כציבור, למדנו הרבה מאוד על תקיפות מיניות בשנים האחרונות. אנשים היום יודעים למשל שאונס הוא לא רק כשגבר במסכה קופץ משיחים וחוטף אישה חסרת ישע באמצע הלילה (ולמעשה שרוב המקרים אינם כאלה), ויותר אנשים מכירים בלקויות הקיימות בהתמודדות המשטרה ושל מערכת בית המשפט עם נפגעות תקיפה מינית ועם תביעותיהן. יש יותר מקום לשיח ציבורי על האזורים האפורים, ובכלל על המורכבות שיש בתקיפה מינית ובהשלכות שלה. לאט לאט החברה לומדת להתמודד עם ההשלכות, לא משאירה את הנשים הנפגעות להתמודד איתן לבד, בנידוי ובחוסר הכלה. ובתוך התהליך המייגע אך הנחוץ הזה, נראה שכבר יש יותר מקום לדבר על אחת הנקודות הכי רגישות וקשות במצב הזה – איך את חוזרת ליהנות ממין, אחרי שעברת תקיפה מינית?

עבור הרבה נשים שעברו תקיפה מינית, השאיפה ליהנות מחיי סקס בריאים נשמעת רחוקה וקשה להשגה. הטיפול המוצע לרוב מתמקד בהחלמה פסיכולוגית ורגשית, אך לרוב לא מתמודד עם הנקודה הרגישה הזו של הטראומה הנוגעת למין עצמו. לא מדובר רק בכאבים וצלקות פיזיים – ההתמודדות היא בעיקר עם הטראומה והטריגרים שעלולים לצוץ בעקבות מגע מיני. ובמצב הקיים, יותר מדי נשים שהותקפו נאלצות להתמודד עם זה לבד.

ואמנם, יש מי שחושב על הבעיה הזו ושוקד על פתרונות מותאמים ומתחשבים לטיפול בה. גישה אחת היא זו של מעצבת הולנדית בשם נינקה הלדר, שבשנה החולפת עיצבה מגוון של צעצועי מין המיועדים לנשים נפגעות תקיפה מינית.

צעצועי מין המיועדים לנפגעות תקיפה מינית, צילום מתוך האתר של נינקה הלדר

אביזרי מין המיועדים לנפגעות תקיפה מינית, צילום מתוך האתר של נינקה הלדר

 

הלדר יצרה שורה של חפצים שלא נראים כמו צעצועי המין השגרתיים המוכרים לנו, אבל בעדינות וברגישות יכולים לעזור לנפגעות לעבוד על החוויה המינית שלהן ועל התגובה למגע בעל אופי מיני.

האוסף, שנקרא "Sexual Healing", כולל 4 אביזרים: מברשת עשויה משיער סוס שנועדה לחקור מגע ודגדוג; מראה שתאפשר לחקור וללמוד ויזואלית את איבר המין; מכשיר שנועד לחדירה אשר רוטט כשהשרירים לחוצים מדי, וחיישן בצורת כליה שמאיר כשהמשתמשת נושמת מהר מדי, כדי להזכיר ולעזור לה להאט ולהירגע. "בעזרת המידע על התגובה הביולוגית שלך דרך הכלים האלו, את יכולה להבין ולראות אילו תהליכים קורים בתוך הגוף שלך – דבר אשר עוזר להבחין באילו סיטואציות הגוף שלך מגיב עם ריפלקסים".

איך עוזרים לנפגעות תקיפה מינית ליהנות שוב מסקס

צילום מתוך האתר של נינקה הלדר

 

כמו נשים רבות לפניה, גם הלדר ניגשה לפתור את הבעיה הזו בעקבות ההתמודדות שלה עצמה איתה. מתוך הניסיון שלה וההבנה של הצורך, היא רצתה לשנות את הגישה לטיפול מיני בנפגעות, שלהרגשתה היא גישה "קלינית".

"בעוד שחיי המין שלנו הם דבר מאוד אישי, הטיפול בנשים עם בעיות מיניות שנגרמו בעקבות טראומה הוא לרוב טיפול קליני, שמתמקד בבעיות פיזיות ומתייחס לחדירה כאל מטרת העל", היא מסבירה באתר שלה. "תוך התמקדות בעונג ובמציאתו, 'Sexual Healing' הוא אוסף של חפצים חושיים, שנועדו לשימוש מחוץ לאווירה קלינית. הוא מזמין נשים לחקור מה מרגיש להן טוב, כדי לעזור להן להרפות את הפחד והכאב, ולהשיג (או להשיג מחדש) תחושה של ביטחון בנוגע לדברים מהם הגוף שלהן נהנה".

את הפרויקט הזה יצרה הלדר יחד עם מספר אנשי מקצוע – ד"ר יוחם וין, גינקולוג; סקסולוגית ומטפלת פיזיותרפיה ברצפת האגן, אלן הווינקלס; והמעצבת מייקה מייג'ר. כרגע מדובר באבטיפוס, אך השאיפה היא להעביר את הדגמים לייצור ולמכור אותם בעתיד הקרוב.

איך עוזרים לנפגעות תקיפה מינית ליהנות שוב מסקס

צילום מתוך האתר של נינקה הלדר

 

לצידה של הלדר, ישנן חנויות מין אשר ממליצות על מוצרים ספציפים עבור נפגעות תקיפה מינית. רנה דנייר היא מנהלת של חנות כזו בלונדון, בה היא גם מעבירה שיעורי חינוך מיני מיוחדים, ובמקביל גם משתתפת בפרויקט מיוחד בשם "My Body Back" המהווה קבוצת תמיכה לנשים שהותקפה מינית. "לצערנו, הרבה אנשי מקצוע בתחום הבריאות עדיין לא מרגישים בנוח לדבר על סקס", אמרה דנייר בראיון לעיתון הגרדיאן. "עבור נשים ששרדו תקיפה מינית ואונס, הגוף שלהן נלקח מידיהן. אבל כשנשים מוכנות להתחיל לחשוב על סקס, אחרי שעברו תרפיה וייעוץ, אין להן לאן ללכת. לכן הקמנו את החנות הזו", היא מסבירה.

דנייר מצביעה על השימוש בצעצועי מין כדרך עוצמתית במיוחד להרגיש שוב שליטה ובעלות על גופן. "בייחוד עבור נשים שסבלו מהתעללות כבר מילדות, שלמדו מגיל צעיר מאוד להתנתק כשמגע מיני מכל סוג קורה", היא מסבירה. "אז גם מאוחר יותר בחיים, כשהן עם פרטנר שהן בחרו, הן עדיין יתנתקו ויעברו דיסוציאציה, כי זה מה שהן מותנות לעשות. אנחנו עובדות איתן כדי לנסות ולתקן את זה".

בתוך כך, דנייר ממליצה לרוב לנשים כאלו להיעזר בצעצועים שאינם פאליים ושלא נועדו לשם חדירה. היא מעודדת אותן להשתמש במהלך יחסי מין בחומרי סיכה בטעמים, כך שהריח של איבר המין לא יעורר בהן טריגר כלשהו.

מעל לכל, התרומה הכי חשובה של מקום כזה זו העובדה שלנשים שנפגעו מתקיפה מינית יש מרחב בטוח לחפש ולחקור בו מחדש את המיניות שלהן, מקום בו מכבדים ורגישים לצרכים שנוצרים בעקבות המטען הזה. בתקווה, השנים הקרובות יצמיחו עוד ועוד מרחבים בטוחים כאלו שיאפשרו לנפגעות תקיפות מיניות להתאושש וליהנות מכל הנאות החיים – גם מסקס.