לפני שנה בדיוק, יממה אחרי שהתפרסמו הידיעות על האונס הקבוצתי המחריד באילת, מורן זר קצנשטיין, מנכ"לית ומייסדת yyy- סוכנות קריאייטיב וביה"ס למקצועות היוטיוב החליטה שאי אפשר רק לזעום בשיחות עם חברות והחליטה להפוך את המדינה. היא איגדה סביבה חבורה של נשים מכל העולמות, קראה לקבוצה שלהן 'בונות אלטרנטיבה' ויחד הן גרמו למדינה שלמה לעצור ולו ליום אחד. צמתים נסגרו, ⁦ערוץ 13‬⁩ החשיך מסך ליום אחד, עשרות חברות במשק שבתו שביתת הזדהות, 30 עצרות כונסו ברחבי הארץ, המרכזית שביניהן סחפה אלפים רבים לכיכר רבין. 

לאינסטגרם שלנו כבר נרשמתם? הנה הלינק

" כששמעתי על המקרה הנורא הזה, הייתי בעצמי באילת וממש הזדעזעתי. החלטתי שזה לא יכול להסתיים בעוד פוסט בפייסבוק ואמרתי שאני רוצה לעשות שביתת נשים. פתחתי איוונט בפייסבוק כשאני בטיילת באילת, ותוך יממה כבר אלף נשים הודיעו שיגיעו ויצרו איתי קשר מארגונים שביקשו להצטרף. אני הייתי מוכנה ללכת בעצמי לבד עם שלט אבל זו כנראה הייתה נקודת שבר לכולם. חלפו עוד כמה שעות ודובר עיריית תל אביב שאל אם יש הפגנה בכיכר, ופתאום זה באמת קרה. אני מילאתי בקשה להפגנה של 50 אנשים אבל היו שם אלפים רבים."  

מאז קבוצת הנשים סביבה רק גדלה אבל המציאות הישראלית? זו ממאנת לעשות את השינוי בקצב שזר קצנשטיין הייתה רוצה בו. אנחנו מדברות ביום בו הורשע אביעד משה, בניסיןו הרצח של מי שהייתה בת זוגו שירה איסקוב, יממה לפני שיפורסם סגל נבחרת ישראל החדשה שלפי כל הסימנים במהלך השבוע רוצה לקבל אליה חזרה את עומר אצילי, שחקן הכדורגל שנחשד במהלך פרשת הקטינות כי השקה לשוכרה קטינות ושכב עימן. אצילי יצא בעור שיניו מכתב אישום פלילי כאשר טען להגנתו שהנערות הצעירות טענו בפניו שהן בנות 17 והראו לו תעודת זהות מזויפת. על אספקת האלכוהול לקטינות ויתרו לו. השבוע פרסם סוג של התנצלות אבל לא בפניי הקטינות שלא הוזכרו כלל. "אבל מה עם המוסר", תוהה זר קצנשטיין "לקוד המוסרי הרי אין תוקף. מיטש' גולדהאר שוויתר על שירותיהם המפוקפקים של אצילי וחברו דור מיכה, איבד את האליפות של מכבי תל אביב אבל לא היה מוכן להחזיר אותם גם אחרי שהתיק הפלילי נסגר, " היא אומרת. 

מורן זר קצנשטיין, בעלים ומייסדת סוכנות הקריאטיב YYY. צילום : תמי גלאור

"זה מזכיר את מקרה אייל גולן, יש כתב אישום או אין כתב אישום. לכולם נוח להיתלות בזה שאין כתב אישום. כולם נהיו לנו משפטנים, מה עם שכל ישר? מה עם לחשוב שזה היה קורה לבת שלך או לאחות שלך או לבת דודה שלך? איפה נותני החסות של הנבחרת הזו?" היא אומרת בזעם. כמי שבאה מהעולם העסקי, אחרי שראשי הנבחרת החליטו להחזיר את אצילי, היא הלכה לחפש את הכסף, התורמים, התומכים והאחריות התאגידית שלהם. "אלטשולר שחם, בית השקעות שהם נותני החסות המרכזית של הנבחרת כותבים באתר שלהם שהם 'ישאפו לשמש דוגמא אישית לסביבה בתוכה הם פועלים ולתרום בכך לקידום הערכים בהם אנו מאמינים, בעסקים ובחברה הישראלית כולה.' זו באמת הדוגמא הערכית לחברה הישראלית כולה? הרי ממונס דאבור דורשים התנצלות פומבית במסיבת עיתונאים כדי שיחזור לנבחרת אבל מאצילי? מסתפקים בהצהרה שכולה ניסוח של עורכי דין כדי שלא יתבעו אותו ואותם אזרחית" זר קצנשטיין לא מוכנה לוותר ופנתה דרך הרשתות החברתיות לחברה. עד רגע זה לא תגובה. (לכשתגיע תגובה אליה או אלינו, נפרסמה ה.ר.כ). 

לא מעטים מאוהדי נבחרת ישראל מסכימים איתה. "קוד מוסרי זה קוטג' שאפשר להחזיר?," תהה אחד מהם. "אוי איזו בושה שזו הנבחרת שמייצגת אותנו. איזו בושה שזה המאמן שלה," כתב גולש בשם רועי בעמוד הנבחרת. "צבועים מגעילים. הכל אינטרסים ופוליטיקה מעניין אם זו הייתה הבת של יו"ר ההתאחדות אם גם אז הוא היה חוזר," כתב גולש בשם שי. 

במהלך השנה שחלפה, התקבצו בקבוצת 'בונות אלטרנטיבה' מנכ"ליות של עמותות, מנהלות קבוצות ענק בפייסבוק ובהן מאמאצחיק ופורום נשים בתעשייה, עיתונאיות, מנהלות בכירות ופעילות חברתיות. יחד הן מנסות לשנות את המתרחש פה וגם מצליחות. הקבוצה הפעילה לחץ כבד לשינוי כתב האישום נגד ירין שרף מבעילה אסורה בהסכמה לאונס, ובקמפיין לגיוס המונים לטובת שמירה על חייה של ליאת אנשל,  שמי שהיה בן זוגה דקר אותה 18 פעמים ואף דרס אותה, שוחרר אחרי 9 שנים מהכלא. לטובת מציאת הגנה וגיוס הכספים התגייסו גת מגידו, מנהלת ההשקעות הראשית לשעבר של פסגות, איילת קרסו, מנכ"לית יזמית בתחום הפודטק ופעילה ב'בונות אלטרנטיבה' שיחד עם מיכל רוזנבאום,  מנהלת השיווק בחברת תמוז,  עבדו ימים כלילות כדי להרים את הקמפיין הזה. ברור היה להן, שזה לא התפקיד שלהן לשמור על נשים פיזית אבל במקרה של אנשל החליטו ב'בונות אלטרנטיבה' לא להשאיר אותה לבד עד שיתחולל השינוי הדרוש. הקבוצה תמכה במיזם 'הבושה עוברת צד' שמובילה יעל ורד לחשיפת פוגעים ולהעצמת נשים ובהן שירה איסקוב. בכל רגע נתון יש בקבוצה קריאה לקמפיינים נוספים שכבר יוצאים לדרך. 

איילת רזין בית אור היועצת המשפטית של איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות תקיפה מינית ותחיה בן צור ממנהלות פורום נשים בתעשייה (צילום  נירי גתמון)

איילת רזין בית אור היועצת המשפטית של איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות תקיפה מינית ותחיה בן צור ממנהלות פורום נשים בתעשייה (צילום נירי גתמון)

"הייחוד של הקבוצה הזו בניגוד לקבוצות אחרות, שיש בה נשים שנמצאות בעולמות כוח והשפעה לא רק במעגלים הפמיניסטיים שבהן אנחנו משכנעות את המשוכנעים," אומרת איילת רזין בית אור, היועצת המשפטית של האיגוד למרכזי הסיוע לנפגעות תקיפה מינית. "הן מגיעות גם מהעולם העסקי ומושכות את הדיון למחוזות חדשים, ככה זה היה בעניין אייל גולן והלחץ על ויקטורי שלא לחלק כרטיסים חינם להופעות שלו או להוט לא לשדר את גולסטאר, ככה עם אצילי והלחץ על אלטשולר שחם. השיח על המאבק  באלימות נגד נשים מגיע דרכן לעולמות שבהם הוא לא מדובר מספיק. שלא הגענו אליהם מספיק עד היום והן מביאות את המומחיות שלהן בכל תחום." 

"בתוך הקבוצה שלי יש המון בכירות במשק בצמתים של השפעה וקבלת החלטות ואני חושבת שיש לנו אחריות תאגידית מגדרית להשפיע באמצעות החברות הגדולות," מסבירה תחיה בן צור, מי שעומדת בראש קבוצת הפייסבוק 'פורום נשים בתעשייה' שכוללת מעל 83 אלף נשים וחברה בקבוצת 'בונות אלטרנטיבה'. "אני מביאה מאחורי לבונות אלטרנטיבה את קולות קהילה שלמה ומצד שני אני מעבירה את המסרים של הקבוצה אליי כדי לעזור ולתקן עוולות, לגייס את נשות הקבוצה שלנו לטובת המיזמים האלה, לשנות דברים מהצד העסקי." 

"תראי, זו קבוצת לחץ א-פוליטית, שמטרתה גם לתמוך בנשים שעוברות אלימות ותקיפות מיניות אבל גם בנשים בכירות שבבדידותן בצמרת עוברות לא אחת בריונות מתוחכמת. אנחנו צריכות לאחד שורות, להגדיל את מספר הנשים איתנו כדי לייצר חזית אחת נגד האלימות הזו וכדי לעלות אותה על סדר היום הציבורי ואת השוויון המגדרי בכל שדרות החיים בישראל. רק ככה נצליח להגיע לשוויון."

לאינסטגרם שלנו כבר נרשמתם? הנה הלינק