תערוכת סיום השנה של בצלאל מתקיימת כל שנה, אלא שהשנה היא היתה שונה, וזאת משני טעמים. אלו בוגרי שנת מגפת הקורונה שעברו שנה מאתגרת במיוחד, אבל כישרון מנצח עם ובלי הקורונה. הנהלת בצלאל אירגנה במיוחד עבורם מערכת שעות גמישה ומיוחדת שאפשרה לימודים בזום בשילוב עבודה מעשית עם צוותים קטנים ובריחוק, ע"פ התו הירוק והסגול.. הטעם השני היא הרמה הגבוהה שהשאירה אותי פעורת פה.

התערוכה תהיה  פתוחה עד ה-30.7 ויש המון מה לראות,  8 מחלקות, (יש אפילו בצלאל לקהל הדתי חרדי) וקשה להכיל את הכול. בתערוכה מוצגים פרויקטים גמר של המחלקות: אמנות, צילום, עיצוב תעשייתי, תקשורת חזותית, עיצוב קרמי וזכוכית, ואמנויות המסך. המחלקה לארכיטקטורה מציגה בקמפוס ההיסטורי, רחוב בצלאל 1 פינת שמואל הנגיד.

אז קדימה, יוצאים לדרך.

ביליתי בתערוכה כמה שעות טובות ויכולתי עוד הרבה. הספקתי להיות ב- מחלקה לצורפות ואופנה, עיצוב תעשייתי, תקשורת חזותית, עיצוב קרמי וזכוכית. אם יש לכם זמן וכוח אל תוותרו על אף מחלקה.

 33 סטודנטיות וסטודנטים סיימו את המחלקה לצורפות ואופנה.

כולם כל כך מוכשרים והפרויקטים סופר מרשימים. העבודות מתמקדות בסביבת הגוף בטכנולוגיות עבודה ובחומרים חדשים. עבודת ה"קרפאט" עבודת מתכת מסורתית, יצירה עם בדים וחומרים רכים ועד להדפסה תלת ממדית בטכניקה מתקדמת. שלי סתת, שהיא אחת ממעצבות הנעלים היותר מוכשרות ובולטות בנוף העיצוב המקומי היא שעומדת בראש המחלקה וידעה לנווט את הסטודנטים ליצירה והבעת עמדה תוך התייחסות  לרבדים אתנולוגיים, אנתרופולוגיים, פוליטיים, מגדריים וחברתיים.

הפרויקט של ירדן צרפתי שמתכתב עם זירת ה"דיגיטל קראפט" וכולל משקפיים ואריזה במוצר אחד, ומערכות לבוש בהדפסה דיגיטלית תוך שהיא חוקרת את תופעת ה-אנ-בוקסינג. שימו לב  שאת בד השמלה היא יצרה בעצמה ואף העניקה לו אלסטיות למרות החלקים הקשיחים והם זהים לחלקי המשקפיים שגם אותם יצרה בהדפסה.

 

פרויקט הגמר של  אופיר לב,  מי שעזב קיבוץ דתי ויצא מהארון, מי שכל חייו היה במאבקים עם משפחתו שרצתה אותו כמו כולם, לקח את חולצת השבת הלבנה והפך אותה לאייטם, את חולצת המשבצות היומיומית של אביו ושילב  בחליפה גברית, ועוד. פרויקט שעוסק בפערים והמתחים הקיימים בינו לבין משפחתו. 

הפרויקט של סער עילם משלב את המסורת והתרבות של משפחתה כולל המאכלים המסורתיים. סער יוצרת תיק ממסננת של סבתה, ומגפיים מהשטיח שהיה בסלון, אפילו הסנדלים שהיא נועלת בהשפעת המקרמה של פעם.

הפרויקט  של סיואר עואודה אשר נותנת מענה עיצובי במערכות לבוש לאנשים עיוורים. 

הפרויקט של הסטודנט הפלסטינאי מוחמד זגייר שלקח מוטיבים מסורתיים ועיצוביים מהתרבות הערבית, והפך אותם לאריג ולמעיל מלאים עושר וצורה,. הסטודנט הגדיל והוסיף מימד נוסף של אור, בכל פעם שמתקרבים אל המעיל, הוא מאיר כשהאור פורץ מבין חרירי הבד.

 

ובצורפות

הסטודנטית רחל פרגון שיוצרת תכשיטים ותיקים מחוטי תיל

עידו ברנשטיין שיוצר תכשיטים וחגורות מחלקי מתכת אותם הוא מלקט ברחובות, הכי "רדי מייד"

נעמה דויטש שיצרה קולקציה עדינה המבוססת על תחושותיה ליצירת ריחוק חברתי בזמן הקורונה

 

הללה שיף שהופכת חומרים מוכרים מחיי היומיום, לתכשיטים חדשים.

יעל כאן שנתנה לתכשיטים מימד נוסף ומרתק והצעידה את הגדרת התכשיט צעד אחד קדימה

 

 

המחלקה לעיצוב תעשייתי,

הסטודנטים של עיצוב תעשייתי יוצרים תחת חשיבה יותר פרקטית. הם רוצים להמציא משהו חדש שיהיה בו תועלת ושימוש ואולי גם ישנה את העולם לטוב יותר. הרבה טבע, חקלאות והניכרת השפעת שנת הקורונה על היצירה.

בלט במיוחד הסטודנט שסיים ללמוד הנדסת חשמל ועכשיו סיים את בצלאל ושילב את שני הנושאים לפיתוח משקפיים לאנשים המשותקים בפנים. כאשר הם מרכיבים את זוג המשקפיים נוצר פולס חשמלי המאפשר להם למצמץ, וומצמוץ פירושו תקשורת. הפיתוח כרגע בתהליך ניסוי במחלקת העיניים של הדסה עין כרם, ותזכרו איפה שמעתם על זה בפעם הראשונה.

     

הסטודנט שבזמן הקורונה חיפש לצאת מהבית ולעבוד בטבע, יצר כיסא מתקפל וקל לנשיאה, עם פתיחתו הוא הופך ליחידת עבודה עם גג מעל להגנה מפני גשם ושמש, וגם שולחן עבודה ושרפרף ישיבה.

הסטודנט שהטבע קרוב לליבו והצליח לייצר תחליף לאדמה. עם החומר החדש ניתן לכסות מבנים ואלמנטים ציבוריים שאינם משתלבים בטבע, ולעטוף אותם בצמחיה, למראה יפה ומשתלב.

הסטודנט שהפך כפות תמרים לנעלים

כלי נגינה מצינורות פלסטיק, עם מערכת תופים  שנבנתה על ידי הסטודנט, ותאמינו לי המוסיקה שהופקה מהכלי היתה מרגשים. הכי מתאים למידברן

 

סטודנטית שחקרה מה אפשר לעשות מבדלי סיגריות ומסתבר שהרבה

 

גידול עצמי של פטריות בבית, הסטודנטית (רותם אתרוג, הכי שם של הטבע) חקרה את דרך התנהלות הפטריות ובנתה כלי המאפשר להן לגדול ולהתפתח דרך החורים הקטנים. ולנו יש פטריות טריות כל הזמן.

הסטודנטית אורי שחקרה וגילתה את יכולות שינוי צורה של חומר הפורניר כשהוא בא במגע עם מים. יצרה וילון כשבחלקו האחורי מודבקים חלקי פורניר שמתעגלים במגע עם מים ומשנים צורה  וכך הווילון נפתח וקרני האור חודרות.

 

כיסא לתלמידים עם הפרעות קשב וריכוז, כדי שיוכלו להתנדנד בשעת השיעור (רק מי שסובל מהבעיה יכול להבין את הצורך בתנועה ונדנוד)

סטודנט שלקח את צמח הצבר אחרי שחקר את תכונותיו וגילה שיש לו גם יכולות קירור. הוא ייבש ועיצב את עלי הצבר ויצר מהם לוחות קירוי חיצוני לקירוי מבנים גדולים. גם עיצובי ויפה, וגם שומר על טמפרטורה נמוכה בתוך הבניין.

 

ולמי שסובל מבעיות גב, הנה פאוצ' אופנתי שמכיל את כל החפצים ליציאה, כמו מפתח טלפון וכו, ואם הגב מתחיל לכאוב ניתן לנפח את הפאוצ' והוא הופך תומך לגב.

מילת סיום

בשונה משנים קודמות, כל עבודות הסטודנטים כללו גם סרטוני וידיאו שהוצגו לצד העבודות של כל סטודנט, וחשפו את תהליכי העבודה הייחודיים של כל פרויקט. הסרטונים נוצרו על ידי  המחלקה לאמנויות המסך שיתוף פעולה ראשון מסוגו באקדמיה שהוכיח שחיבורים בין המחלקות השונות בבצלאל מייצרים דברים חדשים שתורמים לכולם. זה תרם לתהליך הלימוד של הסטודנטים בכל הנוגע לאופן הצגת פרויקטים, והתיעוד מאפשר חשיפה של הפרויקטים במדיה הדיגיטלית בכלל. 

העמסתי עליכם יותר מדי? זה עוד כלום, חכו שתגיעו ותראו יצירתיות מתפרצת מהי

התערוכה תתקיים בקמפוס הר הצופים, ירושלים, ותינעל ב30.7.

בימים א' – ה' מ-10:00 עד 21:00 ובימי שישי מ10:00 עד 14:00.