"עמית מאוד חשובה לי. מאז שהיא באה אליי אנחנו נפגשים כל שבוע ומדברים על כל דבר. כששלחו אותה אליי מהרגע הראשון ידעתי שאני יכול לדבר איתה והכל יהיה בסדר. ההבדל בינינו הוא רק 60 שנה". את הדברים האלו אומר יוסף שולט בן ה-91. שולט, שורד שואה שמתגורר בבאר שבע, משתתף ב"בוחרים מחר לעד", תוכנית מלגות מיוחדת של הסוכנות יהודית ובשיתוף מפעל הפיס. במסגרת התוכנית מצוותים סטודנטים מתנדבים לניצולי שואה, מלווים אותם ומגיעים אליהם מידי שבוע כדי לתמוך ולהפיג את הבדידות. ייחודה של התוכנית הוא בחיבורים המופלאים שהיא עושה, וכך כמעט בין כל ניצול וסטודנט נרקם קשר אישי וחברות שהיא הרבה מעבר למלגת התנדבות.

חברות כזאת בדיוק נרקמה בין עמית טנדלר בת ה-24, סטודנטית לעבודה סוציאלית, ויוסף שולט. טנדלר שלומדת באוניברסיטת בן גוריון, מלווה את שולט כבר שנה שנייה ברציפות ולדבריה מתכוונת לשמור על יחסים הדוקים איתו גם אחרי שתסיים את לימודי התואר שלה: "מרכזת התחום שלי עשתה ראיונות כדי לדעת איזה גמלאי להתאים לנו מבחינה אישיותית ואיתנו היא עשתה שילוב משמיים. אני ויוסף טיפוסים מיוחדים, שונים. שנינו מאוד ישירים, פלפלים והחיבור שלנו הוא מדויק. זכיתי לפגוש ניצול מאוד חד, הוא חגג 91 לפני שבוע ולא מרגישים שהוא בגיל הזה. הוא צוחק המון, יש לו חוש הומור והוא איש שיח. אני כל הזמן אומרת - יוסף הוא חבר".

גם מצידו של יוסף האהבה פורחת: "אנחנו יושבים שני מטר אחת מהשני ומדברים על כל הנושאים שבעולם ואנחנו עוזרים אחד לשנייה. היא אפילו שואלת אותי על בחורים, אמרתי לה להיות יותר נחמדה ופחות קופצנית. אנחנו משוחחים המון וזה נותן עניין. אני לא אוהב להיות בודד, אני מקפיד ללכת ל'עמך' פעמיים בשבוע, לעשות יוגה ואני אוהב להיות עם אנשים. בגלל זה אני מבקש שיבואו אליי, כשעמית מגיעה זה כמו אור בשבילי".

בראיון משותף של השניים ניכר לכל עד כמה עמוק הקשר ביניהם. עמית מצליחה להצחיק את יוסף ועצם הנוכחות שלה מרגיעה אותו, והוא מצידו משתף אותה בחוויות, מייעץ ומספר על העבר המפואר שלו – העלייה מהונגריה לארץ, המסע מאקסודוס והחיים בישראל. כשרואים כיצד עמית מקשיבה בהתרגשות ובעיניים נוצצות לכל מילה של בן ה-91 מבינים כמה התוכנית מעניקה לשני הצדדים.

תכנית "בוחרים מחר לעד" פועלת בשנת תשפ"א בשותפות מפעל הפיס, קרן היסוד, פדרציית ברוורד, קרן אוברשל, הקרן לרווחת ניצולי שואה, עמך ב"ש, עיריית באר שבע ועיריית ראשון לציון. הפעילות פותחה על מנת לסייע לצעירים להיות משמעותיים ומובילים למען ניצולי השואה בישראל. בשונה מתוכניות אחרות מדובר בתוכנית הוליסטית במהלכה המתנדבים נפגשים עם רכז שנותן להם תמיכה ומקום לעיבוד רגשי, ועוברים פעילויות שמחברות אותם לסוגיות חברתיות הקשורות בשורדי שואה ובתפקיד הצעירים ביחס לניצולי שואה וקשישים. כל זה נועד כדי לספק להם כלים לתמיכה מרבית בקשיש אליו הם מצוותים ועל מנת לחשוף אותם ולפתח בהם מודעות חברתית ואזרחות פעילה.

במהלך השנה האחרונה ההתמודדות עם הקורונה לא הייתה פשוטה עבור עמית ויוסף, אך הסטודנטית הצעירה סירבה לוותר על המפגש עם יוסף ועל מנת שתוכל לעשות זאת היא מצמצמת פגישות עם אחרים ומקפידה על שמירה מקסימלית: "בעיניי, לקורונה יש מחלה שקטה – הדיכאון", אומרת עמית בהתרגשות, בגלל זה כל כך חשוב לי לפגוש אותו, כדי שהוא לא ירגיש לבד. זה מצריך ממני יותר, אני נזהרת, מקפידה, מצמצמת פגישות, עושה הכל כדי לשמור על עצמי כדי שאוכל לפגוש אותו. זה שווה את זה ואני יודעת כמה זה משמעותי עבורו, זה נותן לשנינו משמעות".