הבוקר התפרסם באתר האינדיפנדנט הבריטי, כי האפיפיור פרנסיס הודה שבכנסייה הקתולית קיימת בעיה מתמשכת של התעללות מינית ותקיפות מיניות המבוצעות על-ידי כמרים ואף בישופים, נגד נזירות. באותה נשימה אמר כי צריך לעשות יותר כדי למנוע את המצב. הוא מסר את ההודעה לעיתונאים עם חזרתו לוותיקן מביקור שערך באיחוד האמירויות.

האפיפיור תיאר מצב בו חלק מהנזירות שימשו כשפחות מין. "זה נכון... היו כמרים ואפילו בישופים שעשו את זה ואני חושב שזה עדיין מתרחש כי שום דבר לא מפסיק רק מהמודעות לכך שהוא קיים", צוטט בידי עיתונאי מסוכנות הידיעות AP. עוד מסר כי הם עובדים בוותיקן כדי לטפל בנושא, וכבר הושעו מספר כמרים שהיו מעורבים בפרשה.

הסיפור המזעזע נחשף לראשונה במגזין "עולם הכנסייה העולמי", בו תוארה מסכת התעללות מינית ארוכת שנים, במהלכה חלק מהנזירות אף נכנסו להריון ונאלצו להפיל את העוברים. במידה והחליטו לשמור את ההיריון וללדת, הכמרים לא הכירו בילדים כשלהם.

"האם אנחנו צריכים לעשות יותר?", אמר האפיפיור בתגובה לשאלות הרבות שהופנו אליו, "כן. האם יש לנו את הרצון? כן. זו דרך שהתחלנו לצעוד בה".

עוד נמסר מסוכנות הידיעות כי בחודשים האחרונים הגיעו יותר ויותר עדויות של נזירות שדיווחו על התעללות, וזאת לדברי הנזירות כתוצאה ישירה ממהפיכת metoo, שאפשרה להן לספר את שקרה. הנזירות שיתפו ששאבו כוח מתוך גל החשיפות של התקיפות וההתעללויות המיניות, במיוחד החשיפה של המפיק הארווי וינשטיין, ושהיציאה נגד בכירים מתעשיית הבידור והתקשורת, עודדה אותן לשתף את שעבר עליהן.

צילום: shutterstock

צילום: shutterstock

תחילת החשיפות של ההתעללויות המיניות בכנסייה הייתה בשנת 2018, אז האיגוד הבינלאומי של הממונים הכלליים, International Union of Superiors General, אשר בו חברות יותר מחצי מיליון נזירות, קרא לחברות וחברי הארגון לדווח על התעללויות מיניות שעברו. האפיפיור פרנסיס אמר כי האפיפיור לשעבר בנדיקטוס, פעל בנושא כשאחת הפעולות הייתה לפרק קבוצת דת צרפתית שהתעללה בנשים, זמן קצר לאחר בחירתו ב-2005. "עבדות מין הפכה להיות חלק מהטקס הדתי, גם מצד הכמרים המייסדים", אמר אז בנדיקטוס. עוד נמסר כי נעשו בעבר פעולות נוספות על ידי בכירים בכנסייה כדי למנוע התעללויות מיניות בכנסיות, אך לעיתים התלונות נפלו על אוזניים ערלות.

האפיפיור פרנסיס עדכן כי זימן את הבישופים המובילים מרחבי העולם לוועידת פסגה בוותיקן שתתקיים בהמשך החודש, ואשר תדון בשאלה כיצד יש לפעול כדי להגן על ילדים מהתעללות וניצול מיני שמבוצעות על ידי אנשי דת. כשנשאל לגבי פעולה דומה להגנה על נשים, ענה כי הוא "רוצה לנוע קדימה והם עובדים על זה".