הורים טובים רוצים הילדים שלהם לא הסתבכו בצרות, יצליחו בלימודים ויגיעו לגדולות בבגרותם. ובעוד אין מתכון קבוע עבור גידול ילדים מוצלחים, ריכז אתר independent שורה של מחקרים בפסיכולוגיה המצביעים על קומץ של גורמים מנבאי הצלחה. באופן לא מפתיע, חלק גדול מהרשימה מסתכם בהורים. מסתבר שישנם מכנים משותפים רבים בחינוך שהעניקו הורים לילדים שהצליחו בבגרותם. הנה 12 מהם:

1.      הם גורמים לילדים שלהם לבצע מטלות

"אם הילדים לא עושים את הכלים, זה אומר שמישהו אחר עושה את זה בשבילם," מסבירה במהלך הרצאת TED ג'ולי לייטקוט-היימס, לשעבר דיקנית תלמידי שנה א' באוניברסיטת סטנפורד ומחברת הספר "איך לגדל מבוגר", "וכך הם פטורים לא רק מהעבודה עצמה אלא מהלמידה כי העבודה צריכה להיעשות וכי כל אחד מאתנו חייב לתרום למען שיפור המצב הקיים".

לייטקוט-היימס מאמינה שילדים שיחונכו לבצע את המוטל עליהם יגדלו להיות עובדים שמשתפים פעולה עם עמיתיהם לעבודה, אמפאתיים יותר כי הם יודעים ממקור ראשון איך נראה מאבק ומסוגלים להתמודד באופן עצמאי עם משימות.

היא מבססת זה על The Harvard Grant Study (מחקר אורך בבית הספר לרפואה בהרווארדהבוחן התפתחות מבוגריםמבחינה פיזית ונפשית. מדובר במחקר שמתבצע כבר 75 שנים על 268 תלמידי כיתות י' והוא ממשיך עד עצם היום הזה. זהו המחקר הארוך ביותר שנעשה אי פעם בנושא).

"כשגורמים לילדים לילדים לבצע מטלות - לזרוק את הזבל שלהם, לעשות את הכביסה שלהם - הם מבינים שהם צריכים לעשות את העבודה של החיים כדי להיות חלק מהחיים", היא אומרת.

2.      הם מלמדים את הילדים שלהם מיומנויות חברתיות

חוקרים מאוניברסיטת פנסילבניה ומאוניברסיטת דיוק עקבו אחרי יותר מ -700 ילדים מכל רחבי ארה"ב מגיל הגן עד גיל 25 ומצאו מתאם משמעותי בין הכישורים החברתיים שלהם כילדי גן להצלחה שלהם כבוגרים שני עשורים מאוחר יותר.

מחקר 20 השנים הזה הראה כי לילדים עם יכולות חברתיות גבוהות שהצליחו לשתף פעולה עם ילדים אחרים, לעזור להם, להבין את רגשותיהם ולפתור בעיות בכוחות עצמם, יש סיכוי גבוה בהרבה לסיים תואר אקדמי ולהתקבל לעבודה במשרה מלאה לפני גיל 25 בהשוואה לאלו עם כישורים חברתיים מוגבלים. לאחרונים נמצא סיכוי גבוה יותר להיעצר, לשתות אלכוהול בצורה מוגזמת, ולהזדקק בבגרותם לסיוע מכספי המדינה.

"מחקר זה מראה כי לעזור לילדים לפתח מיומנויות חברתיות ורגשיות הוא אחד הדברים החשובים ביותר שאנחנו יכולים לעשות כדי להכין אותם לחיים ולהעניק להם עתיד בריא", אמר כריסטין שוברט, מנהל התוכניות של קרן רוברט ווד ג'ונסון, שמימן את המחקר המדובר.

3.      יש להם ציפיות גבוהות

מחקר שבוצע על ידי פרופ' ניל חלפון ועמיתיו באוניברסיטת קליפורניה ובחן 6,600 ילדים שנולדו בשנת 2001, מצא כי לציפיות של הורים מילדיהם יש השפעה עצומה על ההישגים שלהם.

"הורים שראו לימודים גבוהים בעתיד של הילד שלהם כיוונו את ילדם לקראת מטרה זו ללא קשר לרמת הכנסותיהם ולמשאבים אחרים שברשותם", הסביר פרופ' חלפון.

הממצא אומת מחקרית בהישגי המבחנים של הילדים בבית הספר: 57% מהילדים שהשיגו את התוצאות הגרועות ביותר צופו מהוריהם להגיע למוסד אקדמי כלשהו בבגרותם, בעוד 96% מילדים שהשיגו את התוצאות הטובות ביותר אמורים ללכת לקולג' כשיגדלו, לטענת הוריהם.

הורים צריכים לשמור על הציפיות שלהם גבוה ולא להנמיך אותם. מסקנה זו עולה בקנה אחד עם  אפקט הפיגמליון הקובע כי מה שאדם אחד מצפה מאחר עשוי לשמש כנבואה שמגשימה את עצמה. בהתאם לכך מה שמורים ואנשי חינוך אומרים לילד על היכולות שלו ועל הציפיות שלהם ממנו חשובים לא פחות- ואולי אפילו יותר- ממה שנדמה שהילד באמת יכול.

4.      הם השיגו בעצמם רמה מסוימת של השכלה גבוהה

במחקר שבוצע ב-2014 על ידי הפסיכולוגית סנדרה טאנג מאוניברסיטת מישיגן נמצא כי אמהות שסיימו תיכון או לימודים בקולג' היו בסבירות גבוהה יותר לגדל את ילדים שיעשו בדיוק את אותו הדבר.

מתוך קבוצה של למעלה מ-14,000 ילדים שנכנסו לגן בין השנים 1998-2007 נמצא כי במרבית המקרים לילדים שנולדו לאמהות בגיל ההתבגרות (18 ומטה) היה סיכוי נמוך יותר לסיים את התיכון או ללכת לקולג'.

רמת השאיפות של ההורים אחראית לכך לפחות באופן חלקי. במחקר אורך מ-2009 של הפסיכולוג אריק דובאו מאוניברסיטת באולינג גרין סטייט שבוצע על 856 אנשים המתגוררים בפרברי ניו יורק הוא מצא כי "רמת ההשכלה של ההורים כאשר הילד היה בן 8 שנים משמעותית מאוד לחיזוי ההצלחה החינוכית והתעסוקתית של הילד כעבור 40 שנים".

5.      הם מלמדים ילדים מתמטיקה שלהם בשלב מוקדם

במטא-אנליזה שבוצעה באוניברסיטת נורת'ווסטרן ב-2007 על 35,000 בגיל הרך ברחבי ארה"ב, קנדה ואנגליה נמצא כי פיתוח כישורי המתמטיקה בגיל צעיר יכול להפוך יתרון עצום.

"מסתבר שישנה חשיבות עליונה לרכישת כישורי מתמטיקה בגיל מוקדם, בדרך כלל בראשית כיתה א' –ידע המספרים, סדר המספרים ומושגים מתמטיים בסיסיים אחרים. זהו אחד מהממצאים המעניינים  במחקר הזה", אמר גרג דאנקן, אחד מעורכי המחקר בהודעה לעיתונות, "שליטה של ??כישורי מתמטיקה מוקדם מנבאת לא רק הישגים במתמטיקה בעתיד, אלא גם מנבאת את הישגי הילד בקריאה בעתיד".

6.      הם מפתחים מערכת יחסים עם הילדים שלהם

מחקר מ-2014 על 243 אנשים שנולדו למעגל העוני מצא כי ילדים שזכו ל"יחס רגיש וחם מהוריהם" בשלוש השנים הראשונות שלהם לא רק שהצליחו יותר במבחנים בילדותם, אלא גם ניהלו קשרים בריאים יותר והגיעו להישגים אקדמיים גבוהים יותר בשנות ה -30 לחייהם.

הורים שמעניקים טיפול רגשי לילדיהם "מגיבים לאותות ולסימנים מצד ילדם בצורה מיידית וראויה" ו- "מספקים בסיס בטוח" לילדים לחקור את העולם.

"הדבר מצביע על כך שהשקעה ביחסים בין ההורה לילד בגיל מוקדם עשויה לגרוף תשואות לטווח הארוך ולבוא לידי ביטוי לאורך כל חייו של המטופל," הסביר אחד ממחברי המחקר, הפסיכולוג לי ראבי מאוניברסיטת מינסוטה.

7.      הם פחות לחוצים

על פי המחקרים האחרונים שצוטטו על ידי בריג'יד שולט בוושינגטון פוסט, מספר השעות שאמהות מבלות עם ילדיהם בגילאי 3-11 לא ממש מסייע לחזות את התנהגותו העתידית של הילד, רווחתו או הישגיו.

בנוסף, גישת "האימהות האינטנסיבית" או "הורות הליקופטר" (הורים שמקדישים תשומת לב לחוויות ולבעיות של הילדים, במיוחד במוסדות חינוך. הם נקראים כך משום שמשש כמו מסוקים, הם נוטים לרחף ממעל, לפקח על חיי ילדם.) עלולה לפעול כבומרנג.

"ללחץ של אמהות, במיוחד אמהות שלחוצות בגלל הצורך התמידי לג'נגל בין העבודה לבית ומנסות למצוא בדרך לא דרך זמן איכות עם המשפחה, יש בפועל השפעה גרועה על הילדים," מסביר קיי נומאגצ'י סוציולוג מאוניברסיטת באולינג גרין ואחד ממחברי המחקר.

"הדבקה רגשית" תופעה פסיכולוגית בה אנשים נדבקים ברגשות זה מזה משל היו הצטננות - מסייעת להסביר מדוע. מחקרים מראים שאם החבר שלך הוא שמח, השמחה הזו עשויה להידבק אלייך גם אם אין לך סיבה ממשית להיות שמח כעת; על אותו משקל, אם הוא עצוב, תעבור אלייך תחושת הדכדוך. לפיכך אם ההורה מותש או מתוסכל, המצב הרגשי יכול לעבור בקלות לילדים. בקיצור: הורה טוב הוא הורה שטוב לו.

8.      האמהות עובדות מחוץ לבית

על פי מחקר מבית הספר לעסקים של הרווארד, ישנם יתרונות משמעותיים עבור ילדים שגדלים עם אמהות שעובדות מחוץ לבית. במחקר נמצא כי לבנות לאמהות עובדות יש מספר גבוה יותר של שנות לימוד והן בסבירות גבוהה יותר לעבוד בתפקידי ניהול ולהרוויח יותר כסף - 23% יותר בהשוואה לבנות גילן שגודלו ע"י אמהות שבחרו להישאר בבית.

בנים לאמהות עובדות נוטים יותר לבצע את מטלות הבית ולטפל בילדיהם, כך התגלה במחקר – הם בזבזו 7.5 שעות יותר בשבוע על טיפול בילדים ו-25 דקות נוספות על עבודות הבית.

"לשמש מודל לחיקוי- הפעילות בה אתם עוסקים, הוויתורים שאתם כן או לא עושים- זו דרך טובה להבהיר מהי ההתנהגות הנכונה, מה כן ומה לא לעשות, ולהעביר את ה"אני מאמין" שלכם", אומרת המחברת הראשית של המחקר, פרופ' קתלין .ל. מקגין, "יש מעט מאוד דברים, ככל הידוע לנו, שיש להם השפעה כה ברורה על העדר השוויון בין המינים כמו לגדול בידיה של אם עובדת".

9.      יש להם מעמד סוציו-אקונומי גבוה יותר

בישראל ישנם כמיליון ילדים הגדלים מתחת לקו העוני, כך לפי נתוני הביטוח הלאומי לשנת 2015. גם בארה"ב המצב לא פשוט ואחד מתוך חמישה ילדים אמריקאים גדל בעוני, מצב המגביל מאוד את הפוטנציאל שלו להצליח.

פערי המעמדות רק מקצינים עם השנים. לדברי שון רירדון, חוקר מאוניברסיטת סטנפורד, הפער בהישגים של ילדים הגדלים במשפחות במעמד סוציו-אקונומי גבוה לבין ילדים הגדלים במשפחות במעמד סוציו-אקונומי נמוך הוא בערך 30% עד 40% יותר בקרב ילדים שנולדו בשנת 2001 מאשר בקרב ילדים שנולדו 25 שנים קודם לכן.

כפי שציין דן פינק בספרו "דרייב"- ככל שההכנסה של ההורים גבוהה יותר, כך ציון הפסיכומטרי של הילד גבוה יותר. "בהעדר התערבות חיצונית יוצאת דופן, רחבת היקף ויקרה, מצב סוציו-אקונומי הוא מה שמניע פעמים רבות השכלה והישגים", כתב.

10.  הם מלמדים את הילדים שלהם "לחרוק שינים"

בשנת 2013, זכתה אנג'לה דאקוורת, פסיכולוגית מאוניברסיטת פנסילבניה במענק מקארתור לגאונים על גילוי של תכונת אישיות חזקה, ומכוונת להצלחה אותה היא כינתה grit(בתרגום חופשי לעברית- לחרוק שיניים).

לפי דאקוורת gritפירושה "נטייה לקיים עניין ומאמץ רב לעבר מטרות לטווח ארוך מאוד," המחקר שלה מצא מתאם גבוה בין התכונה המדוברת להשכלה ולממוצע הציונים של ילדים. בפשטות, עלינו ללמד את הילדים לדמיין את העתיד שהם רוצים ליצור ולהתחייב אליו.

11.  הם נותנים לילדים שלהם שמות שקל לבטא

שורה של מחקרים מראה עד כמה השם שניתן לכם יכול להשפיע על ההצלחה בחיים שלכם, מיכולות ההעסקה ועד הרגלי הבזבוז. לאנשים שנושאים שמות נפוצים שקל לבטא קל יותר להצליח.

12.  הם מבינים את החשיבות של תזונה נכונה והקניית הרגלי אכילה

הורים שמצליחים להכיר במשמעות של הרגלי אכילה טובים עוזרים לילדים שלהם להתמקד ולהיות פרודוקטיביים לאורך כל היום.

ד"ר קתרין שטיינר-אדייר, פסיכולוגית ילדים קלינית לילדים אומרת כי פיתוח הרגלי תזונה תקינה לילדים, הן מבחינה נפשית והן מבחינה גופנית, דורשת מעורבות בריאה של ההורים.

כדי לעזור לילדים שלהם לפתח תחושה של קבלת הגוף ודימוי עצמי חיובי הורים צריכים לשמש מודל לחיקוי באמצעות גישה חיובית לגוף שלהם ולגוף של אחרים, הרגלי אכילה בריאים ויחס חיובי על אוכל.