אחרי 4 חודשים, בית המשפט בקפריסין קבע היום כי בת ה-19 שהתלוננה לפני חצי שנה על אונס קבוצתי בידי 12 ישראלים באיה נאפה היא ״עדה לא מהימנה״ והרשיע אותה בהפרעה לסדר הציבורי.

אכן, צעירה שמתלוננת על 12 גברים שחודרים בזה אחר זה לגופה, מצלמים את האקטים נגד רצונה ושולחים לחבר׳ה, מפריעה לסדר הציבורי השמרני - זה שמחלק נשים בצורה מסודרת לקדושות או זונות, צייתניות או שקרניות, זה שיודע בדיוק איך נשים שנאנסות אמורות להתנהג ולהראות, זה שרואה בא-סימטריות חברתיות, כלכליות, מגדריות ופיזיות הצדקה לסדר ההיררכי שבו גברים מעל נשים, עשירים מעל עניים, החבר׳ה מעל הבודדים, ולא התשתית עליה בנוי עולם של ניצול וסבל אנוש.

בחודש יולי נעצרו 12 צעירים ישראלים בעקבות תלונה על אונס קבוצתי, אך תוך כמה ימים הסיפור המזעזע-אך-מוכר התהפך על עצמו, כאשר הגברים שוחררו וחזרו הביתה כגיבורים (״שבו בנים לגבולם״ צוטטה אמא נרגשת) ובת ה-19 נעצרה בחשד למתן עדות שקר. לפי עורך דינה, מייקל פולאק, אחרי 8 שעות חקירה בידי שוטרים, יממה אחרי האירוע וללא נוכחות עורך דין, בת ה-19 שינתה את גירסתה וחתמה על הודאה שנוסחה בידי החוקרים, תחת לחץ שבדתה את האונס והתלוננה כי כעסה שצילמו אותה.

על עובדת החדירה קבוצתית לא היה וגם אין עכשיו עוררין, כמו גם על צילום האקטים, אלו נמצאו בטלפונים של חלק מהגברים הישראלים. מי שערער את אמינות עדותה של בת ה-19 היו אנשי צוות המלון, שסברו שהיא נראתה "שמחה מדי" למי שעברה אונס. כך גם מקור במשטרה טען ש"היא לא נראתה אשה שרק יום קודם לכן נאנסה על ידי 12 גברים".

איך באמת אמורה להראות אשה שרק יום קודם לכן נאנסה על ידי 12 גברים? ובעידן המצלמות כדאי גם לשאול איך אמורה להראות אשה תוך כדי אונס בידי 12 גברים? אני אשמח שמשהו ישלח לי הוראות מדוייקות שאדע ואוכל להפיץ לחברותי את ההתנהגות הנכונה. כי בעולם בו שומרים על הסדר הציבורי השמרני, לא יתכן שאשה תחווה דיסאסוציאציה טראומטית או הדחקה. גם אחרי שגבר זר אחר גבר זר אחר גבר זר דופק אותה כשהיא שיכורה, ומצלם, ליידי צריכה להיות ליידי ולהתנהג כמצופה ממנה. במקרה הזה להפגין באופן ברור, כך שכל עובד במלון ידע שהיא שבורה ולאף אחד לא יהיה ספק.

עם ובלי קשר למקרה הספציפי הזה, בבואינו לשפוט מקרים בהם יש סימן שאלה, יש עקרון ברזל שיאפיין אונס ותקיפה וזה א-סימטריה. גם אם לכאורה ניתנה הסכמה, גם אם כולם נראו שהם נהנים, כאשר יש א-סימטריה בוטה ביחסי הכח בין הצדדים, יש סיכון גבוה ביותר שמדובר בניצול, גם אם הוא אינו מתואר כך בידי המעורבים וגם אם אינו ניכר לעין. ככל שצד אחד יותר חלש ומוחלש ביותר מימדים (פיזי, חברתי, מעמדי, כלכלי ואף חוקי), כך הסכנה שמדובר בניצול יותר גבוה.

אם שני ילדים קטנים באותו גיל ואותו מעמד חברתי מראים אחד לשנייה את אברי המין שלהם, זה משחק מיני תואם גיל. אם אחד בגן ואחד בחטיבת ביניים, פער הגילאים הופך את המצב לניצול. אם מלך הכיתה מקיים יחסים עם נערה דחוייה חברתית לעיני הכיתה, זה ניצול גם אם היא תשבע שרצתה את זה. אם נשיא העולם החופשי רוצה מציצה מסטאג׳רית במשרדו, זה ניצול. ואם קבוצה של גברים זרים נמצאת לבד עם נערה בת 19 שיכורה וערומה בחדר בבית מלון, גם אם היא נראתה שמחה, וגם אם היא רצתה את זה בהתחלה, זה ניצול.

לא-סימטריות הידועות (פיזית, חברתית, כלכלית וכו') התווספה בשנים האחרונות גם א-סימטריה טכנולוגית. מאז ומעולם טכנולוגיה עזרה לנו לפצות על חולשותינו, ולהעצים בצורה קיצונית את כוחינו. וזה בדיוק מה שעושה לצלם אקט מיני במצלמה. ברגע שאדם מחזיק בידו טלפון עם מצלמה וגישה לאינטרנט תוך כדי אקט מיני, מבחינת הקרבן המנוצל או מנוצלת הוא באותה מידה היה יכול גם להחזיק אקדח לרכה. הטכנולוגיה משנה לחלוטין את יחסי הכוחות בחדר. צריך להבין: מעבר לתועלת של הנאה ואורגזמה, סקס קבוצתי בונה הון חברתי למשתתפים בזכות העדים. העלאת סרטון לרשת מאפשרת להגדיל עוד יותר את קהל העדים ולכן משמעותית את ההון החברתי. לא כך את מי שמנצלים. העיוורון של בית המשפט בקפריסין לא-סימטריה הקיצונית - גם הפיזית, גם החברתית וגם הטכנולוגית - היא אסון.

כאמא לבן ולשלוש בנות, אני צריכה היום לחשוב איך אני מחנכת את ילדי להתנהל על פי רף מוסרי גבוה בהרבה מהרף הפלילי ולהזהר על פי רף בטיחותי גבוה בהרבה מהרף הפלילי. אני צריכה ללמד את הבן שלי והבנות שלי שכאשר רואים בחור או בחורה שיכורים, עוזרים להם להגיע בבטחה הביתה, ולא מנצלים את המצב ליחסי מין. אני צריכה ללמד אותם לזהות א-סימטריה ביחסי כח, בין אם היא פיזית, חברתית, כלכלית או טכנולוגית. ואני צריכה ללמד אותם שמסוכן מאוד לחיות במסגרת "הסדר הציבורי" השמרני. כי הוא סדר נצלני.