הקומיקאית טיג נוטארו הוזמנה שבוע שעבר לראיון בתכנית בוקר אמריקאית כדי לדבר על העונה השנייה של הסדרה הביוגרפית/קומית שלה  One Mississippi בכיכובה. לאחר שנים בעולם הסטנדאפ, נוטארו בת ה-46 היא אמנם קומיקאית אבל פרצה לתודעת הקהל הרחב דווקא עם יציאתו בשנת 2015 של סרט דוקומנטרי המתאר את המסע שלה לטיפול ושיקום לאחר התמודדות עם סרטן השד. צחוק הגורל יש שיגידו. וטיג בהחלט יודעת לצחוק על דברים קשים. בסדרה שלה שמבוססת ברובה על חייה אין פרות קדושות, מבדיחות על מוות ועד נוצרים שמנסים להחזיר הומואים ולסביות ל"מוטב". איך שלא תסתכלו על זה, הבשורה שהיא מביאה למסך עצומה: אישה שנונה וצינית שלא תמיד אומרת את הדבר הנכון , לסבית מוצהרת עם מושא אהבה שהיא גם נשואה לה במציאות. טיג מגלמת דמות ראשית שאנחנו לא רגילים לראות על המרקע, גם טום בוי, גם לא צעירה מדי, ואיכשהו היא בדיוק הדבר שהיה חסר לנו. בייחוד בתקופה הנוכחית.

טיג מעולם לא ניסתה להסתיר את מי שהיא. עדות אחת לכך ניתן למצוא בבחירה שלה לסרב לניתוח שיקום השדיים שנכרתו לה כתוצאה ממחלת הסרטן, בחירה שהיא דאגה להצהיר עליה בפומבי. כל כך בפומבי, עד שלאחר ההחלמה מהניתוח היא החליטה לקרוע מעליה את החולצה במהלך מופע סטנדאפ בקנדה, חשפה את הצלקות על החזה והמשיכה את המופע כשלגופה מכנסי ג'ינס בלבד.

טיג נוטארו. צילום: shutterstock

טיג נוטארו. צילום: shutterstock

אותה הכנות הובילה אותה לבקש באופן פומבי מהקומיקאי, המפיק והכותב לואי סי קיי להתייחס ולהגיב לשמועות שרצות סביבו בתעשייה, והיא עשתה זאת הרבה לפני חשיפת המתלוננות נגדו בניו יורק טיימס. עד כה זה נשמע די טבעי, לא מעט נשים יצאו נגד מעשיו של לואי, אבל המקרה הזה שונה ואמיץ יותר. מי שצפה בסדרה ודאי ראה את שמו של לואי סי קיי בקרדיט הפתיחה בתור לא אחר מאשר אחד ממפיקיה. מסתבר שזוהי לא הפעם הראשונה שלואי סי קיי תומך בפרויקטים של טיג. הוא כבר עשה זאת בעבר: לאחר שצפה במופע סטנדאפ שלה אותו פתחה במפתיע במשפט: "ערב טוב. שלום. יש לי סרטן. מה שלומכם?" הוא הפיק עבורה דיסק אודיו של המופע במטרה להפיץ את הבשורה ואולי לעזור לנשים אחרות בהתמודדות עם המחלה.

ועכשיו גילוי נאות, מאוד חיבבתי את לואי סי קיי. צפיתי במופעי הסטנדאפ הטלוויזיוניים שלו ואפילו מצאתי את עצמי נשאבת לצפייה בראיונות משעשעים איתו ביוטיוב. אתם מבינים, דימוי טלוויזיוני הוא דבר מתעתע, כך יוצא שאחרי כמה שעות צפייה את מוצאת את עצמך עם איזו דמות כזו בראש של איש מצחיק, נוירוטי אבל עם לב טוב. פמיניסט שכזה. הסדרה שלו "לואי", אפילו התיימרה להציף נושאים חשובים כמו דימוי גוף ושיימינג.  כאב לשתי בנות, הוא הדגיש בראיונות שוב ושוב כמה שחשוב לו שהן יגדלו להיות נשים חזקות, בידיעה שהן יכולות להיות כל דבר שיחליטו להיות. לואי סי קיי היה עבורי אבו אל בנאת מודרני, מהסוג שהייתי רוצה כאח גדול או חבר קרוב.

בצל החשיפות סביב לואי אין פלא שהשאלה הראשונה שהופנתה לטיג במהלך הריאיון שבוע שעבר, היה בעניינו, והיא מצידה דאגה להדגיש כי על אף שסי קיי תרם להפקת הסדרה שלה, היא לדבריה-ניסתה "להרחיק" את עצמה ממנו פומבית ואישית לאחר ששמעה עדות מחברה משותפת שהוטרדה על ידו. עוד הוסיפה שהיא שמחה מאוד שהוא נאלץ כיום להתמודד עם ההשלכות של המעשים שלו.

אני מצידי, ממש כמו רבים אחרים, מצאתי את עצמי במצב תת הכרתי של דיסוננס קוגנטיבי, מהסוג שמעמת את המחשבות של כולנו עם המציאות . אתם בטוחים שאתם מכירים מישהו , אתם צופים בו לפני השינה וקוראים עליו כתבות, הדעה שלכם כבר מגובשת ואז הכל מתהפך והוא לא מי שחשבתם שהוא ולכו תמצאו לו תירוצים שיסבירו את מה שעשה.

טיג נוטארו ובת זוגה סטפני איילין

טיג נוטארו ובת זוגה סטפני איילין. צילום: shutterstock

מלבד הדברים החשובים שקמפיין #metoo עורר, הוא גם הציף לא מעט ביקורת על האנשים סביב ששתקו לאורך השנים. בתקופה שבה כמעט מדי יום צץ סיפור חדש על כוכב או איש בעל השפעה בתעשייה שהטרידו ואנסו נשים וגברים , יש גם מי שדואגים להפנות אצבע מאשימה דווקא כלפיי כוכבי התעשייה , המקורבים, העובדים שידעו , נתקלו ולא עשו דבר בשביל למנוע את המקרים.

בהקשר זה, ניתן ללמוד הרבה מאפס הסובלנות שהפגינה טיג נוטארו כלפיי המעשים של לואי סי קיי, האיש שעשה עבורה (לטענתה) רק טוב, שהזניק את הקריירה שלה והשקיע בפרויקטים שונים עבורה. לפי כל התחזיות היא הייתה אמורה לחפות עליו, לנסות לשכנע את עצמה שהמידע לא מדויק, שזה פשוט לא יכול להיות,  שהוא בעצם מעצים נשים, היי, הוא הרי העצים אותה!  אולי הבחירה שלה, שנעשתה בצורה כ"כ ציבורית עשויה להיות זו שתזניק את המהפכה, זו שתוביל א/נשים אחרים שחוששים למקומם בתעשייה להבין ששום דבר לא נותן לך פס חופשי או זכות להטריד או לפגוע בנשים, אפשר להתלונן נגד מעשים לא ראויים של בעלי כוח בתעשייה, ואפילו לשרוד בשביל לספר. ושווה להקשיב לה בנושאי הישרדות, היא יודעת דבר או שניים בעניין.