ניצב ניסו שחם, צהריים טובים לך,

בעיתונים פרסמו היום את התגובה שלך להטרדות המיניות ולמעשים המגונים שאתה מואשם בהם. חייבת לציין שקו ההגנה שלך מטריד לא פחות: "יחסי מין בין קצינים לשוטרות הם עניין נפוץ ושגור".

במילים אחרות, אתה בעצם טוען טענה די ילדותית שעיקרה "כולם עושים את זה ואם כולם עושים את זה- זה בטח בסדר". מעבר לעובדה שהטענה הזו אינפנטילית, היא בעייתית משלוש סיבות. ראשית, היא מכפישה ציבור שלם של אנשים שמודעים לכוח שניתן להם מתוקף תפקידם ובוחרים לא לנצל אותו. שנית, היא מתעלמת ממהפכה שלמה שמתנהלת ככל הנראה מתחת לאפך בכל הנוגע ליחסי מין כחלק מיחסי מרות. שלישית, היא מפספסת את העיקר והעיקר, מר שחם, הוא שזה לא בסדר.

רחוק מזה.

מה שעצוב בכל הסיפור הזה (חוץ מהמעשים עצמם, כמובן) הוא שלא למדת כלום מקודמיך. תשאל את חיים רמון ש"רק" נישק חיילת צעירה שלא הייתה מעוניינת בכך והורשע ובצדק בביצוע מעשה מגונה. תשאל את איציק מרדכי שהואשם בביצוע מעשים מגונים בחיילת ששירתה תחת מרותו ובעובדת מהלשכה שלו וגדע את הקריירה הפוליטית שלו.

תשאל את ניר גלילי, מפקד בסיס "צאלים" לשעבר שקיים מגע מינית עם הפקידה שלו וקידומו לדרגת אלוף בוטל. תשאל את ד"ר גדעון ארן מהאוניברסיטה העברית שניהל רומן עם סטודנטית שהוביל, בסופו של דבר ולאחר מאבק ממושך, למתן פיצוי לסטודנטית, לשינוי ביחס הציבורי בישראל לניצול יחסי מרות ולאיסור ברור על יחסי מין בין מרצים לסטודנטים באקדמיה.

ואם לא מתחשק לך לדבר עם בכירים בפוליטיקה, בצבא ובאקדמיה, אתה מוזמן להרים טלפון לעמנואל רוזן, איש תקשורת מוערך מאוד, שיושב כעת בבית וממתין להחלטת הפרקליטות אם להגיש כתב אישום בחשד לביצוע עבירות של הטרדות מיניות.

בשורה התחתונה, מר שחם, המאבק הציבורי והמשפטי כנגד הטרדות מיניות של גברים שמחזיקים בתפקידי מפתח החל כבר מזמן. זה אתה שלא שמת לב. התקופה בה היה לגיטימי שאיש בעל כוח והשפעה רבה יצבוט בישבנה של פקידה צעירה שעובדת אצלו כדבר שבשגרה, הגיעה לסיומה. ואם אתה טוען שהחדשות הללו עדיין לא הגיעו למשטרת ישראל וש"אצלכם זה דבר נפוץ" אז אולי באמת הגיע הזמן לצרף גם קציני משטרה לרשימת המטרידים ההולכת וגדלה שיש להרחיק מחיים הציבוריים.

המשטרה, בדיוק כמו כל גוף רשמי אחר, בנויה ממערך תפקידים רחב מאוד, בו יש מפקדים ויש פקודים, בו יש כאלה שאומרים את המילה האחרונה וכאלה שמהנהנים להסכמה.

כקצין בכיר מאוד יצרת ככל הנראה קשרים בעלי אופי מיני עם שוטרות צעירות שהיו כפופות לך, בדרגות נמוכות, בתפקידים זוטרים, כשביניכם מתקיים פער גילאים משמעותי. לפי כתב האישום, הקשרים האלו כללו התקשרויות טלפוניות אינטנסיביות, מפגשים מיניים מזדמנים וקשר אינטימי מתמשך, שהתקיים גם במהלך יום העבודה- במשרד שלך, ברכב שלך או במתקן משטרתי כלשהו (ואני דווקא חשבתי שלמשטרת ישראל יש הרבה עבודה. לא ידעתי שלשוטרים יש כל כך הרבה זמן פנוי).

לרוע מזלך, בישראל קיים חוק שמתייחס בדיוק לקו ההגנה שבחרת לעצמך. מציעה לך להציץ  בסעיף 3(א)(6) לחוק למניעת הטרדה מינית. כתוב שם שכאשר אדם מנצל יחסי כוח כדי להציע הצעות מיניות חוזרות ונשנות, או כדי להתייחס שוב ושוב למיניותו של אדם הכפוף לו, זו הטרדה מינית גם אם המוטרד לא העז להראות למטריד שהוא אינו מעוניין, ולא העז לבקש ממנו שיפסיק.

עכשיו, מר שחם, הגיעה העת לתת על כך את הדין.

יש לי יסוד סביר להניח שאתה עדיין לא רואה כל פסול במעשים שביצעת. האמת, לא ממש משנה לי שאתה לא מבין מה עשית לא בסדר. העיקר שאנחנו מבינות.

אנחנו ובית המשפט.