הנתינה, האתגרים והתקווה: השנה של המנהלות בחברות הגדולות במשק
השנה המורכבת שעברה על החברה הישראלית לא פסחה על המגזר העסקי. איך מנהלים עובדים בזמן מלחמה? כיצד מתגייסים למען החברה? ואיך לתחזק שגרת עסקים כשהלחימה נמשכת? פגשנו 8 מנהלות מהחברות הגדולות במשק ושמענו מהן – איך בכל זאת מצליחים לייצר תקווה
שנה לא פשוטה עברה על כולנו, והיא בהחלט לא פסחה על העולם העסקי. בימים הראשונים לפרוץ המלחמה, בהיעדר מענה מדיני ברור, החברה כולה התגייסה למען העורף, וחברות גדולות הפשילו שרוולים והבינו שזו העת שלהם להעניק חזרה. אז איך זה נראה מבפנים?
בערב מיוחד ויוצא דופן נפגשו 8 מנהלות מהחברות הגדולות במשק בביתה בהוד השרון של הדס גולדשטיין מנכ"לית מייסדת און לייף: אדר גורן, מנהלת השיווק בישראכרט, יפית מנטין סמנכ"לית השיווק בנספרסו, תמי גורמן כהן, סמנכ"לית השיווק של מנורה ERN, מורן דאי, סמנכ"לית שיווק ודיגיטל בסמלת מוטורס, נעמה הלוי פאר, מנהלת האגף לבנקאות חברתית בנק הפועלים, טלי אליצור, סמנכ"לית שיווק שטראוס מים ישראל תמי4, מיכל לוצקי סמנכ"לית שיווק ואסטרטגיה ב-AIG ו דנה בריל, מנהלת 'בריליאנט' אסטרטגיות צמיחה למגזר החרדי והדתי. שמענו על איך הן התמודדו עם המלחמה ומה שהיא הביאה עימה, על האופן בו התגייסו החברות במשק יחד עם כל עם ישראל, ועל איך בכל זאת מוצאים דרך לחזור לשגרה ואפילו- לייצר תקווה.
"לנהל את השגרה" – מה האתגרים המשמעותיים איתם התמודדת השנה?
"האתגר המשמעותי מבחינתי היה לנהל עובדים בתקופה כזאת, כל עובד עם הסיפור שלו" מספרת אדר גורן, מנהלת השיווק בישראכרט. "בצוות שלי היו נשים שקיבלו צו 8, נשים שבעליהן גויסו, כאלו שהמשפחות שלהן איבדו את יקיריהן, וכאלו שקרוביהם נחטפו, כמוני". אדר היא בת דודותה של רעיה רותם, שנחטפה מבארי יחד עם בתה הילה רותם, בת ה 12 ואמלי הנד, בת ה-9. רעיה, הילה ואמלי שוחררו בעסקת החטופים אחרי מעל 50 יום בשבי.
״ישראכרט ארגון חיוני, אז הכל המשיך כרגיל בעבודה, במשך תקופה ניהלתי חיים כפולים" מסבירה אדר בכנות. "אחד האתגרים המקצועיים זה לנהל את השגרה. כי העבודה ממשיכה כשהחיים במדינה נעצרו באופן כזה או אחר. הרגשתי שאני צריכה להיות בהקשבה מלאה לעובדים, ובמקביל גם שהכל יתפקד. עם כל הקושי, אני מרגישה שהתפתחתי ולמדתי בזמן הזה המון" היא מסכמת.
יפית מנטין סמנכ"לית השיווק בנספרסו מוסיפה לדבריה של אדר ומספרת כי "בשנה הזאת אני הרגשתי יותר מתמיד את הצורך להכיל, לשדר אופטימיות ולהיות בתנועה". יפית מסבירה כי "בשנה הזאת כולנו חווינו הכל בעוצמה אינטנסיבית, ויש מנעד של צרכים ורגשות שעוברים על כל אחד מהעובדים שלנו. בזמנים האלו הדבר הנכון זה לפתח חוסן אישי וארגוני. כמנהלת את צריכה לעודד תרבות של יצירה, הסתגלות מהירה לשינויים לצד כל הזמן הכלה, הקשבה ולתת תקווה" היא אומרת.
"מבחינתי היה חשוב קודם כל לנסות לייצר תחושה של 'התקרקעות', ולייצר תנועה קדימה" מסבירה יפית. "בכללי בחיים, עצם זה שאנחנו בתנועה עוזר לנו להתמודד עם מצבים מורכבים, לחזק תחושת מסוגלות ובעייני זה בונה חוסן אישי וארגוני. אתה בונה כלים לגמישות וחשיבה יצירתית במצבי אי ודאות, לצד הקשבה והכלה. זה מיינדסט ארגוני שמניע אותנו גם ברמה העסקית".
מימין לשמאל, מלמעלה למטה: הדס גולדשטיין- מנכ"לית ומייסדת און לייף, מורן דאי- סמנכ"לית שיווק ודיגיטל בסמלת מוטורס, נעמה הלוי פאר- מנהלת האגף לבנקאות חברתית בנק הפועלים, דנה בריל- מנכ"לית ובעלים 'בריליאנט' אסטרטגיות צמיחה למגזר החרדי והדתי, יפית מנטין- סמנכ"לית השיווק של נספרסו,תמי גורמן כהן- סמנכ"לית השיווק של מנורה ERN, מיכל לוצקי- סמנכ"לית שיווק ואסטרטגיה ב-AIG, טלי אליצור- סמנכ"לית שיווק שטראוס מים ישראל, תמי4, אדר גורן- מנהלת השיווק בישראכרט
"הבנתי שרק העשייה מצילה אותי" אומרת נעמה הלוי פאר, מנהלת האגף לבנקאות חברתית בנק הפועלים. "הייתי מאוד עסוקה בלעזור, בלסייע, וזו הייתה הרוח בחברה כולה. סוג של שקעתי בעשייה. אני חושבת שמאותו רגע עד עכשיו לא באמת הפסקתי בעשייה. מצד אחד עבדתי כמו רובוט, מצד שני זה הציל אותי ממש."
בדומה לרבים מהחברה הישראלית, גם תמי גורמן כהן, סמנכ"לית השיווק של מנורה ERN, מצאה את עצמה בסיטואציה בה בני ביתה מגויסים. "ב-7.10 מצאתי את עצמי לגמרי לבד. בעלי ושני ילדי גויסו, הבית ריק, התקשורת משדרת 24/7 והלחץ מתחיל לעבוד. חברים טובים איבדו את בנם. השכול, הצער ובעיקר הכאב לא מפסיקים…רק אחרי שבוע, שכל הבית היה נקי ומסודר למופת הבנתי ש'איבדתי את זה'. שנה כ"כ קשה. מי היה מאמין שאפשר להכיל את כל זה? חטופים, פצועים, הרוגים. לבכות כל כך הרבה" היא מתארת.
בנוסף לכל הפעילות האירגונית וההתנדבותית למען הקהילה, חברות רבות במשק יצאו במיזמים שונים שסייעו רבות גם לחיילים הסדירים ולמילואימניקים שגויסו בצו 8. אחד המיזמים הללו היה של חברת סמלת מוטורס, יבואנית רכב מובילה בתחומה. מורן דאי, סמנכ"לית שיווק ודיגיטל בחברה, מציינת: "אנחנו חברה שמייבאת רכבי פרימיום ושטח. בתחילת המלחמה שרר כאוס מוחלט במדינה ולחיילים רבים, כולל מילואימניקים שגויסו בצו 8, לא הייתה דרך להגיע ליחידות שלהם ולהילחם" מספרת מורן. "אנחנו, בסמלת, זיהינו את המצוקה של החיילים והחלטנו להתגייס, כולם כולל כולם, לפתרון הבעיה. החלטנו לקחת את כל צי הרכבים של סמלת, והקמנו מערך הסעות לחיילי הסדיר ולכל מגויסי המילואים".
המיזם של סמלת היה הצלחה גדולה ולקחו בו חלק כלל המחלקות בחברה. "לקחנו את מוקד השירות שלנו והסבנו אותו למוקד שיקלוט את כל פניות החיילים והבקשות להסעות לבסיסים בכל רחבי הארץ" אומרת מורן, ומוסיפה "הוצאנו פרסומים ברשת והעובדים המסורים שלנו התחילו להסיע חיילים לכל קצוות הארץ כולל מילואימניקים שקיבלו צווי 8 וקיבלו הסעה מפתח הבית ועד לשטחי הכינוס בהם היו צריכים להתייצב". גם חברי הנהלת סמלת, ובהם מורן, התגייסו למאמץ המלחמתי "מצאתי את עצמי ביום שישי מסיעה חייל שהוקפץ בצו 8 לעוטף עזה. החייל עלה לרכב שלי עם נשק דרוך ואמר לי ״איך את נוסעת לעוטף עזה, השתגעת?״. מורן מוסיפה ומספרת כי "זה היה מהלך חשוב ששילב בין הצורך הדחוף של המדינה והצבא לבין הרצון העז, דחף של ממש, של כל עם ישראל ועובדי סמלת בכללם, לתרום, לעזור ולקחת חלק. הרגשנו שהמהלך הזה החזיר את האוויר לריאות של כל העובדים שנטלו בו חלק"
מיזם התנדבותי נוסף היה של חברת שטראוס מים, שתרמו ברי מים לבסיסים מרוחקים, נקודות כינוס, קבוצות מפונים ועוד. טלי אליצור, סמנכ"לית שיווק שטראוס מים ישראל, תמי4 מספרת כי "מאוד רצינו קודם כל לייצר שגרה, וזה מתחבר מאוד לדברים של מורן" היא מסבירה. "היינו במצב של אי ודאות מאוד גדול, גם ברמת העבודה השוטפת. נניח יש איזשהי תקלה ללקוח במקום מרחוק, והוא כרגע בלי מים, ומאוד מסוכן להגיע אליו, אז מה עושים? את אי הוודאות הרגשנו גם אנחנו כעובדים ופשוט ניסינו לייצר שגרה כמה שיותר יציבה עבור כולם".
מעבר למיזמים ולשיתופי הפעולה, חברות רבות יצאו במהלכים פנים-ארגוניים על מנת לסייע ולהקל על האנשים הרבים שהתמודדו עם המלחמה- בחזית ובעורף. אחד מהמהלכים הללו היה של חברת הביטוח AIG. סמנכ״לית השיווק והאסטרטגיה, מיכל לוצקי, מספרת כי "פרוץ המלחמה היה אחת מאבני היסוד שבהן החדרנו לארגון את תפיסתנו כמותג אג'נדה. מותגי אג'נדה מאמינים שמותגים יכולים להשתמש בחוזקות שלהם כדי להתמודד עם בעיות ואתגרים שהקהילה מתמודדת איתם, כשהערך החברתי מגדיל גם את הערך העסקי. הסינרגיה הזו בין אחריות תאגידית לבין שיווק נעשתה אצלנו בכמה דרכים: הנגשת שירותים שהציבור צריך, כמו 'הממד הרגשי' שהקמנו בעקבות המלחמה והמצב המורכב. זה בא לידי ביטוי גם בהובלת אג'נדות חברתיות, כמו 'נשים שעושות את זה טוב יותר' ו'איך את נוהגת אישה', או למשל, בהצבת פרזנטורים גאים בפרונט. הדרכים האלו חיזקו את תפיסות הצרכנים והאמון שלהם במותג, מה שיצר העדפה עסקית מפתיעה במהירותה".
דנה בריל, מנכ"לית ובעלים 'בריליאנט' אסטרטגיות צמיחה למגזר החרדי והדתי, מספרת כי במהלך המלחמה המשרד לקח חלק בעשייה חברתית. "כחברה- לקחנו על עצמנו פרויקטים של נתינה לקהילה" מספרת דנה, "היתה לנו הזכות לקחת חלק בהנצחה של נופלים ובסיוע לגיוס תרומות עבור ציוד רפואי מתקדם ללוחמים, פרויקטים שהפכו לחלק משמעותי מהעשייה החברתית שלנו".
ככל שהמלחמה נמשכה, אתגר נוסף ומשמעותי במיוחד הלך ותפס את מקומו – תחזוק השגרה. אז איך בעצם ממשיכים בשגרה העסקית ומנגד שמים דגש חשוב על הלחימה שעוד מתמשכת? הדס גולדשטיין, מנכ"לית און לייף סיפרה כי היה חשוב לה לחבר בין השניים. "אחת הדוגמאות לזה היא פרויקט של און לייף עם סמלת, בו קיימנו ריאיון עם בן סוכמן, מנכ"ל דפוס בארי בתוך רכב WEY של סמלת בפרויקט שנקר MY WAY" היא מסבירה. "מצד אחד, בהחלט מדובר בתוכן עסקי, אין ספק בכך ואין גם ניסיון להסתיר את זה. אך היה חשוב לנו לשלב בין המציאות בחוץ לבין התוכן. וכיוון שהיה מדובר בתוכן שפנה למנהלים, בחרנו לראיין מנהל שמחובר לכל האירוע בצורה הכי חזקה שיש, ושיש לו המון מה להגיד עם ניהול בתקופה הזאת".
"אור בחושך" – מה ריגש אותך בשנה הזאת? ומה תיקחי איתך הלאה?
מיכל לוצקי סמנכ"לית שיווק ואסטרטגיה ב-AIG מספרת כי אחד הדברים המרגשים שחוותה השנה היה דווקא במקביל לעבודתה המקצועית. "המשפחה של בעלי מנחל עוז. הוא נולד וגדל שם, וב-7.10 חמותי, גיסתי ובנה היו בנחל עוז, ולמזלנו, כשהמחבלים היו ממש ליד הבתים שלהם, הם ויתרו על המשפחה שלי. הם ניצלו, אבל מאז הם נמצאים בתקופה ארוכה של נדודים ובניית חיים מחדש, ואנחנו איתם. זה גרם לבעלי ולבתי הגדולה להיות מאוד מעורבים בנושא החטופים ובקהילת נחל עוז ולי זה גרם לכתוב. אני כותבת המון, ויש לי טור בשם 'התחלה לשבת'. כשהתחילה המלחמה, ידעתי מהר מאוד שלא נצליח להגיע לכל סיפורי הגבורה, לא בתקשורת ולא בחדשות. אז פשוט התחלתי לכתוב על כל הגיבורים והגיבורות של השנה הזאת. להנציח אותם היה מרגש מאוד בתוך כל החשכה הזאת" היא מספרת.
תמי גורמן כהן, סמנכ״לית השיווק של מנורה ERN מספרת שהשנה הזאת גרמה לה להבין עד כמה התוכניות שלנו שבריריות ומה המשמעות של המילה: פרופורציות. ״ההסתכלות על היום יום השתנתה. אירועים שהגזמנו בחשיבותם מקבלים משקל אחר. אני משתדלת ליהנות מהכאן והעכשיו ולא לדחות לזמן ״מתאים״.
"אחד הדברים שהיו הכי חשובים ומרגשים לנו בשנה הזאת הייתה הנתינה. לחבק את הצוותים הרפואיים שעבדו לילות כימים, להגיע לכוחות הביטחון שלנו לשטח ולעשות להם קצת שמח בלב וגם לחבק את המשפחות שפונו מביתם ובעצם נותקו מהחיים שלהם" מספרת יפית מנטין סמנכ"לית השיווק בנספרסו. "בחודשים הראשונים הגענו עם עגלות קפה למשפחות המפונים בחלק מהמלונות - והרגע המרגש היה שמשפחות יצאו אלינו מארוחת הבוקר ואמרו לנו – הבאתם לנו זיכרון מהבית. את הריח של הבית. זה היה מרגש עד דמעות. שמחנו שיש לנו את האפשרות לתת להם את הרגע הזה" היא מתארת. ההתנדבות והנתינה חלחלו עמוק לארגון בשנה האחרונה וזה מלווה אותנו עד היום
"עוד משהו שממש בלט לי בשנה האחרונה הוא הנוער שלנו" מוסיפה יפית. "הבת שלי היתה במכינה קדם צבאית בשנה האחרונה ואני רוצה להגיד לכן- יש לנו נוער מדהים! הם דור התקומה באמת. אלו בני ובנות נוער מרגשים, ערכיים ומלאי תקווה".
טלי אליצור, סמנכ"לית שיווק שטראוס מים ישראל, תמי4 מספרת כי אחד הרגעים המרגשים שלה מהשנה האחרונה היה בעצם שיתוף עולה של שטראוס מים יחד עם יקבי דלתון שבגליל. "בשנתיים האחרונות עשינו הרבה שיתופי פעולה עם חברות עסקיות, ודווקא בשנה האחרונה חיפשנו את העסקים שנפגעו בעקבות המלחמה, ועשינו איתם את שיתופי הפעולה האלה. אחד מהם זה יקב דלתון שנמצא במושב דלתון שבגליל. הם נפגעו בצורה מאוד קשה, אך לבסוף הצלחנו לייצר שיתוף פעולה מהמם בו למעשה אנחנו רכשנו את מלאי היין שלהם ומכרנו אותו עבורם". טלי מחדדת ומוסיפה כי "זה שיתוף פעולה שנולד מהעולם העסקי אבל לנו זה נתן חלון לעשייה חברתית יותר. זה גרם לנו לקחת את זה קדימה, ולא רק למלחמה. דווקא לתת עשייה עם ערך".
אדר גורן, מנהלת השיווק בישראכרט מספרת כי אחד הדברים המשמעותיים שתיקח מהשנה הזאת הוא ההתגייסות של החברה עם פרוץ הלחימה. ״מפונים ברחו מבתיהם ללא ארנקים. היה כאוס של ממש אבל מהר מאוד הצלחנו להתגייס, להגיע למלונות המפונים ולהקל על הלקוחות שלנו בצורה אפקטיבית ומהירה".
נעמה הלוי פאר, מנהלת האגף לבנקאות חברתית בנק הפועלים מצטרפת לדברים ומוסיפה כי "האתגר הכי גדול היה לתעל את הרצון הטוב של כולם. בנק הפועלים מנהל את קרן "פועלים בקהילה" כבר 45 שנה. 5 ימים אחרי השבת השחורה הקמנו קרן סיוע נוספת בשם "פועלים לתקומה" שמתרכזת רק בעוטף, ובראשה מכהן בהתנדבות עמרם מצנע. ההיקף של הקרן הוא 100 מיליון ש"ח. לאחר אפיון עם כל הישובים והמועצות בעוטף, הקרן כבר השקיעה 50 מיליון, מתוכם 10 מיליון למען פצועי צהל עם אגודת הידידים של ארגון נכי צה"ל, ועוד 49 מיליון ש"ח בפרויקטים חינוכיים- מגן ועד אקדמיה, גני מצוינות, מכולות חוסן בבתי ספר בשדרות ואופקים, מכינות קדם צבאיות, מכללת ספיר, מרכזי הוראה מתקנת בעשרות בתי ספר ועוד" היא מסבירה. קרן פועלים בקהילה סייעה בטווח המידי לכל צרכי המלחמה החל מהצרכים הרפואיים, אספקת ציוד צבאי, רווחת המפונים, יתומים ואלמנות צה"ל, וסיוע למשפחות החטופים, כל זאת במקביל לפרויקטים בשני קווי העימות בצפון ובדרום.
מורן דאי, סמנכ"לית שיווק ודיגיטל בסמלת מספרת כי השנה החולפת הוכיחה שוב כי השלם גדול מסך חלקיו וכי כוחנו באחדותנו ולא רק בשדה הקרב. לדברי מורן, הערבות ההדדית בין עובדי ומנהלי סמלת, ההירתמות לסיוע ונתינת כתף תומכת, הן לעובדים שגוייסו למילואים והן לעובדים שהינם בני זוג שנותרו לנהל את משק הבית והתקשו למלא את תפקידם בחברה, הינם מעוררי התפעלות ונותנים השראה והרבה נקודות אור להמשך הדרך.
דנה בריל מנכ"לית ובעלים 'בריליאנט' אסטרטגיות צמיחה למגזר החרדי והדתי, מספרת כי מה שריגש אותה השנה במיוחד היה דווקא ההתעסקות בשידוכים. "אחד הדברים שלקחתי על עצמי זה שידוכים" היא מספרת עם חיוך. "במגזר הדתי לאומי עולם השידוכים נכנס להולד עם פרוץ המלחמה. הרוב המוחלט של הגברים מגויסים וקשרים בתהליכי התקדמות שנעצרו, הכניסו את התחום לקיפאון. מתוך רצון לסייע לבניית בתים חדשים לקחתי על עצמי לנסות לקדם כמה שיותר שידוכים" היא קובעת בנחרצות חיובית.