המוני מפגינות הציפו השבוע את רחובות אירלנד כשהן נושאות בידן חוטיני, וקראו לבתי המשפט במדינה לעשות סוף להאשמת הקורבן במשפטי אונס במדינה. מקור המחאה הוא בעיר קורק שבצפון אירלנד. צעיר בן 27 הואשם באונס נערה בת 17, ובמהלך דיון בבית המשפט, כחלק מהצגת הראיות, הציגה הסנגורית בפני חבר המושבעים תחתוני חוטיני מתחרה שהיו שייכים כביכול לנאנסת. "אתם צריכים לראות איך היא התלבשה", אמרה עורכת הדין כשהציגה את הראיה, והדגישה שהתחתונים אפילו היו עם תחרה. כאילו שמי שלובשת תחתוני חוטיני בהכרח מתכוננת לקיים יחסי מין.

אחרי הצגת הטיעונים המגוחכת של הסנגורית, לקח לחבר המושבעים - שהיה מורכב משמונה גברים וארבע נשים - 90 דקות בלבד לקבוע שהנאשם לא אשם, ובכך לזכות אותו מאשמת אונס. גזר הדין המקומם הצית, כאמור, מחאה עצומה באירלנד שהתפשטה מהרחובות לרשתות החברתיות ולבית המחוקקים. ביום שלישי האחרון, במהלך נאום שנשאה חברת הפרלמנט רות קופינגר בנושא, היא שלפה מהשרוול תחתונים כאות הזדהות וקראה לבתי המשפט במדינה לשנות את המדיניות והיחס לקורבנות אונס. "זה אולי לא נאות להראות זוג תחתונים במקום המכובד הזה" אמרה, "אבל הסיבה שאני עושה את זה היא מוצדקת – איך אתם חושבים שקורבן אונס או אישה בכלל מרגישה כשהתחתונים שלה מוצגים לעיני כל בבית המשפט? בגדים, שיזוף מלאכותי, ואפילו אמצעי מניעה, כולם הוצגו כראיות נגד נשים אמיצות שהתלוננו והתיק שלהן נדון בבית משפט".

וזה לא נגמר כאן, נשים ברחבי אירלנד העלו תמונות של התחתונים שלהם עם ההאשטאג "זאת לא הסכמה" (#ThisIsNotConsent), והשאירו את הדיון בנושא על סדר היום. עד מהרה המחאה זלגה מחוץ לאירלנד והכוח הנשי שוב הוכיח את עצמו. ארה"ב, לונדון ואפילו ישראל - נשים ברחבי העולם העלו (וממשיכות להעלות) תמונה של התחתונים שלהן עם ההאשטאג העוצמתי.

ואחרי הרעש הגדול (והצודק) שעורר המקרה, ראש ממשלת אירלנד ליאו ורדקר נזעק להתייחס לנושא, גינה באופן מוחלט את קווי ההגנה שמשפילים נשים ואמר: "אף אחת לא מבקשת להיאנס וזו אף פעם לא אשמת הקורבן. זה לא משנה מה את לובשת לא משנה לאן הלכת, עם מי הלכת ואפילו אם השתמשת בסמים או אלכוהול". כשנשאל על המחאה במהלך ריאיון, השיב צ'ארלי פלנגן, שר המשפטים והשוויון באירלנד: "אני מאוד מודאג מההתנהלות של משפטי אונס. אני לא אוהב להגיב על מקרים אינדיבידואלים, אבל במקרה המסוים הזה זאת הייתה עורכת דין אישה שהציגה את הראיות, מה שהיה קצת מפתיע".

המחאה החשובה שמתרחשת באירלנד מהדהדת למחאת התחתונים הישראלית בשנה שעברה -  אז פיזרה פעילה חברתית בשם שירי כהן, מאות תחתונים מחוץ לבניין הפרקליטות בתל אביב כמחאה על שחרורם של שלושה גברים שהיו חשודים באונס קבוצתי של צעירה בת 17. אחד הטיעונים שגרם לסגירת התיק היה שהצעירה בת ה-17 הצטלמה בחוטיני. כנראה שלא משנה כמה פעמים אמרנו את זה בעבר - מחובתנו להזכיר שוב ושוב - די להאשמת הקורבן! הסכמה היא לא תחתונים, לא אלכוהול ולא מראה מסוים, היא אמיתית ונכונה רק אם אישה אומרת באופן מפורש שהיא רוצה ומסכימה לקיים יחסי מין. #ThisIsNotConsent