את התמונה בראשית הטור הזה אי אפשר לפרסם בלי טשטוש אז טשטשתי באימוג'י של אהבה כי זה מה שמגיע לתלמידות שלי אבל אתמול שחיפשתי בכל העיתונות המודפסת והדיגיטלית מישהו שיציין את הפשע, לא פחות מזה, שבוצע כנגד למעלה מ- 8000 נערים ונערות בסוף השבוע האחרון, לא מצאתי. אין מי שישמיע את קולם של אלו שבאחד לספטמבר לא יוכלו ללכת כמו יתר בני ה 6-18 לבית הספר. איפה נשמע דבר כזה? מדינת ישראל נכון לשנת 2020 היא מדינה שלאט לאט דורסת ורומסת את השוליים עד שהם נעלמים לגמרי.

רוב הציבור לא שמע מעולם על תכנית היל"ה (השלמת יסוד ולימודי השכלה). היא קיימת כבר 30 שנה ומופעלת כיום ב 205 יחידות לקידום נוער הפרוסות ב-151 רשויות מקומיות וב- 45 מוסדות חסות הנוער, בתי כלא ובתי מעצר אליהם מגיעים כל אלו שלא התאימו לאף מסגרת חינוכית אחרת. בכל מרכז כזה יש מורים ובעיקר מורות שעושים הכל כדי שהילדים האלו יבואו ללמוד, כולל להתקשר אליהם ולומר להם "בואו. אנחנו מחכים לכם". מורים שמחפשים דרכים יצירתיות מחוץ לקופסא כדי להושיב אותם על הכסא, לכמה שעות, ולהתחיל  לבנות מחדש צעד אחר צעד את האמון שלהם בעצמם וביכולות הלמידה שלהם.

בשנתיים האחרונות אני מלמדת אנגלית בהוסטל נפלא שנקרא 'נאות אביב' המיועד לנערות בסיכון שהוצאו מהבית בצו בית משפט. שלא תטעו לרגע, מדובר בנערות נפלאות, מצחיקות וחכמות שאיך אפשר שלא להתאהב בהן. מרכז הלמידה שלנו נמצא בתוך ההוסטל. כל בוקר מחדש הנערות קמות ובמאמץ משותף, לגמרי משותף, מתיישבות על הכסא ומתחילות ללמוד. חלקן לומדות על מנת לקבל תעודת 12 שנות לימוד. כן, יש דבר כזה, תעודה המעידה שסיימת 12 שנות לימוד במדינת ישראל. חלקן ניגשות לבגרות אחת או מלאה.

ביולי האחרון ליוויתי את א' בפעם הראשונה בחייה לבגרות באנגלית. נכנסנו יחד לבית ספר תיכון במרכז הארץ. ההתרגשות הייתה אדירה, החששות היו בשמיים. פסיעה אחת בשער בית הספר אל החיים האמיתיםי מחוץ להוסטל, אל העולם שמחכה להן והן רוצות להיות חלק ממנו. לא מגיע להן? האם לא מספיקה העובדה שאין להן שום עורף כלכלי ומשפחתי ועכשיו המדינה מתנערת גם מהזכות הבסיסית כל כך של חוק חינוך חובה? ולא. הן לא יכולות ללמוד בבית ספר רגילים, אפילו בכאלו שיש בהם כיתות קטנות. תלמידי היל"ה מגיעים ללמוד אחרי שעברו כמה וכמה מסגרות חינוכיות ולא הצליחו להשתלב באף אחת מהן. אז מה יהיה באחד בספטמבר? הם ילכו לחפש את עצמם - חלקם ברחובות, חלקם פשוט יוותרו על האופציה של לימודים וילכו לעבוד. מי ייתן את הדין על כך?  

בגיל 18 התגייסתי ובחרתי להיות משקי"ת הוראה של חיילי מקא"ם ("נערי רפול"). יש כאלו שהיינו צריכות ללמד לקרוא ולכתוב כמעט מההתחלה. יש כאלו שהסתכלתי להם בעיניים וידעתי שהם יודעים ומבינים הרבה יותר ממני על החיים. הייתי גאה במדינה ובצבא שהשכילו לקחת אותם ברגע האחרון ולתת להם הזדמנות שווה. היום אני מתביישת במדינה שלי. מישהו יכול להסביר בכלל מדוע משרד החינוך החליט להוציא את הטיפול בנוער נושר מהמשרד שאמון על החינוך במדינה לידי החברה למתנ"סים ושמפעילה את תכנית היל"ה?  הרי אם משרד החינוך או הרווחה היו מפעילים את מרכזי ההשכלה הללו, הם לא היו נסגרים בדיוק כפי שמשרד החינוך לא סוגר אף בית ספר כי פתאום אין כסף.

אפילו הנשיא קורא למצוא פיתרון השאלה אם יש מי שיקשיב?

1.2 מיליארד שקל מנסה עכשיו משרד החינוך לחסוך וזה חיסכון שיעלה בעתידם של תלמידים רבים. בנוסף לסגירת תכנית היל"ה, נסגרו תכניות נוספות כמו 'תכנית קרב'- תכנית העשרה בבית ספר לילדים מהפריפריה,  תכנית מיל"ת- שמאריכה את יום הלימודים ומעניקה מעטפת טיפולית לקבוצת תלמידים מובחנת במטרה לקדמם באמצעות תגבור לימודי, העשרה וטיפול פרטני. הרשימה עוד ארוכה וכוללת תוכניות נהדרות שכולן הוקפאו.

באחד לספטמבר אני אמורה להתחיל שנת לימודים חדשה עם הנערות בהוסטל. לה' הבטחתי שננסה לגשת לבגרות של חמש יחידות באנגלית. את ר' וט' אני מלמדת לקרוא אנגלית כמעט מההתחלה. מי יכול לבשר להן ששנת הלימודים לא נפתחת, שהן לא מעניינות את המדינה שלהן ושילכו לחפש את העתיד שלהן בערפל אחרי שחסמו להן את האופק? שר החינוך יואב גלנט, זה בידיים שלך להשאיר להן אופק ותקווה.  

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "לתוכנית היל"ה חשיבות גדולה ומשמעותית. המשרד ערוך להפעלתה, אך בשל היעדר תקציב מדינה יש בכך קושי. עם קבלת התקציב נמשיך בהפעלתה".
מהחברה למתנ"סים נמסר: "בצער גדול ולאחר מאמצים גדולים למציאת פתרונות, 1,500 מורי ועובדי תוכנית היל"ה עומדים בפני פיטורים, בצל אי אישור תקציב התוכנית על ידי משרדי האוצר והחינוך לתחילת שנת הלימודים הקרובה. ישנה סכנה אמיתית לשלומם של בני הנוער, שבמקום ללמוד, להשכיל ולצמוח - עלולים לבלות את שנת הלימודים הקרובה בשוטטות ובחוסר מעש. אנו מקווים שבימים הקרובים ידאגו קובעי המדיניות לאשר את תקציב התוכנית, ובכך למנוע את הפיטורים ואת הפסקת התוכנית החיונית הזו".

** ברביעי הקרוב ייצאו מורי התכנית היל"ה, תלמידיה ובוגרי התכנית להפגין בשעה 13:00 מול הכנסת.