אומרים שכשהחיים נותנים לימונים מכינים לימונדה, אבל מה מכינים כשהחיים נותנים לנו קורונה? בשונה מאחרים, לי דווקא הקורונה הגשימה חלום ילדות. אני זוכרת את עצמי לומדת מדעים בתיכון ואז באוניברסיטה. פיזיקה, כימיה, ביולוגיה. בכיתה קומץ בנות ושפע בנים. כנערה חיפשתי דמות נשית מדענית לחיקוי, אחת שאני יכולה להסתכל עליה ולהגיד  "כמוה אני רוצה להיות!", אבל לא הייתה לי. היום אני בעצמי כבר מדענית ומרצה, ובחצי השנה האחרונה החיים שלי לקחו תפנית מפתיעה כשהפכתי לחביבת ילדות מקסימות בנות 4-12 שרוצות להיות מדעניות כמוני כשיהיו גדולות.   

אבל קפצתי קדימה מדי. נחזור אחורה למרץ 2020. הקורונה הגיעה, והעולם התהפך. אני סגורה בבית עם עבודה במשרה בלתי אפשרית והורות במשרה מלאה לילדה וילד בגילאי גן. הימים מתארכים וכמה כבר אפשר לעשות יצירות ולהרכיב פאזלים? ועכשיו כשאין גן, מה עם הלמידה? אני מתחילה לגייס את כישורי המדע שלי בכדי להמציא לילדיי ניסויים מעניינים שהם יכולים גם ללמוד מהם וגם ליהנות, ממש כמו משחק. אבל זה לא פשוט, לא את כל החומרים יש לי בבית ואלו ימים של סגר שבהם לא פשוט להסתובב ולרכוש בחנויות. הניסויים שאני מוצאת באינטרנט לא תמיד עובדים ולא כל דבר מתאים או בטיחותי לילדים. ערכות המדע שקיימות מתאימות בעיקר לילדים בוגרים, ואני שמה לב שהן תמיד צבועות בכחול עם תמונות של בנים, אף פעם לא בנות מדעניות. משהו בילדה שפעם הייתי מתקומם. כמה ילדות מוותרות על ערכות מדע האלה כי הן פשוט לא פונות אליהן? כמה הורים מראש לא קונים את הערכות האלו לילדות שלהן כי זה באגף ה"בנים" בחנויות הצעצועים? אני רוצה טוב יותר עבור הבת שלי.

רון ליבנה. צילום ביתי

רון ליבנה. צילום ביתי

אני מתחילה לחלום על ערכות מדע שפונות לילדות צעירות וגם לילדים צעירים, שכל מה שצריך כבר נמצא בפנים ומוכן בלי לשלוח לקניות והשלמות. ניסויים פשוטים וכיפיים שכל המשפחה יכולה לעשות ביחד ושמונגשים בשפה שילדים והורים מבינים. מהר מאוד אני מבינה שהקורונה זו הזדמנות מושלמת ליצור אותן בעצמי. תוך חודש מהרעיון הראשוני הבית כבר הפך למפעל ערכות 'העתידנית – רון ליבנה',  או כמו שבן החמש שלי קורא לזה, "המעבדה של אמא". בלילה כשהילדים ישנים אני מצלמת סרטוני הדגמה קצרצרים עבור הורים וילדיהם. בבקרים נשלחות ערכות מדע לכל הארץ, כמתנות לילדות וילדים, למי שנסגרו בבידוד, וגם לחברות שרוצות לפנק את עובדיהם בימי הסגר. הערכה מיועדת לכולם אבל הילדה הקטנה שלי תמיד לנגד עיניי: אני רוצה לדבר אליה. מכאן הגיעה ההחלטה, שם הערכה יהיה בלשון נקבה – 'העתידנית', והיא תהיה צבעונית עם ציור של מדענית. בסרטונים תמיד יהיה דגש על פנייה גם לבנות וגם לבנים. לבנים הדגשים האלה שלי עוברים מעל הראש, אבל הבנות מרגישות שרואים אותן.

צילום מתוך ערכת העתידנית

צילום מתוך ערכת העתידנית

כיום ערכות 'העתידנית' הן הצלחה ובכל יום אני מקבלת סרטונים והודעות שפשוט מרחיבות לי את הלב עם ילדים שזורחים מאושר על סוכריות גביש טעימות שהכינו (שמלמדות אותם על מצבי צבירה) או קריאות של שמחה מפצצות אמבט צבעוניות שתוססות סביבם בעודם מתרחצים (על הדרך הם למדו על חומצות ובסיסים). "תפסתי את הבת שלי צופה שוב ושוב בסרטונים שלך גם אחרי שהניסוי נגמר" המתיקה לי סוד חברה שרכשה 'ערכת עתידנית' עבור בתה שבכיתה ד' "היא רוצה להיות כמוך כשתהיה גדולה", והלב שלי התרחב בהתרגשות, בדיוק בשבילה יצרתי את הערכה.

זה כבוד גדול עבורי לתת מודל לחיקוי, כזה שלי לא היה. זה לא מספיק רק לומר לבנותינו שהן יכולות לעשות הכל ואז לצפות שהן יבחרו מגמה מדעית בתיכון, המציאות מראה שזה פשוט לא עובד ככה. בגילאי הגן בנות ובנים מתעניינים במדע באותה המידה, אבל בגילאי בית ספר בנות מרגישות שזה לא בשבילן ומצמצמות את הבחירות שלהם למקצועות הומניים. כמה מדעניות מבריקות אנחנו מפספסות ככה? ילדות צריכות להיחשף למדע מגיל צעיר, ולדעת שזה לגמרי אפשרי בשבילן.

לאחר שהקורונה עצרה את התעסוקה שלי, היא הפכה אותי ליזמת חינוכית עסוקה מאד, ובימים אלה אני מכינה את ערכות ההמשך הבאות. כל ערכה עם שלושה ניסויים ובנויה כך שתספיק לשתי ילדות, או ילדים ומבוגר/ת. כשהחיים נותנים לך לימונים, מכינים לימונדה, וכשהחיים נותנים קורונה, מכינים ערכות מדע לבנות צעירות.

לאתר העתידנית לחצו כאן

ניסוי במתנה לקוראות וקוראי אונלייף: