קהילת העסקים הקטנים של ישראכרט מארחת את מיטב המומחים עם כל התכנים שהכי חשובים לכם, בעלי עסקים. כל מה שתרצו לדעת על ניהול עסק, מכירות, שיווק, תזרים, מימון ועוד. בקיצור כל מה שצריך, כדי לקחת אתכם צעד אחד קדימה. להצטרפות לחצו כאן 

איך להתמודד עם הלחץ הכלכלי בעסק בזמן מלחמה? 

עסקים רבים מדווחים בימים אלה על לחץ כלכלי עקב המלחמה וחוסר הוודאות בעקבותיה. במהלך שיחות יעוץ עסקי עולים מקרים של עסקים טובים שזקוקים כרגע לתוכנית פעולה להצלת העסק. עצמאים מוצאים עצמם במלחמת קיום ממשית, בלי כסף לפרנס את הבית, לשלם הוצאות ולקיים את העסק. כדי להתגבר על כל אלה מומלץ להדק את השליטה בכספים ובהוצאות בעזרת כמה מהלכים שכל עסק יכול ליישם. 

ראשית, כבעלי עסק אתם חייבים ל"להיות על המספרים": לדעת מה צרכי העסק, כמה כסף העסק נדרש לעסק כדי לפעול (בחודש/ברבעון) מה היו הוצאות העסק בחודשים האחרונים, שימו לב מה מהן קבועות או הכרחיות ומה פחות דחוף כרגע. במקביל בצעו הערכה סולידית של הכנסות הצפויות בתנאים הנוכחיים. ככה תקטינו חוסר וודאות, תדעו למה לצפות ותקטינו את הלחץ. 

איך לשלוט כמו שצריך בכסף בזמן המלחמה?

מומלץ לנהל את התזרים (כמעט כמו כל דבר אחר בימים אלו) בהסתכלות על הימים הקרובים. נסו לייצר תמונת מצב שתשקף לכם התחזית הפיננסית של העסק: התחזית הפיננסית מציגה מה צפוי לקרות בחשבון הבנק במהלך התקופה הנבחנת (שבוע, חודש) ברמת הכנסות מול הוצאות תקופתיות כדי לייצר שליטה בתנועת הכסף.

איך בונים תחזית?

  1. נכנסים לחשבון הבנק ובודקים את התנועות בחודשיים האחרונים: מה נכנס, מה יצא ומתי
  2.  מבררים מה היתרה בחשבון הבנק היום
  3.  מסמנים (כן, ממש עם מרקר) מה מתנועות העו”ש שזיהינו בחשבון בחודשים האחרונים ועוד לא הוצגו החודש או צפויים להיות מוצגים בהמשך

 את התוצאות מכניסים לנוסחה:

 היתרה בחשבון +  מה שעוד צריך לרדת –  מה שעוד צריך להיכנס  = כמה כסף חסר

וכך תדעו לזהות האם לעסק יש מספיק כסף לצרכיו בתקופה הנבחנת

 איך לקיים תזרים נכון לעסק בזמן המלחמה?

בזמן מלחמה וחוסר וודאות, ניהול התזרים מאתגר יותר, לכן ההסתכלות קדימה היא לתקופות קצרות יותר, תוך מתן תשומת לב יתרה לכל הוצאה. המטרה היא לתעדף הוצאות, ולתזמן תשלומים, בהתאם לצורך והיכולת התזרימית.

  1. תיעדוף הוצאות - הכינו רשימה של כל ההוצאות וההתחייבויות שצריך לשלם ותנו עדיפות לתשלומים חיוניים לעסק ופעילותו. למשל: לספקי חומרי גלם תהייה עדיפות, כי בלעדיהם אי אפשר לעבוד.
  2. תיזמון תשלומים - חלק מהעסקים עובדים, התקבולים אמנם נמוכים מהרגיל, אך הם קיימים. נסו לתאם בין מועדי התקבולים ולבין התשלומים. פרסו תשלומים, שלמו כל פעם משהו אחד לפי דחיפות ויכולת.
  3. צורת תשלום – ההמלצה שלי היא לעבוד אך ורק עם כרטיסי אשראי או העברות בנקאיות ולא לתת צ'קים זמן רב קדימה. פריסת צ'קים אמנם נותנת תחושת שקט, אבל לצערנו לא ברור עד מתי המשק יהיה במצבו הנוכחי, ומומלץ להימנע מפריסות עתידיות.

בנוסף, גם ספקים עשויים להיות שותפים לתהליכים פיננסיים בעיקר חברות גדולות ויציבות שיכולות לפרוס/לדחות תשלומים של יתרות פתוחות).

איך להתנהל בתוך העסק אם לא ברור לי מה קורה מחר בבוקר?

ההתנהלות צריכה להיות מותאמת לתקופה. בתור התחלה תשאלו את עצמכם 'מה יש לעסק להציע ועל איזה מענה לצורך הוא עונה בימים אלו?'. מה מהמוצרים או השירותים של העסק, רלוונטי לעכשיו? מה אפשרויות ההכנסה? מה העסק יודע לייצר ולעשות בהתאמה למצב? אח"כ נסו לברור את צרכי העסק: הצרכים התפעוליים (הצרכים שמאפשרים את העבודה עצמה ואת ההכנסות) והצרכים הכלכליים (כיצד מנהלים את האשראי ואת התזרים).

השלב הבא הוא לגבש תכנית פעולה פשוטה, נכונה ומתאימה לעסק לפי כל הפרמטרים, תפעולית וכלכלית, ולהגדיר שיטה לניהול הכספים והעסק כרגע. ברמה הניהולית זו הזדמנות מצוינת לשינויים, לשיפור תהליכים קיימים ולבניית תשתית למוצרים או תהליכי ניהול חדשים.

האם כדאי לקחת הלוואה בנסיבות הקיימות?

ולסיכום, עוד מילה על התנהלות כספית: כסף הוא כוח מניע בעסק ופערי תזרים עלולים לפגוע בפעילות העסק וקיומו, לכן, בדומה לנעשה "בימי שגרה" חשוב להבין את יתרונות לקיחת הלוואה לצד השינויים הנדרשים מאיתנו כמנהלים כדי להפיק מההלוואה הזו תועלת אמיתית. לפני שלוקחים הלוואה צריך להבין מה העסק באמת צריך ואח"כ לבחון מה ההלוואה הכי כדאית ונכונה לעסק שלי ובשום אופן *לא לקחת הלוואה מתוך לחץ* אלא מתוך התאמה לעסק ולתזרים שלנו.

שנדע ימים טובים ובשורות טובות

עסקים קטנים? מוזמנים להצטרף לקהילת העסקים של ישראכרט! לחצו כאן

הידע מובא מטעם יעל בר-לב ועל אחריותה בלבד