נמאס לי שסלביות הופכות את עורן כל דקה ורבע, נמאס לי שכל אחת ש'ראתה את האור' הולכת ומזמרת על זה כאילו היא גורו שמבינה משהו, נמאס לי שנשים מתעסקות כל דקה בחייהן במשקל שלהן ומפמפמות ששומן זה הסרטן החדש. איך אני אוהבת לקרוא ראיונות של סלביות חדשות ולא דקיקות שמספרות עד כמה הן שלמות ואוהבות את גופן הלא שדוף כי זה משרת אינטרס שלהן (קמפיין למשל), ואז הופ – הן הופכות לרזות והמנטרות משתנות.

עוד במדור של גאלה:

כן, כולן שגרירות של העצמה ומגוון, עד שהן מבינות שבשואו ביז הרדוד והשטחי קצת יותר קשה למישהי מלאה - ואז רצות לעשות דיאטה. אני אומרת, רוצה לרזות? תרזי, אבל בחייאת, תסתמי. כשאת הופכת את עורך את מוציאה את שאר הנשים שבאמת שלמות ואוהבות את הגוף שלהן שקרניות, וזה מרתיח אותי. כשאת הופכת את עורך את מצלקת, את אחראית ישירה לפגיעה פיזית ונפשית בנערות ונשים שמתמודדות עם משקלן.

יותר מזה, נמאס לי שכל אחת ש'ראתה את האור' ורזתה הופכת לגורו. נו באמת, גורו למה את, להחלפת עור? לחוסר עמוד שידרה? לניתוק נפשי? גורו למה? אה כן, גורו לדיאטה או בניסוח הנורא יפה 'גורו לבריאות'.

אמש התקיים שידורLIVE  של ליהיא גרינר, בוגרת האח הגדול, בקבוצת הפייסבוק הידועה "אמהות מבשלות ביחד" המונה 370 אלף חברות. כפי שכולם יודעים (כי זה נכתב בכל אתר 800 פעם), ליהיא עושה דיאטה ורזתה לא מעט בחודשים האחרונים אחרי לידת ביתה. כן כן, זו אותה בחורה שזכורה לכן מדיאטת הקרח בפריים טיים – כי דיאטה ובריאות זה היינו הך בכל מקרה. היא אף פתחה עמוד אינסטגרם שנועד להפצת הדיאטה ואורח החיים שאימצה, אך הספיקה לסגור אותו בשבועיים האחרונים.

ליהיא גרינר נתנה לדיאטה לעלות לה לראש

הבנו, רזית. צילום: מתוך עמוד האינסטגרם של ליהיא גרינר

במשך שעה שלמה הסבירה ליהיא לכ-1600 נשים שצפו בה בזמן אמת את הדיאטה שהיא עשתה, תוך כדי שהיא משחררת לאוויר העולם אימרות נחרצות כגון "אנשים שמנים לא יכולים לעשות ספורט. זה אסור. אני רזיתי 15 קילו לפני שהתחלתי לעשות ספורט. נגיד המקסימום שאת יכולה להיות זה 80 קילו, לא לא, 70 קילו גג, ואז את יכולה לעשות אחרת זה כבד מדי בשביל ספורט". ואני שואלת, WTF? אה נכון שכחתי, ספורט שייך לרזים. הרי אין נשים וגברים שמתעמלים בסוגי ספורט שונים והם גם שמנים.

בכל משפט שני בשידור הלייב של גרינר נאמרה המילה 'שמנה', בפנייה לצופות כמילת גנאי ובאינטונציה נגעלת. "את רזה? סבבה, תאכלי מוצרי חלב. אבל אם את שמנה? לא חלב!!!" היא נזפה והסבירה חד משמעית שכל מה שאת צריכה זה להיות רזה. לא, לא בריאה. לפחות בזה היא לא התבלבלה.

את רוצה לרזות כדי להיות יותר בריאה, או כדי להיות רזה?

מחקרים רבים מוכיחים כי בריאות אינה שווה רזון, ובואו נודה באמת, רוב האנשים שרוצים לרזות לא עושים זאת כי הם רוצים להיות בריאים – לא, כי הם רוצים להיות רזים. כי רזה זה מאושר, זה מוצלח, זה ראוי, זה יפה. שטפו לנו את המוח כחברה, ולכן התירוץ שמתעטפים בו הוא "הבריאות", אבל זו לא באמת המטרה.

איך אני יודעת? כי מדי שבוע אני פוגשת בהרצאות שלי עשרות נשים ונערות שמשתפות אותי ומסבירות לי שהן "נורא רוצות לרזות" אבל זה לא מצליח להן. כשאני שואלת למה, הן עונות לי שזה בגלל הבריאות. "את חולה?" אני שואלת, וב-99.5% מהמקרים מקבלת את התשובה 'לא'. בשיח קצר אנו מגיעות למסקנה שהן רוצות לרזות כי החברה אוהבת יותר אנשים רזים מאשר מלאים, כי אז אולי הן יאהבו את עצמן, כי אז אולי הן ירגישו מוצלחות. וזה משגע אותי! למה? למה אנשים לא עוצרים לחשוב ומבינים מה הם באמת צריכים בחיים? למה אנשים חושבים שדיאטה היא הפתרון לכל מכאוביהם? למה אנשים חושבים שהאושר יגיע כשהם יהיו רזים?

אין לי בעיה בכלל עם מי שבוחרת לעשות דיאטה. לא אוהבת משהו בגופך? תשני. תעשי דיאטה, ניתוח או מה שבא לך, אבל תעשי את זה מתוך אהבה וקבלה אמיתית של גופך ונפשך. אל תבזבזי את החיים להילחם בעצמך כי מישהו אמר לך שאת לא טובה כמו שאת. המישהו הזה ימצא בך פגמים גם כשתרזי – כדאי שתדעי ותזכרי את זה.

ליהיא גרינר

למה אנשים חושבים שהאושר יגיע כשהם יהיו רזים? צילום: מתוך האינסטגרם של גרינר

כמה אפשר לכתוב על זה וכמה אפשר לומר? עוד כמה שנים אנחנו והילדות שלנו נסבול משטר טרור אכזרי ורצחני כלפי המראה שלנו? כמה שנים עוד נשב ונקשיב ל"סלביות" שיסבירו לנו שהן רזות ונפלאות ואנחנו שמנות פח? ולא מותק, זה שאת רצית לרזות לא אומר שכולן חולמות על זה. אז שחררי אותנו ממנטרות מפגרות שדחסו לך לראש במשך שנים, כי במקום למצוא את עצמך ואת מה שנכון לך, במקום להתמקד בעשיית קריירה, הלכת והקדשת את חייך לעשיית דיאטה.

נכון, כמישהי שהיא שמנה כל חייה ועובדת בעולם האופנה, אני מודה – לשמנה יש יותר אתגרים. אבל האתגרים הם לא בפן הבריאותי, הם בפן החברתי. ובכל זאת, עם כל הכבוד, זה לא אומר שעכשיו כולנו צריכות להתחיל מרוץ של התאמתנו לתבנית האידיאל הצרה. אז כן, יש אתגרים, אז מה? החיים של רזות נטולי אתגרים? התשובה היא פשוט לא.

רזון הוא לא אושר, הוא לא חלום, הוא לא יעד נכסף שעל כולן לרוץ אליו. די לשטיפת המוח הנוראית הזו, ודי לחאפריות שמנצלות את הרשתות החברתיות כדי לבנות לעצמן עסק על ידי הרס נפשי של נערות ונשים – אסור לנו כחברה לתת לזה יד! אסור לנו כחברה לאפשר לכל כלומניקית להשתמש במילת התואר 'שמנה' כמילת גנאי או במילת התואר 'רזה' כמילת ניצחון.

ואתן שם מעבר למסך – כדאי שתבינו שעצות וכלים יש לקחת מאנשי מקצוע, לא מחאפרים. טיפים שנכונים לאחת יכולים להרוס ולהחריב את גופה של האחרת. חבל שליהיא לא חשבה על זה לפני שעשתה את שידור הלייב הזה, שהוסר מהעמוד ברגע שסיימה לשדר, ובצדק. טיפים נותנים מומחים שמבינים באמת בגוף האדם, במערכות הפנימיות, לא עוד 'גורו' שהכתירה את עצמה בלי שום קבלה או השכלה.