בישראל של 2021, בתי הספר אוהבים להתהדר בשוויון בין בנות לבנים, כדי להעלות על נס את הנושא החשוב. כמה תופתעו אם אגלה לכם שכנראה גם בבית הספר של הילדים שלכם, המגרש עדיין שייך לבנים בעוד שאת הבנות שולחים לשחק בחצר? קחו רגע לחשוב על זה, האם בבית הספר של הילדים שלכם הבנות ישמשו כמעודדות בטורניר של בני הכיתה? האם בטורניר של הבנות יגיעו הבנים לעודד?

נכון יהיה אם נעצור לרגע, הורים ואנשי חינוך, ונבדוק אם באותן מסגרות יש שוויון אמיתי בין בנים ובנות ואם קולן של הבנות נשמע במידה שווה לקולם של הבנים. כמרצה, אני נתקל בכיתות בהן הבנות שקטות ולא באות לידי ביטוי בשיח הכיתתי. דבר זה בולט במיוחד בכיתות בהן קיימת תרבות שיח אגרסיבית מצד הבנים בכיתה. כהורים, סביר שלא נדע מכך כל עוד אין מקרי אלימות בכיתה והילדים והילדות מקבלים את המצב הקיים כנורמטיבי.

יסודי, חטיבת ביניים או תיכון, זה לא משנה באיזה גיל מדובר, האחריות לבדוק ולוודא עדיין מוטלת עלינו. לברר אם צוות בית הספר עובר השתלמויות של מגדר ומודע להטיות מגדריות שאולי יש לו, ולעמוד על כך שהילדים והילדות נחשפים למודלים ודוגמאות של נשים בשיעורי מדעים, היסטוריה, ספורט ושפה. כדי להיות עם היד על הדופק, חשוב שנתעניין באופן אקטיבי ונשאל את הילדים שלנו שאלות מנחות שישקפו לנו את המצב בכיתה שלהם. כמו למשל: "תגיד/י,  בבית הספר שלך, מתייחסים לבנים ובנות אותו הדבר?", "בכיתה שלך בנים ובנות משתתפים/ות בשיעור באותה המידה?"

יוני צ'ונה מנכ"ל מרכז מצמיחים. צילום רביד בירן

נכון, סביר להניח שברוב המקרים מי שיתעניין בנושאים אלה יהיו דווקא האימהות. אבל חשוב שגם אנחנו, הגברים, ניקח צעד קדימה מול הבנים או הבנות שלנו. שוויון, יחס לנשים וצמצום אגרסיביות הם נושאים שצריכים להעסיק את כולנו ואני מאמין שאי אפשר לדבר על מצבן של נשים בחברה ולהתעלם מהחלק הגברי של המשוואה.

כוכבי טיק טוק שמשפילים נשים בשידור חי זוכים לאלפי לייקים ועוקבים, ובחטיבות הביניים ובתיכונים מועברים סטיקרים סקסיסטיים ולעיתים פורנוגרפיים בקבוצות וואטסאפ כיתתיות כדבר שגרתי. בעולם המבוגרים, היו מגדירים זאת כהטרדה מינית לכל דבר, אבל זהו מרחב שבו לנו המבוגרים אין דריסת רגל. אנחנו לא רואים ולא יודעים ובינתיים מתקבעות אצל המתבגרים שלנו נורמות שליליות שגם בעידן הme too - מסתבר שעדיין קיימות.

מהסיבה הזאת דווקא אנחנו האבות, צריכים לדבר עם הילדים שלנו - עם הבנות ועוד יותר עם הבנים. אנחנו רוצים לגדל בנות להיות נשים בטוחות ומאושרות וזה יקרה רק אם במקביל נגדל בנים להיות גברים ערכיים ומוסריים.

כדי לנהל עם הילדים שלכם שיחה פתוחה ולגרום להם להיפתח, נסו לא להיות שיפוטיים ולא ללחוץ. אם אתם נרתעים מהנושא ולא יודעים כיצד לגשת לילד או לילדה שלכם ולדבר איתם, הנה 10 שאלות שיעזרו לכן/ם לפתח איתם שיחה בנושא:

  • תגיד/י, יש בקבוצות וואטסאפ אצלך בשכבה תכנים סקסיסטיים שאולי נותנים תחושה לא נוחה לבנות?
  • איך את/ה מרגישה/ה לגבי זה?
  • בן ששולח דברים כאלה – לדעתך בנות יימשכו אליו יותר או שזה 'יוריד' להן ממנו?
  • יש הערות שמעירים לבנות ולא לבנים?
  • יש התנהגויות שמתנהגים כלפי בנות ואת/ה לא אוהב/ת? וכלפי בנים?
  • את/ה חושב/ת שהמורים שמים לב לזה?
  • איך הבנים בכיתה מתנהגים לבנות לדעתך?
  • איזה לחץ חברתי מופעל על בנות יותר מאשר על בנים?
  • יוצא לך לראות יחס 'סליזי' כלפי בנות בכיתה/בשכבה? מה למשל? איך אחרים מגיבים כשהם רואים את זה?
  • יש לך בן בכיתה/שכבה שאת/ה מעריך/ה את היחס שלנו לבנות? למה? מה הוא עושה?

 

הורים, ובמיוחד אבות, דברו עם הילדים שלכם. שתפו אותם בדברים שהשתנו לטובה בנוגע ליחס לנשים מאז שאתם הייתם ילדים ובדברים שאתם מקווים שעוד ישתנו לטובה בתקופה שלהם. לנו כהורים וכאנשי חינוך יש תפקיד מכריע ביצירת שינוי חברתי אמיתי. אם נתנהל נכון מול הילדים שלנו נצליח למנוע את ההתנהגות התוקפנית הבאה ולקדם חברה בטוחה ושוויונית. רוצים להיפרד מדיווחים מזעזעים דוגמת האונס באילת או במלונית הקורונה? בואו נדבר עם הילדים שלנו היום, בואו ניתן להם את הכלים להבין מהו שוויון, מהי אגרסיביות ואיך מונעים אותה. בואו נדבר עם הבנים שלנו על הנושאים הללו ונעמיד אותם בפני ראי שמציג חברה נכונה, מתוקנת, נאורה, שוויונית ובטוחה עבור כלל חבריה. זוהי 2021. הגיע הזמן, לא?

 

**יוני צ'ונה הוא מנכ"ל ומייסד מרכז מצמיחים הפועל למעלה מ-16 שנים להפחתת תוקפנות והעלאת שייכות בבתי הספר, ומחבר הספר 'מצמיחים ברשת' המעניק כלים לצמצום אלימות, שיימינג ובריונות של ילדים ברשתות החברתיות.