הטרגדיה האיומה שחוותה לירון דרור, החרידה מדינה שלמה לפני שלושה חודשים. באותה עת הוגש בבית המשפט כתב אישום שתיאר את מסע הרצח שערך ברק בן עמי, בעלה לשעבר. על פי כתב האישום בן עמי ניסה לרצוח את לירון ושתי בנותיהן המשותפות. הוא דקר את שלושתן בצוואר ובחזה באכזריות בעזרת סכין. לירון ובתה הבכורה הצליחו לשרוד את התופת, גוני התינוקת לא. גוני נרצחה בידי אביה כשהיא בת 10 חודשים בלבד.

למעשה האירוע המחריד קרה לפני כמעט שנתיים, בבוקר חג פורים ה-6 במרץ 2020. אך כמו בכל סיפור בישראל, החזיק מעמד בכותרות מספר ימים עד לסיפור הבא. הסיפור חזר למודעות אחרי שדרור חשפה בראיון נוגע ללב בחדשות סוף השבוע עם דנה ויס עד כמה התקיפה הזו הרסה את חייה ואת הקשיים היומיומיים לשרוד גם כלכלית וגם נפשית כשכל מעייניה נתונים כבר למעלה משנה לבת הבכורה ולטיפול בה. יעל ורד, מי שעומדת בראש המיזם "הבושה עוברת צד" עליו זכתה ממש לאחרונה בתואר 'מיס fix the יוניברס' הרימה את הכפפה והעלאתה במהירות בכל רחבי הארץ קמפיין לגיוס כספים עבור לירון דרור וביתה. על השלטים התנוססה תמונתה של גוני ז"ל והאזרחים המזועזעים התגייסו בהמוניהם לסייע. במהלך הקמפיין גויסו מעל 300 אלף שקלים. עכשיו, שלושה חודשים אחרי, ובשעה שקמפיין נוסף של 'הבושה עוברת צד' באוויר לטובת קמפיינים עתידיים ותמיכה בנפגעות ( המיזם כולו נשען על תמיכה של הציבור א.פ)  שבנו לשוחח עם דרור.

 

לירון דרור וגוני ז"ל. צילום באדיבות המצולמת

לירון, מה שלומך בימים אלו

"מותשת, אתמול התקיים דיון הטיעונים לעונש. זה היה מעמד קשה מאוד שבו דיברתי לשופטים בפעם הראשונה. הנאשם נתן הצגה שלמה, אבל אני לא חושבת שמישהו קנה אותה".

את ובתך הצלחתן לחזור לשגרת חיים רגילה?

"כבר אין לנו שגרה רגילה, הכל התהפך. מעבר לכך, המשפט טרם הסתיים. בהסדר שהוסכם בין הצדדים הוחלט על מאסר עולם פלוס 20 שנה במצטבר, אבל נותרו שני נושאים במחלוקת. הראשון הוא גובה הפיצויים. השני הוא תוספת סעיף בשם 'רצח חריג בחומרתו', שמעלה את עונש המינימום מ-30 ל-40 שנה ומאפשר לקצוב עונש רק לאחר 15 שנים במקום שבע שנים. ההבדל הזה משמעותי לעתיד של בתי ושלי, כי בשלב מסוים השב"ס יתיר לו לצאת לחופשות".

כיצד השפיע עליך קמפיין "הבושה עוברת צד"?

"גיסתי נטע פנתה ליעל ורד כשניסינו להזמין כמה שיותר אנשים שיתמכו בי בדיון שבו נקראתי לתת עדות. בעיקר היה לי חשוב שאנשים יזכרו את גוני, כמה שהייתה קטנה ומתוקה אך נרצחה בייסורים. חשיפת התמונה של גוני ז"ל הייתה סוג של הקלה עבורי. הסיפור היה על אש נמוכה למשך זמן רב בגלל צו איסור פרסום והקורונה. העובדה שאנשים מזהים וזוכרים את גוני ומדברים עליה, נותנת תחושה שיש עוד אנשים שנושאים אתי בנטל. עכשיו, כשהסיפור בחוץ, קל לנו יותר להתנהל ביומיום".

כיצד הרגשת כשראית את תמונתה של גוני מתנוססת על שלט ענק באיילון?

"לחשוף את התמונה של התינוקת שלי הרגיש כמו הדבר הכי אינטימי שיש. גם בלילה לפני שהשלטים עלו הייתי עם יעל ורד בטלפון עד השעות הקטנות של הלילה. וידאנו שהכל מאושר משפטית אבל מעל לכל – היו לי הרבה חששות שהיה צריך להרגיע. אבל כשהשלטים עלו, פתאום היה לי ברור שעשינו את הדבר הכי מדהים ונכון".

לתמיכה בקמפיין הבושה עוברת צד כנסו ללינק הבא

את ממשיכה להנציח את גוני ז"ל?

"אני עובדת על מספר פרויקטים להנצחת שמה: גן שעשועים, שיר, ספר ילדים. עמותת
'תינוקות של החיים' הקדישה לגוני את חודש אוקטובר. אם יש רעיונות נוספים, מוזמנים לפנות אליי".

בראיונות קודמים סיפרת שהאירוע החל בוויכוח קולני סביב תחפושת פורים של הבת הבכורה וכלים שהשארת בכיור. אולם ציינת שהיו תמרורי אזהרה עוד קודם. מה המסר שלך לקוראות?

"לדעתי הסטטיסטיקה לגבי אלימות כלפי נשים גבוהה יותר ממה שנאמר. כשסיפרתי שהוא שפך עליי סודה, נשים רבות כתבו לי שהן זיהו את עצמן בסיטואציה וירד להן האסימון. אם אתן מזהות את סימני האזהרה או בתרשים מעגל האלימות – חובה לפנות לעזרה. אל תעשו את זה לבד. פנו לייעוץ מקצועי אצל מי שיש לו רקע בנושא אלימות במשפחה. עד שהחוקים לא ישתנו, אישה שנפגעת צריכה לעבור דרך ארוכה וקשה. אסור לנו לשתוק."

הראיון לחדשות סוף השבוע עם דנה ויס:

תמרורי האזהרה שניסחו פורום מיכל סלה