מה עושות שפיות, מסעדניות, בעלי אולמות אירועים, חקלאים, ספקים וספקיות בתחום האוכל במהלך הקורונה? אלו שפגשנו אתמול עסקו בנתינה למען נשים מוכות וילדיהן שנמצאות במקלט חדש. כשהנתונים על אלימות במשפחה וכלפי נשים עולים באופן מדאיג, פי שניים ואף פי שלושה מלפני מגפת הקורונה, יש מי שפותח את הלב, תורם ממרצו, מזמנו, מכספו ומכישרונו. במהלך שמונה השבועות האחרונים, לאור הקורונה שעצרה את עולם הקולינריה והפסדי ענק של כל אחד מהמתנדבים, חלקם בישלו כדי להאכיל בתרומה את הצוותים בבתי החולים (לעיתים עם "אמץ רופא" ובהמשך דרך הקשרים שנוצרו). כשכל זה ייגמר, הבטיחו לעצמם, ייפגשו לבשל ביחד בעקבות הקשרים הווירטואליים החמים שנוצרו ביניהם. וכך קרה.

כתבה בטלוויזיה הובילה לחיבור עם רבקה נוימן, מנהלת האגף לקידום מעמד האישה בויצ"ו, ועם אורה כורזים, יו"ר ויצ"ו ישראל. אורה מסבירה שלאחרונה נפתח מקלט נשים מוכות חדש, אחרי 15 שנה שלא נפתח בארץ מקלט. הזמנים הקשוחים שבהם אנחנו נמצאים הפכו את הבידוד והסגר בבית לגיהינום עלי אדמות עבור נשים שגם בשגרה סובלות מאלימות. עכשיו הכל התעצם. היעדר המסגרות, דילול התחבורה הציבורים והריחוק החברתי גם מונע מחלק מהן לפנות לעזרה. "יש עלייה דרמטית במספר התלונות במשטרה על אלימות נגד נשים ועל אלימות במשפחה", אומרת כורזים, "במשטרה מדווחים על עלייה של כ-20% בתלונות, ואילו בקו לנשים ובקו לגברים בוויצ"ו ושל משרד הרווחה, 118, יש עלייה של פי שניים ואף פי שלושה בפניות הטלפוניות. זו תקופה של רגרסיה ואני מקבלת באופן שוטף פניות מנשים שלא יכולות לצאת מהבית המתעלל שלהן או לפתוח במהלכים של עזיבה".

ביום ראשון שעבר נפתח מקלט חירום במרכז הארץ, יוזמה של ויצ"ו ומשרד הרווחה, והוא ה-15 במספר בארץ. "המקלט התמלא במהירות שיא ויש עוד נשים שמתדפקות על הדלת".

אורה כורזים יור ויצו ישראל והשף שי פיירמן צילום יעקב בלומנטל

אורה כורזים יור ויצו ישראל והשף שי פיירמן צילום יעקב בלומנטל

ללמד לדוג אבל בינתיים לתת דג

לנשים ולילדים שעזבו את ביתם בחטף, לעיתים ללא כלום מלבד הבגדים שעל גופם, חסרים הרבה דברים. לצד הטיפול הנפשי והרגשי והליווי שמעניקים להן, התפיסה של ארגוני הנשים היא "ללמד לדוג ולא רק לתת דג". המטרה היא להכשיר אותן לחיים עצמאיים, לעיתים רחוק מעיר המוצא שלהם, שמהווה עבורן סכנה, למצוא עבודה וחיי קהילה חלופיים וכל זה תוך שיקום אישי מורכב.

בינתיים, עד שתהליך השיקום יקרום עור וגידים, התקבצו הבשלנים הנמרצים כדי לתת דג. ולא רק דג אלא סעודה שלמה מגוונת, צבעונית ומוקפדת שתשמח את השוהים במקלט החירום החדש. את החיבורים עשו השפית דפי קרמר, בעלת קייטרינג המארחת לסעודות גם בביתה, ואודליה ברבי, שביום-יום היא מומחית אינסטגרם ותוכן שיודעת להניע אנשים לעשייה. הם פנו לוויצ"ו, קיבלו את הנתונים וגייסו את איילת זהבי, בעלת מסעדת הלוחשת לסירים בקיבוץ עינת, הילה ישעיהו אחותה התאומה וצוות המטבח שלהן; שף תומר חווה; שף מוזנא בשארה ממאסטר שף; אדיר נחמיאס מ"בית - חלל אירועים אורבני"; שי פיירמן - השגריר של עונות ישראל, חברה לגידול והפצת תוצרת חקלאית טרייה ועוד. את חומרי הגלם הטריים והמשובחים, בהם בשר, עופות, פסטה טרייה, עוגות, מאפים, תבשילים וסלטים תרמו הבשלנים מכיסם עם חיזוק של מסיק מגל, גבינות משק יעקבס ו'ירוקים' של עונות ישראל.

השפים בפעולה, צילום יעקב בלומנטל

השפים בפעולה, צילום יעקב בלומנטל

כולם הגיעו למטבח המקצועי של איילת, שהשביתה לטובת העניין את המסעדה שלה, הפשילו שרוולים והתחילו לעבוד על התקנת מעדנים עסיסיים. "התגובות היו שמחה גדולה. כולם רצו אליי לשער", מספרת כורזים שהביאה את התוצרת בעצמה, בשל החשאיות של מיקום המקלט, ואף עזרה במהלך הבישולים. האווירה לאורך כל היום הייתה מדהימה, כולן וכולם שמחו להעניק והשקיעו בחומרי הגלם ובעשייה כאילו מדובר במסעדה מכוכבת בכוכבי מישלן. פסטה טרייה נמתחה ויובשה, בשר בקר מתובל נעטף בבצק שמרים ונכנס לאפייה בתנור, עוף הוקפץ עם ירקות ואננס, דגי בורי נצלו עם ירקות ועשבי תבלין, עוגות תפוזים נאפו בזו אחר זו, קציצות התבשלו לאיטן ברוטב סמיך ועוד מנות יצאו תחת ידן וידם של הבשלנים.

הארוחה שהכינו לנשות המקלט צילום נימרוד כהן

הארוחה שהכינו לנשות המקלט צילום נימרוד כהן

"חשוב שהן יהיו מוגנות כלכלית גם אחרי שייצאו מהמקלט לחיים שבחוץ, אנחנו עוסקים יום וליל בגיוס משאבים ליום שאחרי שיעזבו את פתח המקלט"  אומרת כורזים. "הן צריכות להשתלב שוב בשוק העבודה ואנחנו מנסות למצוא מסגרות שיהיו עבורן קורת גג וגם מקור פרנסה מכבד למשל בחוות, בקיבוצים, בתעשיית החקלאות, הצימרים ועוד. כך הן גם יוכלו להשתלב בחזרה בקהילה. הדבר האחרון שאנחנו רוצות שיקרה הוא שבעקבות מצוקה כלכלית – האישה המוכה תחזור לבעל המכה. הרעיון הוא לתת כלים להתמודד עם החיים. כאן אני קוראת לארגונים ולמסגרות שיכולות להעניק לנשים האלו עבודה ליצור איתנו קשר ובמקביל גם למי שרוצה לתרום כסף וציוד חשוב למשל רהיטים לילדים, ציוד לבית הספר, סלי מזון לחג ומה שתראו לנכון"

**

מי שרוצה לתרום ולהתנדב בכל פורמט מוזמן ליצור קשר במייל orak@wizo.org

מי שחשה או חש במצוקה יכולה לפנות במגוון דרכים בהן פנייה שקטה:

קו הסיוע של משרד הרווחה – 118; יש אפשרות לפנייה שקטה למוקד באמצעות הודעת טקסט, שנועדה לאפשר דיווח במקרים של מחסור בפרטיות עקב ההסתגרות בבתים, מספיקים פרטים בסיסיים כמו מיקום ויגיעו אליה לסיוע.

קו סיוע לנשים של ויצו – 03-6923791

קו סיוע לגברים – 1-800-39-39-04

קו סיוע לנשים שחיות בזוגיות אלימה של ל.א לאלימות 6724*- 24/7, מענה בכל השפות. אנונימיות מובטחת

#לאמשאיריםאףאחתלבד