתאמן, שלא לדבר על לעמוד במכון כושר מול המראה, להישיר מבט לעצמה ולעמוד בין מתאמנות אחרות. הידיעה שיש מי שמגחכות על הקושי הזה, ועושות ממנו בדיחה, מקשה אפילו יותר. שלא נדבר על הפרעות האכילה שהסרטון הזה עלול ליצור.

איחולי מוות ושיח רעיל הם אסורים וראוי שכבר יוקעו ויעברו מהמדיה. אבל רק חלק זעום מהתגובות היו כאלו. מרבית המבקרים הצביעו על הבעייתיות במערכון המוזר, ותקפו את המאמנת על התוכן. טקטיקה ידועה של פוליטיקאים שחשים מותקפים היא לסובב את השיח, קוראים לזה בז'רגון המקצועי – "לעשות ספין", להראות שהכוונות שלך היו טובות, ואתה בעצם הקורבן בסיפור. ב-2020 זה הפך כבר לכלי מקובל שכולם משתמשים בו – אני רק רציתי לפזר אהבת חינם וכולם קפצו עליי. אם שר פיטנס הייתה רוצה לתקן את מה שהיא עשתה, היא צריכה הייתה לגעת בפצע הכואב שחשפה, לקחת אחריות ולהגיד בפה מלא שהיא טעתה ושלא ראוי בשום אופן לצחוק על הנושא. הסרטון לא "הומוריסטי וסאטירי" ואת לא ארץ נהדרת. הבריונות במקרה הזה, הייתה דווקא מהצד שלך.