כבר יותר מחמש שנים שג'וזף שורט אונס ומתחמק מעונש. החייל הבריטי בן ה-30 הגיע לבית המשפט פעמיים בגין פשעי מין – בפעם הראשונה ב-2011 ופעם נוספת כעבור שלוש שנים. בשני המקרים שורט השתמש באותו קו הגנה: לטענתו הוא לוקה בסקסומניה, מחלה הגורמת לו לקיים יחסי מין מתוך שינה. בפעם הראשונה ההגנה הזו איפשרה לו לצאת מבית המשפט כאדם חופשי. אתמול, בית המשפט לא חזר על אותה הטעות.

עוד באון לייף:

במרץ 2011 שורט הואשם באונס בסקוטלנד. הוא צירף מומחה להפרעות שינה כעד להגנתו, פרופסור קולין אספי, שאישר שהנתבע לוקה בסקסומניה, וכי המצב הסהרורי הוביל אותו לביצוע הפשעים מבלי ידיעתו. שורט טען כי הוא כלל לא זוכר דבר מהאירועים שתיארה האישה שנפלה קורבן למעשיו, וסבלה מחבלות מכף רגל ועד ראש וסימני נשיכה קשים על החזה שלה. אספי סיפק אסמכתא לטענות האלו, מה שלבסוף הוביל לזיכויו.

במהלך התקופה הזו הצבא הבריטי לא השכיל לגרש את שורט משורותיו על אף הידיעה על ההאשמות נגדו, ואף הכיר בו כגיבור על פעולותיו במהלך שירותו.

אנס מתוך שינה - ג'וזף שורט

תקף מינית והסתובב חופשי שנים כי טען שהוא אונס מתוך שינה. תמונת המאסר של ג'וזף שורט

אלא שבסיבוב השני בבית המשפט, שם הואשם שוב באונס ובתקיפה מינית חמורה נוספת כשהיה על תנאי, אותו מומחה שניקה את שם האנס חזר להעיד. הפעם אספי טען כי שורט התעלם מהעצות שנתן לו כדי להימנע מלחזור על התקיפות המיניות. בית המשפט הסיק כי הנאשם אכן לוקה בסקסומניה, אך הימנעותו מלטפל במצבו הופכת אותו למסוכן. זה הוביל להתפוררותו המיידית של קו ההגנה של שורט בתביעה הנוכחית.

מרגע בו הטענה הזו נכשלה, שורט ניסה לפעול בדרכים אחרות להגנתו. הוא טען לאי שפיות ולמצב של הפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD) בעקבות שירותו באפגניסטן, אך המומחים בבית המשפט דחו גם את הטענה הזו. לבסוף הוא נמצא אשם, ואמש הוכרע גזר דינו בבירמינגהם ל-15 שנים בכלא.

בית המשפט: "זה לא נשמע לנו אבסורד"

סקסומניה, או סקס בשינה, היא תופעה שאובחנה לראשונה ב-1996 ואחרי שבע שנים כבר נכנסה רשמית לקשת הרחבה של הפרעות שינה מסוג פאראסומניה – כל מה שכולל תנועה, הבעת רגשות, צורות התנהגות וחלומות חריגים במהלך השינה. הסקסומניה יכולה להתבטא באוננות ובמגע מיני ועד לקיום יחסי מין מלאים שלא מרצון תוך כדי שינה. ברמה הפסיכולוגית, החוקרים מציעים כי התופעה יכולה לנבוע מקשיים במערכות יחסים ותחושות מבוכה של הסובלים מההפרעה.

סקס-סומניה - קיום יחסי מין מתוך שינה

המומחים קובעים שמדובר בהפרעת שינה אמיתית . אילוסטרציה: Shutterstock

שורט לא קבע איזשהו תקדים כשהשתחרר על סמך טענותיו לסקסומניה בבית המשפט. תיקים דומים נחתמו בזיכוי הנאשמים שטענו לסקסומניה בקנדה, אוסטרליה ובריטניה במהלך העשור הקודם. מקרה מתוקשר נוסף קרה בשוודיה ב-2014, כשבית המשפט זיכה גבר בן 26 שאנס מתוך שינה אישה איתה חלק את מיטתו. "לנאשם לא היתה כוונה לקיים יחסי מין", טענו השופטים באותו מקרה. "הטענה כי הוא היה במצב של ישנוניות וחוסר הכרה עם מה שמתרחש לא נשמעת לנו כאבסורד". בת זוגו לשעבר העידה במהלך המשפט כי מדי פעם היה מנסה לקיים איתה יחסי מין מתוך שינה, אך היה מפסיק כשהעירה אותו ומתנהג בבלבול ובאי הבנה של המתרחש.

עם זאת, לא חסרים מקרים בהם הטענה לסקסומניה לא מנעה את הרשעת האנסים. השחקן סימון מוריס טען לסקסומניה לאחר שהתקיף נערה בת 15 במסיבה ונכלא לשמונה שנים ב-2012, ויועץ פיננסי בשם ג'ון גולדי טען גם הוא שהוא לוקה במחלה לאחר שהתקיף שתי בנות במשך 26 שנה, אך נכלא ב-2011.

איך יתכן שהוא לא התעורר מהצרחות?

הנאנסת שנפגעה ממעשיו של ג'וזף שורט ב-2011 היתה במערכת יחסים מינית ולא מחייבת עמו כשתקף אותה. היא הודתה כי לבה נשבר כששמעה שהוא התקיף נשים נוספות אחרי ששוחרר. "לא יכולתי שלא לחשוב שאם הייתי פונה לבית המשפט מוקדם יותר, הוא אולי היה נכנס לכלא".

במהלך האונס הראשון היא פחדה למות שכן הוא חנק אותה והתקיף אותה בברוטאליות קיצונית. היא נאלצה להכות אותו באמצעות מנורה ומסגרת תמונה. כשהתעמתה איתו בבוקר למחרת הוא טען שיש לו הפרעת שינה, שלא לקח את התרופות והתחנן לעזרתה. אלא שבפעם השניה שהוא תקף אותה באופן דומה, הוא שאל למחרת אם היא נהנתה – מה שהבהיר לה שהאיש הוא מסוכן והוביל אותה לדווח עליו לרשויות.

אונס מתוך שינה

"החבלות היו על כל גופי - אני יודעת שהוא היה ער". צילום אילוסטרציה: Shutterstock

"אני מצטערת שנדרשו שתי קורבנות נוספות שסבלו ממעשיו", היא אומרת היום, וקובעת טענה חמורה אף יותר: "אני יודעת מה הוא עשה להן ואני יודעת שהוא היה לגמרי ער". לדבריה, החבלות על גופה לא באמת הותירו מקום לספק. "היו לי חבלות על הידיים, מפרקים, זרועות, כתפיים, צוואר, גב, ברכיים וחזה. הרגשתי שהם נכנעו ביתר קלות לדעת המומחה לגבי משהו שאפילו אני הרגשתי שהגיע לבית המשפט כבדיחה. אני מרגישה שחבר מושבעים היה מוצא אותו אשם והוא לא היה משתחרר כדי להתקיף שוב בדרום אנגליה".

בניגוד לדעתו של פרופסור אספי, יש מומחים שמגבים את טענותיה של הנאנסת הראשונה. פרופסור סטיבן לורי מהמחלקה הפסיכיאטרית של אוניברסיטת אדינבורו אמנם מכיר בהופעה, אך לא מאמין שמקרה קיצוני כמו של שורט אפשרי. "לא רבים יודעים על תופעת הסקסומניה, ולא בהכרח מקובלת על פי רוב. ואמנם, התנהגות מינית מתוך שינה היא אפשרית בבירור – אבל זה לא אמין שהאדם הישן לא מתעורר מהצרחות ומהמאבק האינטנסיבי".

אין מסקנה חד משמעית בנוגע לסקסומניה, אך ברור כי נדרש עוד מחקר מעמיק ודיונים נרחבים סביב התופעה כדי שאנסים כמו ג'וזף שורט לא ימצאו בסקסומניה פרצה קלה שתאפשר להם לשוב לסורם ולתקוף עוד קורבנות.