בשבוע שעבר עלתה ברשת לייף טיים האמריקאית מיני סדרה דוקומנטרית בשם "לשרוד את ר. קלי" - "Surviving R. Kelly". הסדרה חושפת את סיפורן של שמונה נשים שמדווחות שהותקפו על-ידי הזמר והמפיק ר. קלי, כאשר הן מתראיינות בפנים גלויות בפני המצלמה והסיפורים שלהן לא פחות ממסמרי שיער. אך הן ממש לא הראשונות. במשך יותר מ-20 שנה נאספו סביב קלי עשרות עדויות והאשמות של נשים שטוענות כי הותקפו, נאנסו, הושפלו ואף נכלאו על ידו. התמונה שמצטיירת מהמקרים הרבים הללו היא שקלי משתמש בכוחו ומעמדו כזמר מצליח ועשיר, כדי לנצל פיזית ומינית נשים ונערות במשך שנים. אז למה הוא ממשיך למלא אצטדיונים? ויותר מזה – למה ר. קלי לא הורשע ויושב בכלא על מעשיו המזעזעים? ניסינו להבין חלק מהסיבות.

ההאשמות סביב קלי קיימות כבר עשרות שנים. יותר מ-4 תיקים על תקיפה מינית ואונס נפתחו נגדו ונסגרו. לפי ההאשמות הרבות נראה שקלי נהג לתקוף בעיקר קטינות וצעירות שחורות. למעשה, כבר משנת 94' נשים שחורות צעירות מתלוננות נגדו והזמר המפורסם חומק בעקביות מעונש.

בשנת 94' התחתן קלי עם הזמרת אלייה, שנהרגה בתאונת מטוס בשנת 2001, בעוד היא בת 15 בלבד והוא בן 27. החתונה הסודית התקיימה בניגוד לחוק  לאחר שקלי חשד שאלייה בהריון ממנו, ואחרי חודשים ספורים בוטלו הנישואים. בשנת 96' קלי נתבע לראשונה על תקיפה מינית שביצע לכאורה כמה שנים קודם לכן כלפי טיפאני הוקינס, זמרת בתחילת דרכה, שטענה שקלי התנהג כלפיה בצורה מינית בלתי הולמת כשהייתה בת 15 והוא בן 24. הזמר הכחיש את הטענות, ולאחר מכן שילם להוקינס סכום מכובד בהסכם פשרה.

בשנת 2001 פרסם העיתון "סאן טיימס" שיש בידיו קלטת סקס של ר. קלי "מקיים יחסי מין" עם ילדה בת 14. הקלטת הועברה לידי המשטרה וקלי הואשם בצילום והפצת פורנו ילדים, אולם בשנת 2008 הוא נמצא זכאי. בשנים 2001-2002 קלי נתבע על-ידי 3 נשים שונות שטענו כי הוא כפה עליהן יחסי מין וצילם אותן בניגוד לרצונן בהיותן קטינות. אחת הנשים סיפרה: "הוא הכריח אותי לקבל סקס אוראלי מנערה אחרת בניגוד לרצוני. קלי השתמש בי כאביזר המין הפרטי שלו, ואז השליך אותי הצידה. הוא היה  אומר לי לבוא לאולפן שלו, שוכב איתי ואז אומר לי ללכת. הוא ניסה לשלוט בכל אספקט של חיי כולל לאן אלך ומה אעשה."

בשנת 2017 פרסם המגזין "באזפיד" מאמר שהיכה גלים וערר סערה ציבורית של ממש. המאמר חשף שר. קלי ניהל במשך שנים, וככל הנראה ממשיך לנהל, כת סקס ששמה לה למטרה ללכוד נשים שחורות צעירות. השיטה עובדת כך - ר. קלי ואנשיו משכנעים את אותן צעירות שיתפרסמו ויקבלו הכרה בזכות שמו של קלי, ולבסוף כולאים אותן ומשתמשים בהן בהתאם לרצונותיו. החקירה התמקדה בשתי נשים שלדברי החוקרים הוחזקו בניגוד לרצונן בבתים בבעלותו – האחת בת 19 והשנייה בת 18. שתיהן חיו כשפחות של קלי, והוא נהג להכתיב להן מה לאכול, איך להתלבש ואיך להתנהג במפגשים המיניים שהוא תיעד. בשנים 2017-2019 חשפו עוד ארבע נשים שונות שהיו חלק מרשת ההתעללות השיטתית של קלי. שתיים מתוכן היו קטינות באותה תקופה. אחת המתלוננות, קיטי ג'ונס, שהייתה במערכת יחסים עם קלי במשך מספר שנים, מתארת במיני-סדרה החדשה על ההתעללות הפיזית והנפשית שסבלה ממנו. לפי ג'ונס, קלי נהג להרעיב אותה, להכריח אותה לשכב איתו, ועקב אחרי כל צעד שלה.

אם כל זה לא מספיק, גם אשתו לשעבר של קלי שמתראיינת גם היא, יוצאת נגד התוקף הסדרתי איתו חלקה בית והביאה לעולם 3 ילדים. אנדריאה קלי, שהייתה נשואה לקלי במשך 13 שנים, החליטה לחשוף את סיפורה כשראתה ראיון של צעירה אחרת שנפגעה מקלי. לדבריה של אנדריאה, סיפורה של הצעירה היה כל כך זהה לשלה, שהייתה חייבת לעמוד לצידה ולצד כל הצעירות המתלוננות. היא רצתה לאשר שהן לא לבד ושהסיפורים שלהן אמתיים. "שמעתי את הסיפור שלה, היא סיפרה בפירוט על דברים שאני עברתי בעצמי. אמרתי לעצמי: אם אף אחד לא יאמין לה, לפחות היא תדע שאני מאמינה." אנדריאה מספרת על עשרות מקרים בהם חששה לחייה בעקבות התקפי אלימות אכזריים ובלתי נשלטים של קלי. היא משחזרת רגע אחד מיני רבים של אימה בחייה עם קלי: "הוא היה יכול להתפרץ על כל דבר, ללא התראה מוקדמת. החל מהחלב בארוחת הבוקר שהיה קר מדי ועד ללבוש שלי שהיה חשוף מדי לטעמו. לילה אחד הוא תקף אותי במושב האחורי של ההאמר שלו. הוא הפעיל לחץ על הצוואר שלי, לא הצלחתי לנשום והפסקתי לראות. הוא היה הורג אותי אם לא הייתי צורחת שיפסיק." אנדריאה מספרת בסדרה החדשה "לשרוד את ר. קלי" שאפילו שקלה התאבדות. היא החליטה לבסוף להתגרש ממנו רק בזכות מחויבותה לעתיד ילדיה, ובייחוד לביתה. "לא יכולתי לשאת את המחשבה שביתי תמצא את עצמה עם בעל מתעלל. הייתי חייבת לצאת משם."

קמפיין רשת וגניזת שירים

בעקבות ההאשמות החמורות נגדו, קמה באפריל 2018 קבוצת נשים שחורות מתוך תנועת Time'sUp# ופתחה בקמפיין רשת תחת ההאשטג #MuteRKelly. הקמפיין קרא להחרים את המוזיקה של קלי ולא לאפשר לו להופיע. נשים אפרו-אמריקאיות משפיעות כמו יוצרת הסרטים אווה דבורניי ("העזרה", "קמט בזמן") והבימאית שונדה ריימס (האנטומיה של גריי, המדריך לרוצח) חתמו על מסמך שיוצא נגד קלי: "אנחנו דורשות חקירה הולמת בעקבות ההאשמות על התעללות פיזית ונפשית שסבלו נשים רבות מידי ר. קלי מעל לשני עשורים. אנחנו מכריזות לכל מי שרוצה להשתיק אותנו – זמנכם עבר!" הקמפיין העלה שוב לסדר היום הציבורי את ההאשמות נגד קלי ואת העדר ההתערבות של מערכת המשפט והמשטרה בעניין.

אנשי בידור ותקשורת רבים הצטרפו לקריאה של Time'sUp# והצהירו על הצטרפותם לחרם על קלי. הזמר ג'ון לג'נד הביע תמיכה בחשבון הטוויטר שלו ואף התראיין למיני סדרה Surviving R. Kelly כשהוא יוצא בגלוי נגדו. לפני כשבוע, לאחר שידורה של הסדרה, יצאה הזמרת ליידי גאגא בהצהרה משלה: "ההאשמות שאני שומעת נגד ר. קלי פשוט נוראיות. אני עומדת מאחורי הנשים האלה באלף אחוז, מאמינה להן, יודעת שהן סובלות. ההאשמות צריכות להילקח ברצינות והנשים צריכות להישמע." כך פרסמה גאגא באינסטגרם שלה. גאגא הביעה חרטה על השיר המשותף שלה ושל קלי שיצא ב-2013 ונקרא "(Do what you want (with my body”  - "עשה מה שאתה רוצה (עם הגוף שלי)". לגבי שיתוף הפעולה השנוי במחלוקת עם קלי היא הסבירה: "הוצאתי את השיר והקליפ בתקופה חשוכה בחיי, בתור קרבן של תקיפה מינית בעצמי. עדיין כעסתי ולא התמודדתי עם הטראומה שקרתה לי." גאגא הכריזה שתוריד את הקליפ והשיר המשותף שלה עם קלי מכל רשתות הסטרימינג ותגנוז אותו.

ככל שצפים ועולים דיווחים נוספים על קלי עולה השאלה – למה לקחו 25 שנים של דיווחים ועשרות נשים שנפלו קרבן למעשיו, כדי שהזמר ייחשף כתוקף סדרתי ומסוכן? החוקרת רבקה אפשטיין מאוניברסיטת ג'ורג'טאון בארה"ב מציעה תשובה. במחקר מ-2017 היא מצאה שנערות שחורות נתפסות כבוגרות יותר מינית מנערות לבנות בעיניי מבוגרים. כתוצאה מכך, כשנערות שחורות נופלות קרבן לתקיפה מינית פחות מאמינים להן. "המחקר שלנו מצביע על כך שנערות שחורות נתקלות בסקפטיות מדמויות בעלות סמכות בחייהן כגון מורים או מערכת המשפט", הסבירה, מה שעדיין לא מקל על העובדה שבמשך 25 שנים של תלונות מפיהן של צעירות רבות לא קיבלו התייחסות בגלל צבע עורן.

הכחשה גורפת מצד קלי

קלי מצידו מכחיש את ההאשמות נגדו בעקביות לכל אורך הדרך. הוא טוען שנעשה לו לינץ' בגלל שהוא דמות ציבורית. שבוע שעבר, לאחר עליית הסדרה המרשיעה, שחרר עורך דינו של קלי הצהרה מפורטת שמחזירה את ההאשמה לקרבנות: "ההאשמות אינן נכונות משום שהוא מעולם לא קיים יחסי מין ביודעין עם קטינה, מעולם לא כפה שום דבר על אף אחת, מעולם לא החזיק אף אחת בניגוד לרצונה, מעולם לא התעלל באף אחת." עורך הדין הוסיף שמאז שידור הסדרה המדוברת נתוני ההורדות וההשמעות של שיריו קלי רק עלו: "מיליוני מעריציו אוהבים אותו וממשיכים להאזין לו." מאז שוחררה המיני סדרה פתחה משטרת ג'ורג'יה בחקירה נוספת נגד ר. קלי ויצרה קשר עם הנשים המרואיינות. מאות נשים, בהן בתו של הזמר, הפגינו בימים האחרונים מול משרדי סוני בשיקגו ודרשו שלייבל המוזיקה הענק יפטר את קלי ויפסיק כל קשר עסקי איתו. משטרת אילינוי אף ביטלה הופעה שלו שהייתה מתוכננת לחודש אפריל מתוך "דאגה לרווחת הציבור".

מעמדו של קלי אולי נפגע אבל עבור מעריציו שום דבר לא השתנה. רק ביום שישי האחרון הופיע קלי במועדון בשיקגו וכל הכרטיסים נמכרו מראש. מעריצות עמדו בתור כדי להצטלם איתו, ובסרטונים מאותו הערב נראות נשים צעירות צועקות לעבר הבמה "קח אותי בת ערובה!".

כמו במקרים רבים אחרים של גברים מתעללים בעלי כוח והשפעה, הקריירה של ר. קלי ממש לא נגמרה, היא אפילו לא ניזוקה. נראה שגם בעידן #MeToo יש נשים שמאמינים להן יותר וכאלה שפחות, והמקרה של ר. קלי מוכיח שלנשים שאינן לבנות עדיין מאמינים פחות.