ביום רביעי הקרוב ייערך אירוע של האו"ם שמטרתו לקדם את המאבק באלימות נגד נשים. במהלך האירוע צפוי להתקיים פורום מיוחד לזכרה של מיכל סלה ז"ל במסגרתו יוצגו פתרונות טכנולוגים שנועדו לזהות אלימות כלפי נשים ולמנוע, בתקווה, את הרצח הבא. רגע לפני האירוע החשוב התראיינה לילי בן עמי יו"ר הפורום, במהלך כנס 'יוזמות משנות מציאות' של און לייף ובנק הפועלים, ודיברה על הכוח שמניע אותה ועל המרוץ שהתחיל מהרגע שאחותה מיכל ז"ל נרצחה. 

לפני כשנה וחצי מיכל אחותך נרצחה ב11 דקירות סכין ע"י בן הזוג שלה כשבתה הקטנה הייתה לצידה, ואת שהיית פעילה פמיניסטית ואשת חינוך ופעילה פוליטית וחברתית, הפכת ביום אחד להיות מובילה של אג'נדה שאולי נגעה לחייך עד אז, אבל היום הרבה יותר. כמה זמן חלף מהרגע שהבנת והפנמת את מה שקרה, עד לרגע שבו הבנת שצריך לקום ולעשות מעשה? 

"אני באמת פעילה הרבה שנים בזירה הפמיניסטית ובזירה של ארגוני הנשים ובעצמי הרמתי הרבה מאבקים בתחום אבל מעולם לא עסקתי בנושא של חיי אדם, ולא נגעתי בנושאים האלה בצורה העמוקה של הכאב העצום הזה של אלימות כלפי נשים. התעסקתי בעיקר בנושאים של העסקה הוגנת וייצוג הולם של נשים, פערי השכר וגם חינוך ומגדר. מיכל זו אחותי הקטנה, היא צעירה ממני ב- 8 שנים, והרצח שלה היה עבורי בלתי נתפס. עד היום אני מתעוררת בבוקר ואני אומרת 'לא יכול להיות שזה קרה לי, שזה קרה לנו, למשפחה, שזה קרה למיכל'. זה תסריט שאת לא מדמיינת בשום צורה ובשום שלב. את יכולה לדמיין אולי שמישהו מהמשפחה ייפול בצבא או שיהיה פיגוע או תאונת דרכים או מחלה, אבל דבר כזה לא עולה על דעתך וזה הציף אצלי כל כך הרבה שאלות. במשך שנים הייתי מסיימת את ההרצאות שלי עם ציטוט של מהטמה גנדי 'תהיי השינוי שאת רוצה לראות בעולם', ואז אחותי נרצחה, והשינוי שאני רוצה לראות בעולם זה אפס נרצחות בשנה. אני רוצה שהבת של מיכל תגדל בעולם שבו היא תהיה בטוחה, גם מחוץ לבית שלה, אבל גם בתוך הבית שלה. המחשבה על זה שכל הדבר הזה קרה לאחותי בתוך הבית שלה, היא חזרה הביתה באותו ערב אחרי מפגש איתי ובטח נעלה את הדלת, כי זה היה חצות, ולבשה פיג'מה והניקה את הבת שלה בת ה- 8 חודשים ואז זה קרה. הדקירה הראשונה הייתה ליד העריסה. המחשבה שדבר כזה יכול לקרות לך בתוך הבית שלך במקום שאמור להיות הכי מוגן מצד האדם שאמור להיות הראשון שדואג לביטחונך היא מחשבה בלתי נתפסת, היא גרמה לי לחשוב 'מה עשינו לא נכון?' איך יכול להיות שאני, בן אדם עם מעורבות ומודעות חברתית, לא ראיתי כלום, איך זה קרה לאחות שלי? וזה מה שהוביל אותי להקים את פורום מיכל סלה. למנוע אלימות כלפי נשים".

מיכל סלה ז"ל. צילום באדיבות המשפחה

מיכל סלה ז"ל. צילום באדיבות המשפחה

והפורום הזה עובד וחושב בצורה טיפה שונה מהרבה ארגוני נשים או לובים חברתיים. רוב הרעיונות שלכם מאד פרו-אקטיביים, לא להעלות למודעות אלא להביא כלים ממשיים. 

"אנחנו עושות חדשנות וטכנולוגיה להצלת חיים של נשים בשבי האלימות. בעצם אחרי שמיכל נרצחה אני מיפיתי את התחום, ישבתי חצי שנה עם מומחים עד שהקמתי את הפורום. כשהתחלתי את המסע הזה נפגשתי עם שרים, נפגשתי עם מומחי אלימות במשפחה, נפגשתי עם הרבה מאוד נשים שעדיין נמצאות שם, ואני עדיין כל יום מדברת עם נשים כאלה, והתמונה שגיליתי הייתה מאד קשה. אני מאשימה את כולנו, את יודעת, כל מי שעסקו בנושא הזה, גם הפמיניסטיות, גם ארגוני הנשים, גם המדינה והרווחה, בטיפול הלקוי, כי למרות שמדובר בסכנת חיים כל ההתמודדות היא רק אחרי האלימות, בין אם זה מקלטים ובין אם זה קווי חירום, או סיוע משפטי. כל הדברים האלה מצילי חיים אבל הכל בא אחרי. במקרה של מיכל לא הייתה אלימות פיזית קודמת גם לפי הפרקליטות והמשטרה, ולמעשה אצל כמחצית מהנרצחות לא הייתה אלימות פיזית קודמת. לכן אנחנו אומרות 'בואו נמנע את האלימות ואת הרצח לפני שהם קורים', בואו נלמד לזהות את תמרורי האזהרה. ואנחנו עושות את זה באמצעות טכנולוגיה, אנחנו לוקחות את תמרורי האזהרה ואנחנו משתמשות בטכנולוגיות כדי לתרגם לציבור את תמרורי האזהרה, כמו שמוביליי עושה ברכבים, אם להקביל את זה".

בעצם פנית לקבוצה עצומה של מתכנתים, אנשי שב"כ, אנשי אבטחה, אנשי ביטחון, נשות סייבר. זה היה האקתון שנערך ממש לפני שנה, ואת אמרת בואו נחשוב ביחד. אחד הדברים הראשונים שהוצאתם היה שאלון מודעות, קוראים לו היי ריסק, והוא כל כך פשוט, שלא ברור איך לא היה כמותו קודם.

"היי ריסק נולד ממקום מאד כואב. מיכל הייתה איתי שעה וחצי לפני הרצח ואני יודעת בוודאות שהיא לא ידעה שהיא בסכנת חיים. במהלך חקירת הרצח שלה, שוטרת בכירה מאוד אמרה לי שאם מיכל הייתה מגיעה למשטרה היו עושים לה שאלון, ואז היא הייתה יודעת שהיא בסכנת חיים והיו אפילו מפנים אותה למקלט. שאלתי את השוטרת 'מה? גם ללא אלימות פיזית היא הייתה יודעת שהיא בסכנת חיים?' והיא ענתה 'כן, יש לנו כלי מובהק שהיה עוזר למיכל להבין את זה'. הרעיון שאישה תוכל לדעת אם היא בסכנה באמצעות שאלון של 'בחני את עצמך' ברשת הוא מדהים אבל בדקתי עם אותה שוטרת והשאלון הזה לצערי לא מופיע באינטרנט. מיכל חיפשה בגוגל 'קנאה בזוגיות' כי היא סבלה מהקנאה שלו,  תדמיינו שאישה כותבת 'קנאה בזוגיות' ועולה לה בגוגל תוצאה של 'אם את חווה קנאה בזוגיות לחצי פה', והיא לוחצת, ממלאת שאלון ומגלה אם היא בסכנה. את הדבר הזה שעכשיו סיפרתי לכם אמרתי לאיריס פלורנטין סמנכ"ל במשרד הרווחה ויושבת ראש הוועדה הבין משרדית, והיא אמרה לי 'לילי אני לוקחת את זה, זה הפרויקט הראשון המשותף שלנו'. וככה זה היה, ככה נולד שאלון היי ריסק".

כמה אנשים עובדים בארגון הזה? מה סדר היום שלך? איך הדבר הזה מתנהל?

"הפורום באמת גדל בצורה מהירה מאד וגם הצוות שלנו, יש לנו 117 מתנדבות בפורום בעלות תפקידים. אני יו"ר הפורום, אני מנהלת אותו בהתנדבות 100% משרה. שמתי את רוב העיסוקים שלי בצד והתפטרתי מכל מני תפקידים שעשיתי לפני הרצח. יש לנו היום שלוש עובדות, אנחנו לקראת העסקה של ארבע עובדות נוספות. יש לנו 16 פרויקטים, יש לנו שיתוף פעולה עם תוכנית הצינור, יש לנו את האירוע באו"ם שאנחנו עומדות להרים עם מדינת ישראל, אירוע רשמי של המדינה עם פורום מיכל סלה וזה הולך להיות משהו מדהים".

מה לגבי האקתון נוסף?

"אנחנו נערכות כבר עכשיו להאקתון הבא שלנו שיהיה עם ענקיות הטכנולוגיה. אנחנו מאד גאות על זה כי זה חלק מהמהפכה, אפילו נהיה האשטג כזה #יהי זכרה מהפכה. זה להכניס שחקנים חדשים למגרש, שיח אינטר-דיסציפלינרי, סולידריות, להבין שהדבר הזה הוא של כולנו ובואו נכניס שחקנים חדשים למגרש, בין אם זה אנשי ביטחון, אנשי הייטק, מומחים של קריאייטיב, אני רוצה את כולם במגרש. אני רוצה את טובי המוחות עד שיצא עשן כי אנחנו יכולים לעשות את זה, אפשר לנצח את התופעה הזאת. כי יש דפוס וכשיש דפוס אפשר לעצור אותו, אפשר למנוע את האלימות לפני שהיא קורית. כל הסיפור של התחום הזה הוא שהוא מוזנח, וכל הפתרונות הם אותם פתרונות מלפני 50 שנה, ולעזאזל, אנחנו ב- 2021, עולם ההייטק והעולם הביטחוני יודעים מזמן לנבא התנהגות, אז למה שלא ננבא התנהגות אלימה ונציל נשים ילדות וילדים בתוך ביתן?. אם אנחנו יודעים היום שרגע הפרידה זה הרגע הכי מסוכן בו יש אובססיביות בזוגיות, איך זה שאני לא ידעתי את זה לפני שנה וחצי, ואיך זה שמיכל לא ידעה את זה? איך ייתכן שלא כל אחת ואחד יודעים את זה כמו שאנחנו יודעים לשים קרם הגנה כשאנחנו יוצאות החוצה, כמו שאנחנו יודעות לשים מסכה בגלל הקורונה. זה צריך להיות ידוע בעולם, וכן צריך גם טכנולוגיה וחדשנות כדי להציל חיים, פשוט כי זה אפשרי".

יש איזה שהוא רגע בשנה וחצי האחרונות שעצרת ואמרת לעצמך הנה, זאת נקודה שאני יכולה להגיד הנה קפצתי מדרגה, זה ניצחון, זוכרת אחד או שניים כאלה? 

"זו שאלה גדולה כי גם תוך כדי המסע הזה אני מרגישה את מיכל, את אחותי וזה קצת כמו להיות שני אנשים באדם אחד. פונים אליי גם המון אנשים שאהבו אותה ואומרים לי 'לילי, מיכל הצילה את החיים שלי, היא הייתה שם בשבילי, תגידי מה לעשות ואני עושה הכל'. זאת אומרת, התמיכה הזאת והאהבה הזאת היא בעצם של מיכל, זה מין כוח על שאני לפעמים מרגישה. בהתחלה, כשרק הקמנו את הפורום ממש בחודש הראשון, אמרתי בוא נרים את האירוע שלנו עם רובי ריבלין נשיא המדינה. זה היה בתחילת הקורונה, סביב מרץ, ובמאי הרמנו את האירוע והוא פשוט הסכים, ואני רק אזכיר שהנשיא הוא אוכלוסייה בסיכון. ומי שהיה השר לביטחון פנים אז, גלעד ארדן, אמר לנו 'כן', ושר הרווחה הנכנס איציק שמולי אמר לנו 'כן', ושר המדע והטכנולוגיה יזהר שי אמר 'כן', את מרגישה שאת אומרת 'ואוו יש פה משהו שאין מישהו שיכול להגיד לי לא, אין מישהו שיכול להגיד לפורום לא'. עכשיו אנחנו בשיתוף פעולה עם שריל סנדברג (הסמנכ"לית של פייסבוק א.א.)".

איך זה קרה?

"יש לי את הספרים שלה, אני מלמדת עליה שנים, ושריל סנדברג בעצמה כתבה לי וכתבה עליי ועל אחותי ועל הפורום בפייסבוק ובאינסטגרם שלה. זה היה רגע שאמרתי 'ואוו אם אנחנו הגענו לשריל סנדברג והיא מתייחסת אלינו ורוצה גם לשתף איתנו פעולה, אז אנחנו עושות פה משהו נכון'".

This Monday should have been Michal Sela’s 33rd birthday. An outgoing young Israeli woman from a close-knit family, with...

פורסם על ידי ‏‎Sheryl Sandberg‎‏ ב- יום שלישי, 19 במאי 2020

זה נראה שאת לא נחה ואין מקום שאת לא תגיעי אליו. מה הדרייב? זה מיכל? זה בשבילה?

"יש משהו מרפא בעשייה הציבורית הזאת. כשזה קרה אמרתי 'אני רוצה קודם כל שלא ישכחו אותה'. כשאת מאבדת אדם את רוצה שהנוכחות שלו תישאר, אז כשיש את התמונה של מיכל כמו שאתן רואות בלוגו ושהפורום נושא את שמה, זה משאיר את הנוכחות שלה כאן, קרוב אליי. דבר נוסף, רציתי שמיכל סלה תהיה מזוהה עם הצלת חיים, לא עם רצח, לא עם אלימות במשפחה. כשמיכל נרצחה אני גם הייתי אחראית לתכנן את כל מה שקשור לקבורה שלה ואני גם זיהיתי את הגופה והכל. וכשתכננתי את הקבר בהתחלה תכננתי אותו כמעין מצבה שבורה שיש עץ שצומח מהצד, חשבתי שזה יפהפה, שיש שבר ובאמצע עץ צומח, אז הראיתי את זה לכמה חברות והן אמרו לי 'לילי, אם את עושה מצבה כזאת את מנציחה את הכאב שלך, את השבר. מיכל הייתה בן אדם שמח וצבעוני, היא הייתה בן אדם מאושר'. גם החברה של מיכל אמרה לי 'לילי, אולי הסוף של מיכל היה שחור, אבל כל החיים היא הייתה צבעים והיא הייתה שמחה', אז אמרתי לה 'את צודקת', ולקחתי את הטיוטה הזאת וזרקתי לפח. לקחתי נייר וציירתי פרפר, והקבר של מיכל זה פרפר, כי זה מה שהיא הייתה, ואם אנחנו הולכות לקבר, אנחנו שרות ואנחנו שמחות וזה מה שמיכל הייתה רוצה לעולם הזה. מיכל הייתה בן אדם שהקדיש את החיים שלו לעזרה לאוכלוסיות מוחלשות, לעזרה לזולת, היא שימחה אנשים וראתה גם את האוכלוסיות שאף אחד לא רואה אותם, ואנחנו לוקחות את הקרן אור הזאת שנשברה ואנחנו פשוט משכפלות אותה באלפים, זה מה שפורום מיכל סלה עושה וזו השליחות שאני מרגישה שהחיבור בין מיכל לביני עושה".

יכול להיות שבעוד חמש שנים תגידי זהו, הצלחתי, אני יכולה להתקדם לדבר הבא?

"תראי, כתבתי ככה את המסמכים של פורום מיכל סלה אז אני מאמינה שתוך שלוש שנים את תגידי פעם הייתה תופעה של רצח נשים, פעם הייתה תופעה של אלימות כלפי נשים, כמו שאנחנו אומרות את זה על הרבה דברים אחרים, למשל הטרדה מינית במקום עבודה, פעם זה היה ממש שכיח, היום זה עדיין קיים אבל ממש לא מקובל. אני מאמינה שבעוד שלוש שנים אנחנו נגיע למקום הזה שזה כבר לא יהיה מקובל כמו שזה היום וגם שיהיה #metoo של התחום הזה, שתהיה יציאה מהארון של הקורבנות.

ישראל היא מעצמה עולמית ללוחמה בטרור נקודה. אני מאמינה שתוך חמש שנים, אולי פחות, נוכל למצב את מדינת ישראל כמעצמה עולמית ללוחמה בטרור בתוך הבית. הרעיון הוא לקחת את הידע והעוצמה הזאת של מדינת ישראל, להעביר אותו לתחום של האלימות במשפחה ולעשות אותו ברמה העולמית. זה שאנחנו נציג את הטכנולוגיות שאנחנו מפתחות בפורום מיכל סלה באו"ם, העובדה שיש לנו עשרה סטארט אפים שאנחנו מלוות, זה גאווה עולמית ואני מצפה ממנהיגי וממנהיגות מדינת ישראל להצטרף אלינו ולהשקיע משאבים. גם ברמה הארגונית, לא ייתכן שהתחום הזה יהיה מפוזר בין שישה משרדי ממשלה שונים. אני רוצה הכול במשרד אחד עם תקציבים, עם סמכויות, שאנחנו נוביל מהפכה שתגיע לכל העולם. זה באמת אפשרי, יש פה את הידע, יש פה את המוחות, יש פה את היכולות וזו המטרה שלי. אני מאמינה שזה ייקח כמה שנים, אבל אנחנו בדרך הנכונה לשם".

מיכל סלה ז"ל ולילי בן עמי

מיכל סלה ז"ל ולילי בן עמי

אני אסיים בשאלה קטנה. האם יש משהו שאנחנו יכולות לעשות בשבילך, מה את צריכה? במה כל אחת מאיתנו יכולות לעזור לך?

"איזו שאלה ענקית. קודם כל, אימא שלי אומרת אחד ועוד אחד זה לא שניים, זה מיליון והכוח שלנו ביחד הוא באמת עוצמתי. אני רוצה לבקש מכן לדבר על זה, שרצח נשים או אלימות כלפי נשים הם לא גזירת גורל. אני רוצה שתכירו את זה לאחרות ולאחרים, גברים ובנים צריכים להיות חלק מהשיח הזה לא פחות מנשים וילדות, להכיר את תמרורי האזהרה בזוגיות, להכיר תמרורי אזהרה גם בזוגיות שהיא לא אלימה פיזית ולדעת אותם כדי שנוכל להגן על עצמנו, שנוכל לעזור לחברה. אני רוצה לבקש מכולם להתערב, לדחוף את האף, להקשיב לאינטואיציה שלנו. אם בתחושת בטן משהו מציק לי לגבי בן הזוג של החברה שלי או לגבי הבן זוג שלי, אז לשתף ולדבר. תזכרו שהפחד, השתיקה והבושה מחזקים את הרוע. בכל דיון בבית המשפט הסנגור של אלירן מלול הרוצח של מיכל מתקומם על זה ש'לילי בן עמי מפרסמת פוסטים ומתראיינת בתקשורת'. כשאנחנו שותקות, כשאנחנו מתביישות, כשאנחנו מפחדות, כל האלירנים מלולים האלה מאוד שמחים והם אומרים לכם תודה רבה שאתן שותקות ומתביישות. אז תשתפו, כי הערפדים האלה הם מתכווצים באור, בואו נוציא אותם לאור, בואו נשתף. בואו נעשה את זה ביחד, ביחד אנחנו יכולות לעשות את הmetoo של האלימות כלפי נשים".

תמרורי האזהרה פורום מיכל סלה